יום שלישי, 14 בספטמבר 2010

פייסנות

ד"ר יגאל פת-אל פרסם מאמר אומלל הקורא לאתאיסטים להפסיק לנסות להוכיח דברים כי אי אפשר לדעת כלום. למה שד"ר באסטרונומיה, השוקד על הנחלת ידע אסטרונומי לציבור, יחזיק בעמדה משונה שכזו? ובכן, קוראים לזה "פייסנות " (accommodationism).

אחד מהוויכוחים הגדולים בקרב קהילת האתאיסטים ההולכת וגדלה היא על פייסנות. מצד אחד יושבים הפייסנים, שככלל חברים ב- ומנהלים ארגונים שונים לקידום המדע בציבור. כך גם יגאל פת-אל, שהוא יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה ושוקד על הנחלת הידע ואהבת האסטרונומיה בציבור. מנגד, יושבים כל ה"אתאיסטים החדשים", מנהיגי האתאיסטים במידה שיש דבר כזה - אנשים כגון ג'רי קוין, פ.ז מיירס, ריצ'רד דוקינס, ועוד.

הטיעון העיקרי של הפייסנים הוא שהדת אינה סותרת את המדע - הנה, יש מדענים דתיים! וכך גם פת-אל,

בקנשטיין הוא יהודי מאמין, חובש כיפה. יש עוד דוגמאות של מדענים העוסקים בתחום האסטרונומיה, האסטרופיזיקה וחקר מערכת השמש שהם יהודיים מאמינים, דתיים, חלקם אף מה שאנו קוראים – יהודים חרדים...
אמרו כבר גדולים ממני שזה שקול ללומר שפדופיליה והדת לא סותרים זה את זה, שהרי יש פדופילים דתיים. אני תוהה אם ד"ר פת-אל יסכים.

הדת והמדע סותרים זה את זה ברמה עמוקה, ברמה של צידוק ודרכי מחשבה. הדת בפועל, כגון הדת היהודית, האורתודוקסית, גם עומדת בסתירה לעובדות המדעיות. אין לי מושג איך בקנשטיין יכול ליישב בפני עצמו את העובדה שהוא מקיים מסורת דתית המבוססת על יציאת מצריים שלא הייתה, מעמד הר סיני שלא היה, כיבוש הארץ שלא היה, ועוד; או איך הוא יכול לכבד דת שספר הקודש שלה פותח בתיאור הבריאה של עולם שטוח וממשיך בתיאור אל לא-מוסרי המבצע רצח-עולם ומנחיל מורשת של רצח עם ושאר מעשי נבלה; או איך הוא יכול להקדיש את חייו לבירור ספקני של המציאות מחד ולהעריך את האמונה מאידך. זו - בעיה שלו. אך הסתירה בין הדת למדע עומדת בעינה.

הפייסנים רוצים להגיד לדתיים במה לאמין. כך גם ד"ר פת-אל מתעקש שאם אתה מאמין בדת שסותרת את המדע, אז הוא, אתאיסט, יטיף לך לשנות את דתך לדת אחרת (שגם בה הוא אינו מאמין).

לו אני אדם מאמין הייתי תובע את עלבונו של האל. האם לא יותר פשוט לטעון כי האל ברא בששה ימים, או בארבעה ימים או במשך שתי שניות, את חוקי הטבע שהניעו את הבריאה? איזה מהאלוהים גדול יותר? זה הבורא את העולם במו ידיו והולך לנוח או זה הבורא חוקים אלגנטיים שמניעים את הטבע וכל אשר בו, כולל את התהליכים לפיהם המוח האנושי חושב?
האתאיסטים החדשים, לעומת זאת, רוצים להתעמת מול הדת כפי שהיא קיימת ברבים, לא בקרב מיעוט זניח או כפי שהפייסנים מדמיינים שהיא יכולה להיות. הם מדברים על אותה הציונות הדתית ה"מודרנית" ששעלה בה קול צעקה בגלל שה"מדען" הראשי העז לרמוז שאולי האבולוציה נכונה ומתאימה ליהדות - אותה העמדה שהפייסנים דוגלים בה. אותה הדת שרק לאחרונה חגגה 5,771 שנה לבריאת העולם. אותה הדת שגורסת שלא, אלוהים מרוחק שמזניח את עולמו להפקר אינו גדול יותר, שלא, אלוהים שיוצר חוקים כל-כך לא מסובכים אינו מרשים דווקא, שלא, אלוהים שמשקר למאמיניו בכותבו ספר קודש מטעה אינו ראוי לפולחן.

השורה התחתונה היא שהאמונה באל והדת עומדות בסתירה לפילוסופיה ולמדע. הניסיונות הפייסניים ליצור דת חדשה ואל חדש שלא סותרים את המדע הם לא יותר ממגוחכים.

אבל פת-אל קיצוני אפילו בקרב הפייסנים, שכן הוא כורת את הענף שעליו הוא עומד. רוב הפייסנים מסכימים לפחות שהמדע צודק, הם רק אומרים שלא כדאי לצעוק את זה בחוצות העיר כי זה יעצבן את כל הדתיים האלו. אבל מבחינת פת-אל, המדע הוא הבל הבלים. הוא אולי לא-מאמין, אבל הוא בכל זאת מאמין ש"קיומו של האל נובע, בראש ובראשונה, מעצם האמונה בקיומו" (כמה חבל שאני לא יכול להביא לידי קיום מליון דולר בחשבון בנק שלי בצורה כה פשוטה!), ואילו במדע, נו...

הויכוח אם קיימת או לא קיימת סתירה בין ספר בראשית לידוע לנו על בריאת העולם מיותר ... [כי] ...המדע מתחדש תדיר. כנראה שלעולם לא נגיע לתשובה סופית ומוחלטת על מהות היקום ויתר השאלות שהמדע מציב לפנינו. זו תמצית יופיו של החקר המדעי.

מה יקרה אם נוכיח באותות ובמופתים כי יש סתירה מוחלטת בין הידוע לנו על בריאת העולם לבין המתואר במקורות האמונה שלנו ומחר יבוא מדען דגול שיראה שמה שהיה ידוע לנו אינו מדויק?
אבל אני מבולבל. אם הוויכוח מיותר כי אנו עלולים לטעות, מדוע מתעקש פת-אל כנגד "אנשים דתיים המבקשים לקבל את הכתוב בספר בראשית ככתבו וכלשונו"? כן, אנו יודעים שהעולם עתיק, בן מיליארדי שנים ולא אלפים - אבל הרי "מחר יבוא מדען דגול שיראה שמה שהיה ידוע לנו אינו מדויק". אז גם הוויכוח אם העולם אכן עתיק - טענה בסיסית באסטרונומיה שד"ר פת-אל מלמד - גם הוא מיותר. ולמה בכלל לעסוק בלימוד והנחלת הידע המדעי לציבור אם הוא כה רעוע?

ובכל זאת, פת-אל ממשיך ללמוד את האסטרונומיה המדעית וללמדה. אולי בכל זאת, הוא יודע שיש הבדל בין "אינו מדויק" לבין "ממש לא נכון". אולי הוא יודע שלא משנה כמה גדול יהיה המדען, בפועל הוא לא יראה ששביל החלב אינו אלא ציור על כיפת השמיים העשויה מקריסטל, כפי שהאמינו היהודים הקדמונים. גלקסיית אנדורמדה תמשיך להיות במרחק של כ-2.5 מליון שנות אור מאיתנו, ולכן 2.5 מליון שנים בעבר, הרבה לפני ש"נברא העולם".

אז למה פת-אל מנסה כל-כך להתעלם מהסתירות בין הדת למדע? הציניקנים יאמרו שזה בגלל שכמו כל הפייסנים הוא רוצה "למכור" את המדע לציבור דתי ברובו, ולכן חייב להימנע מעימותים, אולי ברמה תת-הכרתית. אבל אני חושב שיש כאן עוד משהו. התשובה העיקרית, אני סבור, נעוצה בסוף המאמר.

...האמונה בקיומו של אלהים או ישות עליונה אחרת – תהיה נכונה או שגויה – נעוצה באמונתו של האדם בלבד, היא אינה ניתנת להפרכה מדעית, היא ככל הנראה נצחית והיא תחיה כל עוד המוח האנושי ימשיך לחשוב וינסה להבין את הטבע וחוקיו.
אתם מבינים, ד"ר פת-אל לא מאמין באלוהים. והוא גם אדם. אבל הוא לא אדם כשאר האדם - לא, הוא מיוחד. רק אנו, המעטים, בני המזל, האתאיסטים, לא מאמינים באלוהים. זה לא בגלל הראיות, זה כי אנחנו לא נורמליים. בני אדם נורמליים מאמינים באלוהים, לא בגלל שזה נכון אלא כי ככה הם בנויים.

זהו מיתוס מסוכן. האפיקורסים אינם שונים משאר בני האדם. אל דאגה ד"ר פת-אל, האמונה בקיומו של האלוהים אינה טבועה בטבע האדם. כבר עתה דוחים 74% מהאסטונים כל "ישות עליונה" - מה, הם לא בני אדם? המוני האדם הדתיים מאמינים בדת לא מסיבות טובות או בגלל מטבעם, אלא מסיבות תרבותיות. הגורמים העיקריים לאתאיזם הם ביטחון כלכלי, וחינוך הומני רחב. אין סיבה שגם בישראל לא יפרחו אלה, ובעקבות כך יכפור רוב-רובו של הציבור באלוהים - ויפה שעה אחת קודם.

תגובה 1: