יום שלישי, 7 בספטמבר 2010

האנוסים

כבר כתבתי בעבר על החרדים הכופרים-בסתר, אבל הכתבה "חיים בארון הקודש" באתר חופש גם מציגה את התופעה יפה מאוד, וגם מחדשת לי את השם שהם עצמם קוראים לעצמם - "האנוסים החדשים". אכן, שם מוצלח מאוד.  מסתבר שגם יש פורום "חרדים בעל כורכם", וגם "בלוג של סוג ב".  יפה.

השאלה הנצחית שלי היא כמה אנוסים כאלו יש, ואם הם יצליחו לשנות את הקהילה החרדית כך שתקבל את קיומם או לפחות לצאת ממנה לחופשי. ימים יגידו. כרגע ברור שהם לא במצב לעשות אף אחד מהדברים האלו מחד, אך גם שהאינטרנט מאפשר להם להתבטא ולמצוא תמיכה וקהילה. ככל שהחרדים נהיים רבים והטכנולוגיה מתקדמת קשה יותר לעריצים הרבנים לשמור על חברי הכת בתלם. הכת כמובן נלחמת באפשרויות הטכנולוגיות הללו - ויש לשער שהיא תעשה זאת בהצלחה כך שהיא תמנע היווצרות אנוסים חדשים או איחוד כוחות שלהם, לא לחלוטין אבל בגדול; אך גם יש לקוות שהיא תכשל בכך, והחרדים יפתחו לעולם ולאמת במספרים גדולים. ניתן תמיד לקוות.

מה שברור לי יותר מכל זה שחסרים מקורות טובים של מידע על הסוגיות הרלוונטיות באינטרנט - חשוב שחרדים שמחפשים מידע על הסתירות בין הארכיאולוגיה לתנ"ך (למשל) יוכלו באמת למצוא מידע איכותי וחינם. כרגע הידע הזה לכוד בספריות האוניברסטאות וכדומה,  וגם שם הוא לא נגיש להדיוטות. ורק מעט ממנו - מעט מדי - גלוי ופרוס באינטרנט בעברית בצורה נגישה. ברבות הימים אני מקווה שהספריה הבהירה תוכל להכיל מידע זה, אבל עוד רחוק היום. עד אז שברי המידע שיש באתר "חופש", "הידען", וכדומה יצטרכו להספיק.

2 תגובות:

  1. אשריכם שאין הירידה אלא לצורך העליה :)

    השבמחק
  2. מעניין היה לבדוק גם תופעה של פחות מאנוסים אבל גם לא בעלי חופש בחירה. הייתי קורא להם "מוברגים". אנשים שאילו היו היום חופשיים לגמרי, רווקים, ללא ילדים, ללא הורים, עם 10 מיליון שקל בכיס, והיו ניצבים היום בפני בחירה בדרך החיים - אז אולי היו בוחרים בדרך אחרת מהדרך הנוכחית בה הם חיים.

    מה לעשות, מתחתנים בד"כ בשנות העשרים, וכבר יש אישה, יש ילדים, לפעמים הפרנסה עצמה היא דתית (מורה, משגיח כשרות, מוהל, רב וכד') - ואז הגבר בשנות השלושים לחייו כבר "מוברג". גם אם יש לו הרהורי כפירה - מה הוא יעשה? יעזוב את המשפחה והחברה והעבודה ויחזור בשאלה? אז הוא לא מתעסק עם אידאולוגיה והשקפת עולם, אלא ממשיך לחיות את החיים, ושולח את הילדים לבית ספר דתי, כי הוא כבר "בפנים".

    השבמחק