יום שני, 22 ביוני 2009

הסתה לרצח

יוסי גורביץ, בפוסט טוב מאוד (כרגיל), מסביר את הקודים שמאחורי הדיבורים של הרבנים כנגד מצעד הגאווה, וחושף את קריאתם לרצח. האם המשטרה תחקור? בספק.

ראוי להתבונן מקרוב יותר, בדבריהם של עובדיה יוסף ומשה שטרנבוך. האחרון כינה את המפגינים "אנשי עמלק הפועלים בעצת בלעם לטמא עם קודש בעיר הקודש". על מה לעזאזל הוא מדבר? הקוד של עובדיה יוסף היה מפורש יותר: "זו ממש תועבה. כולנו פנחס".

....

פנחס הוא הקנאי הארכיטיפי, האיש העושה את רצון האלוהים גם ברומח


בחברה מתוקנת, לא היו מרשים דיבורים כאלו. חופש הדיבור אינו כולל הסתה לרצח. אבל גם דיבור ישיר הרבה יותר לא יגרום לשלטון החוק החלש שלנו להעיז לנגוע ברבנים.

אולי יש בכך ברכה, בהתחשב בפשיסטים שעולים לשלטון במקומותינו. תארו לכם מה היה קורה אילו לליברמן, למשל, היה ממש כוח! על זה נאמר - רוסיה, זה כאן.

אבל נקודה מעניינת נוספת שמעלה יוסי גורביץ היא התשובה של הדתיים. בין השאר, הוא מדמיין את הדתיים אומרים "ששכחנו איך להבין יהודית". זה דווקא נכון - באמת, זו בדיוק הסיבה למה הדיבורים של הרבנים לא מובנים כקריאה לרצח על ידי הציבור. אני לא חושב שזה דבר רע, כלל וכלל לא - לבנות תרבות על טקסט מרושע כמו התנ"ך ומעוות כמו התלמוד זה רע מאוד. אבל אני חושב שכן יש כאן חוסר חילוני מסוים, חוסר בסיפורים ומיתוסים משותפים המאפשרים שיח דומה בין חילונים ישראליים, שיח המאשפר לספר אנאלוגיה שלמה באיזכור שם, שיח עם מילים עבות, בעלות משמעות רבה. חסרה תרבות ישראלית. אני סבור שזה מכיוון שהחברה הישראלית מפוררת מדי, ושבויה מדי בעבר המיתולוגי (כגון סיפורי התנ"ך). אילו הייתי שר החינוך, הייתי מגבש "חבילת תרבות" שעל כל ישראלי לדעת, המבוססת על מיטב ספרות העולם וספרות חילונית ישראלית, ודואג להנחילה בקרב כל ילדי ישראל. אבל כאמור, הממשל שלנו חלש - אפילו מתמטיקה הוא אינו יכול ללמד את כל ילדי ישראל, אז תרבות? באמת, זה מוגזם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה