יום שני, 15 ביוני 2009

חלום על אימפריה יהודית

נאום נתניהו בבר אילן (מקום מסואב המתאים לנאום המסואב) אינו משקף רצון ב"שתי מדינות לשני עמים", אלא באימפריה יהודית שלה פרובינקיה פלסטינית. נתניהו לא חידש מאומה בכך, זוהי שאיפה ישראלית עתיקה, החוצה את גבולות השמאל והימין בפוליטיקה הישראלית.

הרי נתניהו רוצה להקים "אוטונומיה", מדינה מפורזת. לעולם אוטונומיה היא מדינת לווין של המדינה בעלת הכוח, פרובינקיה בשם אחר. ומדוע שכל אדם שפוי יסכים להיות בלי צבא שיגן עליו? כדי שמצב זה יהיה יציב ולו במידת מה, צריך שהאיפריה תגן על הפרובינקיות שלה. אך כדי שזה יקרה, צריך שיעלו מיסים לאיפריה, כדי שיהיה לה אינטרס אמיתי לעשות כן. חוסר הכוח הצבאי גם מתרגם לחוסר כוח פוליטי ולכן, באופן בלתי נמנע, ליישור קו עם רצונות האימפריה. לכן, אזרחי בירת האימפריה רשאים להתיישב בהנחלויות בפרובינקיה, ונהנים ממעמד חוקי נפרד מתושבי הספר. וכך יוותרו גושי ההתיישבות, ולאחר מכן גם התיישבות יהודית בחברון וכן הלאה.

זוהי שאיפתו של נתניהו, ושל שאר ממשלות ישראל: ליצור פרובינקיות המעלות מיסים ונמצאות תחת שליטה צבאית של האימפריה, המכבדות את רצונות האימפריה ומאפשרות לאזרחיה להתיישב בפרובינקיות תחת החוק האימפריאלי (ולא המקומי).

אלא שפרובינקיה איננה יציבה. היא תמיד מורדת, שכן היא רוצה עצמאות, להסיר מעצמה את עול הממשל הזר. כדי להשאיר את הפרובינקיה תחת מרות האימפריה, תמיד צריכה האימפריה להיות מוכנה למחוץ מרידות. וזה משהו שישראל לא מסוגלת (פוליטית, בינלאומית) לעשות. זוהי מקור צרתה של האימפריה היהודית - הפרובינקיה מורדת, וישראל לא מעיזה להשתמש בעוצמתה הצבאית כדי למחוץ אותה ולהשיבה לתלם.

אולי כדאי לקיסרים המיועדים שלנו לבחון דווקא את המודל של האימפריה העות'מאנית - המילט. על פי מודל זה, נתיני האימפריה נתונים לחוקים שונים על פי דתם (או, מאוחר יותר, לאומם). כך יהודי נתון לחוקים יהודיים, בתי דין יהודיים, וכן הלאה. ומוסלמי לחוקים מוסלמיים, וכן הלאה. נראה לי שמודל זה יותר מתאים לנתניהו. שהרי, על פי נתניהו,
בלב חבלי המולדת היהודית חי היום ציבור גדול של פלשתינים. אנחנו לא רוצים למשול בהם, לא לנהל את חייהם, ולא לכפות עליהם את הדגל שלנו או את התרבות שלנו

.אלא, דע עקא, ופלשתינים אלו חיים לא רק בלב אלא בכל חבלי ישראל. אלו שחיים שלא ביהודה ושומרון או עזה - מה יהיה עמם? הרי איננו רוצים למשול בהם, לכפות עליהם את הדגל והתרבות שלנו.... שיטת המילט היא הפתרון. בשילוב עם ניהול קרקעות מקומי ומערכת חוקים עליונה הנכפת במשורה, היא מאפשרת חיים עצמאיים למיעוטים המפוזרים ברחבי האימפריה, ולא מרוכזים בנפות גאוגרפיות נבדלות.

כמובן שיטת המילטים, ויחד עמה האימפריה האוטומנית, כשלה. אולי כדאי שאותם קיסרים מיועדים יסתכלו גם למה. אך הרי נראה שהם בין כה וכה לא מתעניינים בלקחי ההסיטוריה.

אסיים בפראראפרזה על דברי נתנהיו: "בלי עזרת השם, שלא נדע עוד מלחמה, ונדע חופש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה