יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

הטיעון הקוסמולוגי: עקרון הסיבתיות

ברשומה קודמת הצגתי את הטיעון הקוסמולוגי ככלל ואת הטיעון מתנועה - כלומר מפיזיקה, למעשה - בפרט. הפעם אתחיל לדון בטיעון זה, ואתמקד בהנחת עקרון השרשור - כלומר ההנחה שכל מצב עניינים נגרם על ידי מצב עניינים קודם. אטען שלמרות שעקרון זה בעייתי, יש יסוד מסוים להאמין במשהו הדומה לו. ברשומות הבאות בסדרה נראה מה כל זה אומר לגבי כלל הטיעון מתנועה.

כל זה הוא חלק ממאמר שבסופו של דבר יבוא על מקומו בספריה הבהירה - ואשמח לקבל משוב בונה לשיפור המאמר.

בעיית גלנדוור (I)

במחזהו "הנרי הרביעי", שם שייקספיר את השורות האלמותיות הבאות בפי השחקנים:
גלנדוור: אני יכול לקרוא לרוחות מתהומות הנשייה! 
הוטספור: מה, גם אני יכול, כך יכול כל אדם; אבל האם הן באות, כשאתה קורא להן?
הנחת השרשור - הנחה (1) בכל טיעון קוסמולוגי - סובלת מבעייתו של גלנדוור (Glendower) האומלל. הטיעון משינוי מניח עקרון סיבתיות, המעלה באוב סיבות בעבר לקיום המצב הנוכחי. אך האם יש בכלל סיבות לדבר, ואם כן - האם אלו הסיבות שהעקרון מעלה? מדוע עלינו להאמין בעקרון הסיבתיות המוצע? זוהי בעיית גלנדוור, וככלל ניתן להציע שני סוגי הצדקות לעקרון הסיבתי: הצדקות פילוסופיות והצדקות מדעיות.

הפילוסופיה של הסיבתיות

יש לשער שבני אדם העלו מאז ומתמיד נימוקים סיבתיים, אולם הניתוח הפילוסופי של הסיבתיות מתחיל למעשה עם אריסטו (384-322 לפנה”ס). התאוריה הסיבתית של אריסטו יותר מדי מקיפה וסבוכה מכדי שיהיה כדאי להיכנס אליה כאן, אך די להזכיר שהיא מבוססת על חקירת הדרכים השונות שבהן אפשר לענות על השאלה "מדוע?” או "למה?” (כגון, “למה נבנה בניין הלבנים הזה?”). פילוסופים רבים ממשיכים גם בימנו אלו לעסוק בניתוחים דומים של מושג הסיבתיות ומאפיינים של תשובות מספקות. אבל זה לא מה שאנחנו מחפשים – אנחנו מחפשים נימוק מדוע עלינו להחזיק בעקרון סיבתי מסוים, כגון עקרון (1א). רוב העיסוק הפילוסופי בסיבתיות, לפיכך, אינו רלוונטי לנו ולא נעסוק בו.
ניתן לחלק את ההצדקות לסיבתיות ללפני ואחרי דיוויד יום (David Hume, 1711-1776). לפני יום התקבל כמובן מאליו שקיימים יחסים סיבתיים, כגון (1א), ושאנו יכולים למצוא אותם מתוך התבונה או הניסיון. דיוויד יום הצביע על העובדה שאין דרך להסיק את העקרון מהתבונה הטהורה, שכן אין סתירה בכך שהוא לא יחול. מאידך, למעשה אנו אף פעם לא רואים את הקשר הסיבתי עצמו, אלא רק את סמיכות האירועים. אנו רואים שאנו דוחפים עצם, ושלאחר מכן הוא זז, אבל לא ראינו שהדחיפה היא הסיבה לתזוזה. אנו יכולים רק לשער שזוהי הסיבה – אבל לעולם תישאר האפשרות התאורטית שטעינו, שיום אחד נדחוף והעצם לא יזוז1. מכאן שאין כל הצדקה פילוסופית לעקרון הסיבתיות כלל, אלא רק הצדקה מדעית. מסקנה זו של יום עדיין נכונה, למרות שקמו כנגדה מתנגדים רבי משקל.
הניסיון המשמעותי ביותר לספק הצדקה פילוסופית לעקרון סיבתי כגון (1א) ניתן על ידי עמנואל קאנט (Immanuel Kant, 1724-1804). קאנט טען למעשה שמבנה ההכרה האנושית מחייב אותנו לראות את העולם דרך "משקפיים" של סיבה ותוצאה, כך שאנו "כופים" על העולם תיאור שכזה. אולם הסבר זה אינו מספק. אמנם נכון, כפי שקאנט טען, שהתבונה אפשרית רק אם ניתן להחיל את הקטגוריות של סיבה ותוצאה (שכן אחרת לא ניתן לחשוב, לתכנן תכניות, ללמוד מניסיון, וכן הלאה) – אבל זה רק מוכיח שהתבונה אינה קודמת לסיבתיות, אלא אפשרית רק בהינתן סיבתיות מספקת (סיבתיות החלה על פעולתה ולפחות חלק מיחסיה עם שאר העולם). לא ברור כלל שמכך נובע שהסיבתיות חלה על כל מצב עניינים פיזיקלי (כפי שנראה בהמשך, היא לא). 
 
הפילוסופיה, אם כך, אינה מסוגלת לספק הצדקה לקיום הסיבתיות בכלל או עקרון (1א) בפרט. אין לנו אלא לפנות למדע.

עקרון הסיבתיות לאור המדע

כלל השרשור כפי שניסחנו אותו ב(1א) אינו מתאים לידוע לנו מדעית. עם זאת, ניתן בקלות לשנות אותו לעקרון חלש יותר, שכן מתאים. דא עקא, שעקרון זה יתגלה כלא מספיק כדי לתמוך בשאר הטיעון.

ישנן שתי בעיות בולטות בניסוח (1א). הראשונה היא שהוא מדבר על יחס הסיבתיות כיחס של וודאות – בהינתן מצב עניינים מסוים (א) בזמן כלשהו (t0), נוכל להסיק בוודאות שיופיע מצב עניינים מסוים אחר (ב) בזמן מאוחר יותר (t). יחס וודאי שכזה ידוע כדטרמיניזם (Determinism), והוא נדחה על ידי הפיזיקה המודרנית, ובפרט על ידי תורת הקוונטים Quantum Theory)2). תורת הקוונטים מלמדת אותנו שככלל מאורעות יקרו רק בהסתברות מסוימת, ושאירוע (א) יכול לעלות את ההסתברות של (ב) או להוריד אותה, אבל לא יכול לקבוע האם יתרחש (ב). מאורע (ב) יתרחש רק אם יהיה גם מספיק מזל, שכן יש יסוד אקראי בחוקי הטבע (זהו אינדטרמיניזם, Indeterminism). לפיכך, מקובל לראות במשהו "סיבה" למשהו אחר אם הוא מעלה את ההסתברות לו.

בחיי היום-יום אנו לא שמים לב לאופי ההסתברותי של הסיבתיות, מכיוון שתופעות יום-יומיות מתרחשות בסבירות כה גבוהה שאין להן למעשה יוצאים מן הכלל. כשזורקים אבן על קיר, היא תמיד מתנגשת בו. אך החשיבות של ההסתברות עולה ככול שהולכים אחורה בזמן, שכן ההסתברויות מכפילות זו את זו3, ולעתים מעורב אירוע בעל הסתברות נמוכה. למשל, ההסתברות ששושלת אבולוציונית מסוימת תופיע תלויה בסיכוי למוטציה מסוימת שההסתברות שלה יכולה להיות קטנה מאוד, אבל הופעת אותה שושלת יכולה להיות משמעותית מאוד בתולדות החיים על פני כדור הארץ. כשהולכים מספיק אחורה בזמן מוצאים מאורעות אקראיים כאלו בהיסטוריה של כל מאורע או עצם, ולכן כל מה שחשוב (קיום השמש שלנו, למשל, או קיום הגזע האנושי) הוא למעשה בעל הסתברות נמוכה עד מאוד ותולדה יותר של מזל מאשר של סיבות.

במילים אחרות, כל מצב עניינים מאוחר יותר הוא תולדה של מצב העניינים הקודם לו ושל חוקי הטבע, ובחשבון הסופי מצב העניינים שאנו מוצאים את עצמנו בו הוא תולדה של מזל וללא סיבה של ממש.

הבעיה השנייה בניסוח של (1א) היא שהוא מדבר על יחס סיבתי בזמן4. ההבנה של הזמן היא נושא סבוך, אך כדאי בהקשר זה לשים לב לכך שההבנה הפיזיקלית והפילוסופית של הזמן אינה מתאימה לתחושה האינטואיטיבית שלנו שהעתיד אינו קיים עדיין ושהזמן "זורם" מן העבר לעתיד. פילוסופית, ניתן לראות את הבעיה כך: כאשר אנו חושבים על זרימת הזמן אנו חושבים על משהו כגון שינוי של מצב מסוים (ה"הווה") ככול שמתקדם הזמן. אולם שינוי הוא כבר תופעה בזמן! כאנלוגיה, נוכל לחשוב על שוטר המאיר בפנס שלו עמוד אחר עמוד בגדר כלונסאות5. תנועת הפנס להאיר את העמודים הבאים בגדר מותירה את העמוד הנוכחי בחושך, ובאותו אופן זרימת הזמן לעתיד מותירה את הרגע הנוכחי בעבר. אולם כאשר אנו חושבים על תנועת הפנס (או זרימת הזמן) אנו חושבים כבר במונחים של זמן, ולפיכך ברור שלא הסברנו איך הזמן עובר אלא רק עברנו למעין זמן אחר, “גבוה" יותר – זמן שבו אור הפנס זז (או הרגע שנמצא בהווה משתנה), במקום זמן כעמודים על הגדר (או רגעים בזמן). זה לא פתרון כלל. בקיצור, המחשבה על זרימת הזמן אינה בהירה, הזמן אינו יכול לזרום.

ניתן להגיע לאותה מסקנה גם משיקול מדעי. במסגרת תורת היחסות של איינשטיין לא ניתן לתאר את מצב העניינים ביקום ברגע מסוים כך שמצב זה יהווה את ה"עכשיו" של כל הצופים הכלולים במצב זה. לכן, גם אם נדמיין לעצמנו שהזמן "זז" כך שאיזשהו מצב עניינים שהוא הווה עבור צופה מסוים הוא זה שכל הזמן בא לידי מציאות ונמוג אל העבר, הרי שיש בכך שרירותיות עצומה – מדוע דווקא צופה זה הוא זה שעבורו הזמן זז "נכון"? למה לא צופה אחר? בשל הגודל האדיר של היקום, גם הבדלים קטנים במהירות יכול לגרום להבדלים גדולים (כגון הפרש של ימים במצב של גלקסיית אנדרומדה בין ההווה של הולך רגל ושל נוסע במכונית6). ההנחה המדעית היא ההנחה הקופרניקאית7, שאין נקודת תצפית אחת עדיפה אלא שכל המקומות ונקודות התצפית שווים באופן יסודי. מכיוון שהבדלים במהירות יכניסו זמנים שונים של אותם גופים (כגון גלקסיית אנדרומדה) אל תוך ההווה עבור צופים שונים, ההנחה הקופרניקאית מחייבת להניח שהזמנים השונין מציאותיים במידה שווה. כל הזמנים והמקומות קיימים במידה שווה בין אם הם בעבר, בהווה, או בעתיד שלנו.

...שכן אנו הפיזיקאים מאמינים שההבדלה בין עבר, הווה, ועתיד אינה אלא אשליה, אם כי משכנעת.
-אלברט איינשטיין

מסיבות אלו8 מעדיפים רוב הפילוסופים והמדענים (המתעניינים בנושאים כאלו) להאמין ביקום הבלוק (Block Universe), כלומר בהשקפה שהיקום קיים א-זמנית ונצחית (Eternalism), קיום המכיל את העבר והווה והעתיד שלנו כחלקים שלו. מעבר הזמן אינו אלא חוויה סובייקטיבית שלנו, והעבר או העתיד קיימים באותה מידה כמו ההווה. במקום לחשוב על היקום כאיזה מיכל תלת-ממדי ענק שבתוכו דברים משתנים עם הזמן, עדיף לחשוב עליו כמיכל ארבעה-ממדי שהשוני בין חלקים שונים של מה שנמצא בתוכו (לאורך קו מתעקל במרחב הארבע-ממדי) הוא מה שאנו קוראים לו "שינוי בזמן". הקו שמאפשר לנו להשוות בין חלקים שונים נקבע שרירותית ומקומית על פי עקמומיות המרחב-זמן ונקודת התצפית שאנו בוחרים.

תמונה ארבע-ממדית זו מצביעה על מגבלה שרירותית בעקרון (1א) כפי שניסחנו אותו – הניסוח שלנו מניח שיש כיוון מסוים במרחב הארבע-ממדי, ציר הזמן, שלאורכו נמדוד את השינוי. אך מדוע שנמשיך דווקא בכיוון זה? חוקי הפיזיקה מדברים על ההמשכים בכל הכיוונים. מכיוון שכיוון הזמן נקבע על ידי עקמומיות המרחב9, חוקי הפיזיקה אפילו מדברים על ההמשכיות באזורים בהם אין ציר זמן אחד. כמו כן אפשרי שיהיו חלקים במרחב-זמן בלי ציר זמן כלל, אך עדיין עם המשכיות.

לפיכך, השאלה של תנאי ההתחלה מומרת בשאלה של תנאי שפה – במקום לדבר על האם יש קצה לשרשרת המצבים בזמן, עדיף לדבר על האם יש שפה ליקום במרחב-זמן הארבע-ממדי, ואיך היא נראית.

לסיכום, הראינו שאין לאפולוגיסט סיבה טובה להאמין בעקרון השרשור (1א) כפי שניסחנו אותו. אולם, הוא עדיין יכול להחזיק בעקרון שרשור דומה, הלוהו רציפות המרחב-זמן. על פי מיטב הידוע לנו, המרחב-זמן מהווה גוף רציף ארבע-ממדי, בעל סדירות הסתברותית - עד לשפה שלו, אם יש לו כזו.

1 בעיה זו ידועה כבעיית האינדוקציה (Problem of Induction). יום בעצם הראה שכל עקרון סיבתיות הוא לחלוטין לא מוצקדק – אתה לא יכול להסיק אותו מתבונה טהורה, ואינך יכול להסיקו מהניסיון שכן אתה משתמש בעקרון הסיבתיות בכדי להסיק מסקנות שכאלו מן הניסיון. יום הגיע למסקנה שאתה חייב, באופן מעשי, להניח אחידות בטבע, אך שאין להנחה זה הצדקה. התשובה החשובה ביותר ליום היא של הפילוסופיה העכשווית של המדע, שבה עקרון האחידות נתפש כעקרון אסתטי של בחירה בין הסברים, ואילו האמונה בחוקים סיבתיים מסוימים נובעת לא כהיסק מכליל מן הניסיון אלא בשל עמידה בנסיונות הפרכה – אנו סומכים על אותם הסברים סיבתיים שאיננו מצליחים להפריך. זה לא פותר את הבעיה, אלא רק אומר שחשיבתנו תעבוד היטב ותתקן את עצמו אם היקום אחיד מספיק.
2 בנקודה זו אני מאמץ את הפירוש המקובל לתורת הקוונטים, הלו הוא פירוש קופנהגן (Copenhagen Interpretation). האינדטרמיניזם נכון גם בפירושים האחרים, מלבד בפירוש משתנים נסתרים (Hidden Variables) כגון מכניקה בוהמיאנית (Bohmian Mechanics) - תחת פירוש משתנים נסתרים היקום הוא דטרמיניסטי והאי-דטרמיניזם בחוקי הטבע משקף רק את חוסר היכולת שלנו למדוד את המשתנים הנסתרים. לצורך הטיעון הפילוסופי אין זה משנה – העובדה שאנו יכולים לתאר לעצמנו יקום הפועל על פי פירוש קופנהגן (למשל) די בה כדי להטיל ספק ב-(1א).
3 מכיוון שההסתברויות של מאורעות לא קשורים לא תלויות זו בזו, ההסתברות של שניהם היא מכפלה של ההסתברויות של כל אחד מהם ולכן קטנה יותר. אם, למשל, ההסברות של אירוע (א) היא 0.9 ושל אירוע (ב) היא 0.99, ההסתברות שיתרחשו שני האירועים היא 0.891. חישוב ההסתברויות של אירוע מסוים כתלות באירועים אחרים יכול להיות סבוך יותר, אבל תופעת הפחתת ההסתברויות עם הזמן עדיין נכונה ככלל.
4 יש לציין שאקווינס הכיר גם בסיבתיות א-זמנית או כלפי העבר. אבל עקרון שרשור שמבוסס על שינוי פיזיקלי ניתן להצדקה כיום רק על ידי המדע, ולכן בחרנו להציג את הטיעון בצורה המבוססת על סידור בזמן. אנו נטפל בסדר סיבתי שאינו בזמן במסגרת הדיון בטיעון מן המקריות, כך שאין בכך הפסד.
5 אנלוגיה זו ניתנה על ידי כ.ד. ברוד (C.D. Broad). יש לציין ש לא ראה בהתנגדות זו בעיה ניצחת, מכיוון שהוא חשב שניתן לחשוב על זרימת הזמן כעל רצף של התהוות. ראה "קיום והתהוות בפיזיקה מודרנית" (אנגלית) באנציקלופדית סטנפורד לפילוסופיה.
6 הטיעון הנ"ל לטובת א-זמניות מתוך תורת היחסות ידוע כטיעון ריטג'יק-פוטנם (Rietdijk–Putnam Argument). חישוב המצב בגלקסיית אנדרומדה בפרט נעשה על ידי רוג'ר פנרוז (Roger Penrose), כדי להמחיש את הטיעון.
7 ההנחה הקופרניקאית היא שאיננו נמצאים במקום מיוחד, כגון מרכז היקום. במילים אחרות, מניחים שהסדר הכללי שאנו מוצאים בטבע שסביבנו – חוקי הטבע הבסיסיים, ואפילו מבנה מערכת השמש וכן הלאה – הם די טיפוסיים. ההנחה אינה דווקא שאנו לא במקום נדיר יחסית, אלא שאין משהו מיוחד במקום שלנו בתמונה רחבה מספיק של המציאות
ההנחה נקראת על שם קופרניקוס (Nicolaus Copernicus), אשר הטיף לקבלת העמדה שהשמש אינה סובבת את הארץ אלא להפך, ובכך הסיט את הארץ ממקומה המרכזי. יש לציין שהתורה ההליוצנטרית שלו היתה מורכבת בה במידה ולא סיפקה תחזיות טובות יותר התורה הגאוצנטרית הפתולמאית הישנה. עדיפותו של המודל ההליוצנטרי הוכחה דווקא בעקבות עבודתו של יוהנס קפלר (Johannes Kepler), אשר זנח את המסלולים העגולים (שקופרניקוס דבק בם מסיבות תיאולוגיות) לטובת מסלולים אליפטיים.
8 יש למעשה עוד נימוק משמעותי, והוא הטיעון של ג.מ.א מק-טאגארט (J.M.E McTaggart) על מהות הזמן. מק-טאגארט הצביע על כך שאנו מדברים על הזמן בשני צורות – בצורה הראשונה מדברים על הזמן במונחים של עתיד, הווה, או עבר, ולכך הוא קרא "סדרה א" (A-Series), ואילו בצורה השנייה מדברים על הזמן במונחים של "קודם ל-” או "מאוחר יותר מ-”, ולכך הוא קרא "סדרה ב" (B-Series). מק-טאגארט טען שסדרה א אינה קבילה מכיוון ששינוי של תכונות (עתיד נהפך לעבר) משמעו שלמאורע כלשהו יש תכונות סותרות. נימוקיו משכנעים פילוסופים רבים, אבל הם טכניים ונראים לי כקשורים יותר למטפיזיקה ובעיות תקשורת ושפה ולכן לא הצגתי אותם.
9 למעשה, ישנם שני סוגי זמן רלוונטיים. ציר הזמן של מערכת הקואורדינטות שמתארות את המרחב-זמן בתורת היחסות הכללית נקבע על ידי עקמומיות המרחב, בצורה כזו שהוא מוגדר היטב רק למרחב שטוח. אולם, תמיד ניתן להגדיר זמן מקומית [טכנית, יש “קווריאנטיות לורנץ לןקאלית”], ולכן כל עצם יראה זמן “סובייקטיבי" משלו. במרחב עקום עצמים שונים יראו זמן שמצביע בכיוון שונה במרחב-זמן. הזמן שעצם מרגיש שעובר קשור במרחק לאורך כיוון זה. בהמשכים מסוימים לתורת היחסות הכללית ייתכן שיהיו גם אזורים שבהם עצם לא יחוש במעבר זמן כלל, כלומר שלא ניתן להגדיר בהם זמן מקומית.

יום ראשון, 17 באוקטובר 2010

הצופן התנ"כי

הבלוג ישראל ילונית לא מיועד להיות שופר לדעותיי האישיות דווקא, ואני שמח לארח כותבים אחרים. הפעם, אני נותן במה לליאור הלפרין. ליאור, בעבר תלמיד ישיבה, כותב קבוע באתר "חופש".



לא מזמן ישבתי בביתו של קרוב משפחה דתי שלי, ומצאתי את עצמי מדבר עם ידידה שלו על הצופן התנ"כי. לשווא ניסיתי לשכנע אותה שאתה מוצא מה שאתה מחפש בדיעבד, שתוכל למצוא כל מה שתחפש אם רק תחפש מספיק ותמשיך להתעלם מכל מה שלא מתאים שמצאת תוך כדי החיפוש. זה לא שכנע אותה. מבחינתה, זה שמצאו איזה שישה צירופי מילים שמתאימים לנפילת מגדלי התאומים, זו הוכחה ניצחת. אני רוצה לראות במאמר הבא של ליאור מעין תשובה מורחבת (ומבוססת) יותר מזו שנתתי – אולי היא תעזור לקורא כלשהו, גם אם לא לה, להבין איך הצופן "עובד". ואם הצלנו נפש אחת מאי-רציונליות זו – הרי שכאילו הצלנו עולם ומלואו... לא?




הנה לפניך עצומה חתומה בידי 55 מתמטיקאים המצהירים גלויות שמדובר בשטויות, ביניהם גם חרדים. למשל פרופ' רוברט אומן, יהודי חרדי מלידה (ולא חוזר בתשובה כמו מוקיוני הצפנים), חתן פרס נובל לכלכלה 2005, סטטיסטיקאי בהתמחותו, אשר ישב בראש ועדה שבחנה את הנושא - סיכם כי אין בשטות הזו משום כלום. כך למשל גם פרופ' בארי סיימון, עוד חרדי מלידה, מומחה למתמטיקה ופיזיקה תאורטית, וראש חטיבת המתמטיקאים ב- IBM, הגיע גם כן - איזה פלא - לאותה המסקנה ממש.

הנה כאן גם סקירה על כמה מאותם האנשים, והמאמרים שכתבו בנושא. את מוזמנת ללחוץ על שמותיהם ולקרוא עליהם באנגלית בקישורים שזה מפנה אליהם.

מה שנעשה כאן הוא בפשטות לצייר את המטרה סביב החץ. לולייני הקודים אינם מגלים כמה ניסיונות כושלים מציעה התוכנה למפעיליה, עד שמתקבלת תוצאה "סבירה לכאורה" כלשהי (אשר בכל מקרה נראית עילגת ומקרטעת). אם העניין בכל זאת לא מצליח עם ידיעה חדשותית אחת - מנסים אחרת, וחוזר חלילה, עד שיוצא משהו, בלי לדווח על מספר הניסיונות הכושלים ועל האירועים אותם נעשה ניסיון "למצוא בצפנים" בלא הצלחה. אם יום אחד לא מצליחים בכלל, בשום ידיעה - לא מדווחים כלל שנערך ניסיון למצוא, ופשוט ממתינים לידיעות מן היום הבא. "הגילויים" הם בדיעבד וזה צריך להיות סימן אזהרה מספיק למי שמתעסק בחקירה מדעית. קראי גם את דבריו של סייברדין תחת הכותרת "קצת סטטיסטיקה", וכאן בתשובתו בנושא הדילוגים (שאר השיחה לא רלוונטית).

אם תרצי, אחרי שתגמרי לעבור על "קצת סטטיסטיקה" של סייברדין תוכלי לקרוא את הקטעים שלפניו ואחריו במאמר שבגופו הוא נמצא, ולראות קצת התייחסות ל"דילוגים כפרניים". האתר "סאגת הדילוגים הכפרניים של עמלק" (שבו נמצאת הסקירה שהבאתי קודם) מומלץ בחום לצורך הבהרת העניין: התנ"ך באותה הקלות גם מאמת את סיפור שלגיה ושבעת הגמדים, את הזיית החייזרים של כת הראלים, ומכריז גלויות שזאוס הוא אל אמת.



כמו כן, אני מבקש ממך לראות כי התגלו תוצאות זהות בדילוגים גם בספרים מובי דיק, מלחמה ושלום ומוצא המינים של דרווין. כל טקסט ארוך מספיק יכול לשמש לכך בדיוק באותה מידת הצלחה
 
ושימי לב שלמצוא את הדילוגים הללו באנגלית זה קשה יותר. "מופתיות" טקסט עברי תמיד תעלה על "מופתיות" טקסט לועזי בעל אותו מספר של אותיות. הסיבה לכך היא שקיים איות אחד בלבד ויחיד למילים באנגלית. מסרים באנגלית אינם יכולים להיכתב בכתיב חסר או מלא, אלא בכתיב אחד בלבד. מסרים בעברית יכולים להיכתב בכתיב מלא ובכתיב חסר, כרצונו של מוקיון הצפנים, בלא עקביות, תוך התפתלות וזיגזוג חליפות בין כתיב קונסוננטי לכתיב עם אותיות תנועה בשעור משתנה, בלא עיקרון מוצהר, ללא נימוק וללא הסבר, ממילה לחברתה, ואף מהברה לחברתה בתוך אותה מילה. זה נעשה אוטומטית על ידי תוכנה ייעודית המכילה מילון של מילים ושורשי מילים עבריות
 
בכל מקרה, השיטה שלי בתגובה על השטות הזו היא הימנעות מניסיון להכביר טיעוני סטטיסטיקה לא מובנים על האדם מן הרחוב, ובמקום זאת למשוך ישירות את השטיח מתחת לרגלי הסטטיסטיקאים מטיפי הקודים: הנוסח של התנ"ך בו הם משתמשים לצורך מציאת אותו ה"קוד". 
 
כי עליך להבין שהם משתמשים לצורך כך בנוסח "קורן", אשר נולד רק ב- 1962, ואפילו עורכי מהדורת "קורן" עצמם הודו, בטקס הצגת עבודתם בשנת 1962, כי אינם טוענים כי זה הנוסח שירד ביד משה מסיני. זה אינו מפריע למחב"תים מהידברות להכריז "נבהיר שוב כי המחקר העוסק בצופן התורה מתבסס אך ורק על נוסח "קורן", אשר לפי הקבלה המצויה בידינו הוא הנוסח המקורי המדויק של התורה".

חוקר תנ"ך מקצועי בעל שם עולמי, פרופ' מנחם כהן, שהוא ראש הקתדרה לתנ"ך באוניב' בר-אילן ויהודי חרדי, מציג טבלה של 43 הבדלים בספר בראשית לבדו בין שבעה נסחי יוקרה לבין עצמם (הטבלה משתרעת על פני מספר עמודים. נא לעיין בכולם), וחוקר זה מוחזק כבר-סמכא לעניין זה. דעת אמת מציגה טבלה של 105 הבדלים בין שלושה נוסחים שכאלו, על פני החומש כולו.

ברור כי אפילו אות יתירה או חסרה אחת - "הורסת" את המטריצות היפות, שלא לדבר על כך שכל מי שטוען כי דווקא ברשותו הנסח "האמיתי" ואילו הנסחים שבידי אחרים הם אלה הלוקים ביתירות וחסרות טוען למעשה כי הנסחים האחרים פסולים לקריאה בתורה בצבור וכשירים לכל היותר ללימוד תורה לדרדקים. והרי כתר ארם-צובא, למשל, הוא הנסח העתיק ביותר המצוי עלי אדמות: נכתב בטבריה בשנת 930, הגיהו ר' אהרן בן משה בן אשר הנודע, ואף היה ביד הרמב"ם במצרים. נוסח קורן מכיל יותר אותיות א,ה,ו,י מכתר ארם-צובא - והאותיות הנוספות לא בדין, אילו הוסרו, היו משבשות את דילוגיהם "המופתיים"של מחב"תי הצפנים.

אשר על כן, יש לשוב ולשאול - מה מקור הקבלה אשר בידי מחב"תי הצפנים כי נוסח "קורן", אשר נולד רק ב- 1962, הוא הנוסח "המקורי המדויק של התורה"? 
 
תעברי על החומר, ותצאי ממבוכתך בנושא. הנושא הוא תרמית.

יום ראשון, 10 באוקטובר 2010

"יש אלוהים?" חלק 3.5: הפרכת הטיעון מתכנון




[רשומה זו היא חלק מסדרה. ניתן למצוא את האינדקס כאן.]

לדוקינס יש נטייה מצערת לנדוד מנושא לנושא ולטעון את טיעוניו באופן לא מסודר. כך יוצא שהפרק שאמור לספק את הטיעון המרכזי של דוקינס כנגד קיום האל - טיעון הבואינג 747 הסופי ביותר - עוסק ברובו בהפרכת הטיעונים הטלאולוגיים (מתוך תכנון) דווקא. הוא מעולם לא מנסח את הטיעון מפורשות, אבל שותל חלקי-טיעון פה ושם ו"מסכם" אותו בסוף הפרק. אז נקדיש לטיעון העיקרי של דוקינס את הרשומה הבאה, וזאת תתרכז דווקא בטיעוניו כנגד הטיעונים מתכנון.

דוקינס מציג את הטיעונים מתכנון כווריאנטים של הטיעון מאי-הסתברות: "הטיעון מתוך אי-הסתברות אומר כי דברים מורכבים לא יכולים להתהוות במקרה". יש בכך טעם רב. הוא גם מצביע בצדק על כך ש"מקרה" כאן מזוהה באופן בעייתי עם "ללא תכנון", אך יש אלטרנטיבות אחרות - כפי שהאבולוציה מדגימה. כך הוא פותר את הטיעון מתכנון ביולוגי (היצורים החיים לא יכלו להיווצר במקרה), אנתרופי פלנטרי (כדור הארץ בנוי לתמוך בחיים), ומכוונון עדין (היקום בנוי לתמוך בחיים).

במקרה של תכנון ביולוגי, האבולוציה כמובן מספקת חלופה טובה ודוקינס מסביר אותה היטב. העסק נהיה מעניין יותר בדיון בעקרון ובטיעון האנתרופי. דוקינס מסביר את התנאים המתאימים להתפתחות החיים ואת התחלתם על פני כדור הארץ על ידי העקרון האנתרופי - כלומר ההנחה שיש הרבה מקומות כאלו ביקום, וזה שאנחנו צופים מתוך מקום שכזה ברור מכיוון שזו האפשרות היחידה (הטבעית) שיצורים שכמונו ייצפו ביקום. לכן, אין מה להתפלא על צירופי המקרים האסטרונומיים הדרושים כדי ליצור את החיים או כדי להתחילם. כל זה טוב ויפה. הנקודה המעניינת היא שדוקינס טוען שהסבר שכזה לא יכול להספיק כהסבר לאדפטציות ביולוגיות,  בכלל לא חשוב כמה כוכבי לכת עומדים ברשותנו לשחק בהם; מקרה בר-מזל לעולם לא יספיק כדי להסביר את הגיוון השופע של מורכבות החיים ... ההתאמה האדפטיבית של מינים ביולוגיים לסביבותיהם השונות, לעומת זאת, מתרחשת מליוני פעמים, ואינה נעצרת.

דוקינס מדבר הרבה על כמה האבולוציה "מעוררת מודעות" למובן ההסתברות. אני חושב שכאן חסרה לדוקינס קצת מודעות פיזיקלית. על פי הפיזיקה המודרנית, היקום הוא עצום, אולי אינסופי. והכל אקראי, ולכן כל דבר אפשרי פיזיקלית בעצם קורה איפשהו. אחד הדברים שקורה הוא שדבר מורכב, כמו כדור הארץ על מצבו הנוכחי, יצוץ פתאום במקרה. כך שכן, תן לי מספיק כוכבי לכת - או בעצם, מספיק איזורים ביקום בגודל שאפשר לראות אליו - ואתן לך את הגיוון השופע של החיים, לגמרי במקרה. הסיבה שאיננו מאמינים שזהו המצב אצלנו אינה בגלל שזה בלתי אפשרי, אלא בגלל שזה הרבה, הרבה פחות סביר (קרי, נפוץ) מאותם המקרים שבהם צירופי מקרים הזויים שכאלו לא קרו. 

הטיעון מכוונון עדין מבוסס על ממצא פיזיקלי מעניין - שאם נזיז אפילו בקצת את הערכים של הקבועים במשוואות של הפיזיקה, נקבל יקום שלא מסוגל לתמוך בחיים. במקום לעסוק בסוגיה האמיתית דוקינס, כמו רוב ההוגים, עוסק בשאלה למה הקבועים הם כפי שהם. הפתרון האתאיסטי שהוא מעלה הוא העל-יקום - כלומר שהיקום שלנו הוא חלק מהרבה יקומים, שחלק מהם יכולים לתמוך בחיים - ומתוך העקרון האנתרופי, אנו חיים באחד מאלה. זה אכן פתרון סביר, אם כי אין להתבייש ולומר שגם "לא יודע" היא תשובה הרבה יותר טובה מאלוהים של-הפערים.

אלא שאני מוצא שדוקינס, כמו כמעט כל ההוגים, מפספס את לב הבעיה. הוא עומד על כך שעל פי העקרון האנתרופי, אנו נתהה על היקום שאנו נמצאים בו רק ביקום שהקבועים בו מתאימים לחיים. אבל זה לא הממצא של הכווונון העדין! הממצא הוא לא שהערכים מתאימים לקיומנו - זה, כאמור, ברור מראש - אלא שהכוונון שלהם הוא עדין.. גם שינוי קטונטן יסיט אותנו אל יקום שלא מסוגל לשאת חיים. מדוע? לדעתי אין לכך כל תשובה דתית - אין שום תאולוגיה מקובלת שגורסת שהאל ייצור חוקי טבע עם מאפיין זה. אך גם אין לנו עדיין תשובה אתאיסטית טובה למדוע זה המצב, כנראה. הרב-יקום יכול להסביר זאת במובן מסוים, אם מבנהו הוא כזה שהוא ייצור כיוונון עדין ביקומים שלו. אבל אז תישאל השאלה מדוע הוא עצמו כפי שהוא. מדוע חוקי הטבע הם כפי שהם, זו בעצם השאלה בסופו של דבר - ואני בהחלט מחשיב זאת לאחת מהשאלות הקשות ביותר, שאין לנו עדיין תשובה מספקת אליה.

רק בסוף הפרק דוקינס עומד על חשיבותה של הפשטות של האל בטיעון מתוך אי-הסבירות, ומתעקש שהאל אינו פשוט. תוך כדי כך הוא מבהיר קצת יותר את הטיעון העיקרי שלו, ואת ההבנה שלו של הסתברות ו"מקרה" או "אי-סבירות סטטיסטית". נדבר על זה ברשומה הבאה.

יום שלישי, 5 באוקטובר 2010

הלא-מדען עזב

לא עדכנתי את הבלוג זמן מה מכיוון שהייתי מאוד עסוק, אבל הלחץ קצת ירד ואני שמח שאני יכול לפתוח ברוח טובה, לאור פיטוריו של המתכנה ה"מדען" הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל. הד"ר שמתנגד לשיטה המדעית וללימוד חשיבה ביקורתית ומסקנות מדעיות, ובמקום זה בעד לימוד דעותיו האישיות הלא-מדעיות והמיסטיות - שלא לומר ההזויות. ברוך שפטרנו. ומי שפטר אותנו היה שר החינוך, גדעון סער - אז ישר כח.

עכשיו נשאר רק לקוות שסער ימזער את הנזקים האחרים למערכת החינוך - כגון הפסקת לימודי האזרחות, הכנסת תוכן אידיאולוגי (שלא לומר פשיסטי) ללימודי המדעים, וכמובן החלת לימודי ליבה הומניים רחבים על כל מערכת החינוך.... טוב, נו, יש להודות על האמת - יש לו הרבה על הצלחת...