יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

כסף מנצח אידיאלים

המדינה רועשת בעקבות החדשות שבני ישיבות יקבלו פטור משירות צבאי בגיל 22. טוב, לפחות השפויים במדינה נרעשים. אבל למה בעצם העבירו את החוק הזה, נגד בקשות הצבא? ולמה הצליחו לשמור עליו בסוד עד כה? ולמה תמכו בו החרדים?

אני חושב שהתשובה היא הלחץ הכלכלי הגובר. ככול שהציבור החרדי גדל יותר, כך נהפך לבלתי אפשרי לכלכל אותו. החרדים יודעים זאת, ולכן תומכים ביציאה לעבודה. לכך מצטרף לחץ מצד ארגון הOECD להגדיל את השוויון הכלכלי בין המגזרים בישראל, כלומר לחלץ את הערבים והחרדים מהעוני. ביבי, ברק, ושאר מנהיגינו יודעים שהכלכלה קריטית ובמצב קריטי, ולכן מסכימים לכך ואף רוצים בכך. כך נוצר מצב ששני הצדדים רוצים להקל על החרדים את היציאה לעבודה.

אני לא בטוח שהחוק ירע את המצב, בפועל. החרדים יוכלו, בגיל 22, לעשות שנת שירות-לאומי עלובה במקום שירות צבאי של שלוש שנים + מילואים. ואז יצאו לעבודה. יהיו הרבה שיבחרו לעשות כן, וכך יהיו החרדים פחות עניים, ייחלש מעמד הרבנים ותעלה כמות לימודי החול וההשכלה בציבור החרדי, כן הלאה.

צריך גם לזכור שלתת לחרדים רובים ואימון צבאי זה לאו דווקא דבר טוב. מעבר למחתרות וטרור, זה ידרדר גם את הצבא מוסרית הן בהפרדה המינית והדתית ושאר המנהגים הפסולים שהחרדים יביאו עמם לצבא והן, ויותר חמור, בהשחתת המוסר הצבאי בשל הגזענות, האדנות וחוסר המוסר הבסיסי שהם מביאים עמם. לכן, יש דווקא הגיון רב באי-גיוס חרדים.

אבל כל הדברים הטובים הללו יושגו כמובן במחיר איום של חוסר שוויון. אני עשיתי צבא שלוש שנים, עושה מילואים 30 יום בשנה ויותר, הייתי בלבנון במלחמה האחרונה שם וקרוב לוודאי שאהיה גם בחזית במלחמה הבאה - וחרדי, לא. למה שסטודנטים לא יקבלו פטור בגיל 22? יותר טוב - שרק סטודנטים יקבלו, ואת החרדים ישלחו לצבא. הסטודנטים תורמים למדינה הרבה יותר.

אני לא יכול לכן לומר שאני מתנגד לחוק הזה לחלוטין. כפשרה לא-אידיאלית, הוא דווקא יביא למצב שיותר טוב מהמצב הנוכחי. לפחות החרדים יצאו לעבוד, במקום להיות תקועים בישיבה כשחרב השירות הצבאי תלויה מעליהם כדי לשמור אותם בתלם. אני אפילו בעד פשוט ביטול הגיוס, בלי החובה לעבור שנת שירות לאומי, שלא באמת תתרום למדינה (מכיוון שלארגן שירות לאומי שמפיק יותר ממה שהוא עולה בקנה מידה גדול זה לא משהו קטן שאפשר לארגן בחצי חוק שעובר בהסתר) ורק תרחיק חלק מהחרדים מהעבודה.

אבל יש פתרון יותר טוב.

המצב הרצוי הוא כמובן שוויון. החוק קובע שכל תושב - אפילו לא צריך להיות אזרח! - צריך להתגייס, הצבא צריך לבחור לעצמו מי מתאים לשירות צבאי, והמדינה צריכה ליצור מצב שכל המגזרים יתאימו, כלומר לחנך את כולם למוסר הומני ולערכי הדמוקרטיה. מי שמסיבות אישיות לא מתאים, יוכל לעשות שירות לאומי במקום (הצבא לא צריך את כולם, גם כך יש יותר מדי חיילים), אך לא יזכה בהטבות מסוימות שיינתנו על שירות מילואים או ביחידה קרבית (כלומר, זמן וסיכון חיים, שאלו שלא משרתים בשירות לאומי לא נותנים בצורה שווה). זה הרצוי, וכול שוחרי החופש והשוויון מסכימים על כך. עכשיו, נותר רק להביא את החזון הזה לכדי מציאות. וכדי לעשות את זה, צריך להפר את השוויון הנצחי בין הימין לשמאל בנושאי חוץ\פלסטין, כול עוד יש עדיין רוב לגוש הפלורליסטי בכנסת. רק כך ניתן יהיה לעשות שינויים, בלי להצטרך ללשון המאזניים החרדית.

לגנוב בחזרה את הססמה שארגון פשיסטי משתמש בה לאחרונה - אם תרצו, אין זו אגדה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה