יום רביעי, 14 באוקטובר 2009

חוק ברית הזוגיות בכאילו

לשחר אילן יש פוסט טוב מאוד במשגיח כשרות על חוויותיו בוועדה שדנה בהצעת חוק הזוגיות החדשה, שמגבילה את עצמה ל"חסרי דת" בלבד. הפוסט מלא ציטוטים טובים ובוז ראוי-בהחלט לרעיון העוועוים הזה. אפילו תומכיו לא באמת מאמינים בו, אלא רק רוצים בו כי הוא "יפרוץ סכר", לדעתם. לא כך. לידיעתם, סכר לרוב נפרץ בבת אחת, מה שהם מציעים זה שחרור לחצים שלא יפתור את הבעיה לרוב האוכלוסיה ורק נותן יותר כוח לממסד הרבני.

אבל, האפשרות לחיתון חסרי-דת היא מעניינת בייחוד מזווית אחרת - כפי ששחר אמר,
...ברגע שהחוק יעבור כל מי שלא יכלל בו ירוץ לבג"ץ ויבקש להחיל את ברית הזוגיות גם עליו, כי ההגבלה של ברית הזוגיות לחסרי דת בלבד מנוגדת לעקרון השוויון. ...השאלה היא אם לבג"ץ הלא כל כך אמיץ של ימינו יהיה אומץ והשאלה היא אם בג"ץ יכול להרשות לעצמו.

שאלה טובה. אבל שחר גומר בשאלה ותשובה:
.
..מה תעשה המדינה אם בעקבות אישורו יתחילו אנשים לבקש להמיר את דתם מיהודי לחסר דת....
באמת מה? ומה היא תעשה את תתחיל דרישה המונית להרשם כחסרי דת? ועתירות לבג"צ כנגד בית הדין הרבני שמסרב להכיר בך כחסר דת? זה אחד הסימנים לחוק גרוע שהוא מייצר ים של תוצאות אבסורדיות. לתשומת לב חברי ועדת החוקה.

אני לא רואה בים של בקשות להירשם כחסרי דת תוצאה אבסורדית. אני רואה בזה תוצאה טובה, ואם הייתי מאמין שזה באמת יעבוד הרי שהייתי ממליץ לתמוך בחוק. למרבה הצער, אני לא מאמין שבג"ץ יקבע שהחוק נוגד את חופש הדת. אם למדינה אין סמכות להמליך עליך דין רבני (ולא, למשל, נוצרי) בסוגיה כלשהי, אין לה סמכות לעשות זאת בכל סוגיה; לכן, דחיית החוק תהייה למעשה דחייה גורפת של כל המצב הנוכחי של מערכת חוקית דתית מקבילה לאזרחית בישראל, וזהו שינוי שבג"ץ לא יעז לעשות.

למרות זאת, אני בהחלט בעד לתת לאנשים להירשם כחסרי דת, כפי שכבר כתבתי, ואי-פעם בעתיד אני כנראה ינסה לעשות את זה. למרבה הצער, בעצומה הקוראת לאפשר זאת בקלות יש רק 29 חתימות כרגע...

תגובה 1: