יום רביעי, 14 באוקטובר 2009

המגמה: לאסור על שחיטה כשרה

המדען קרייג ג'והנסון קיבל פרס בשבוע שעבר מ"האגודה לשחיטה הומנית של בעלי חיים" באנגליה, עבור עבודתו שמראה כי שחיטה כשרה (יהודית ומוסלמית) גורמת לפעילות נוירונית שמציינת כאב. זה לא אומר שיש התקדמות לכיוון שהשחיטה הכשרה תאסר. אבל הידיעה על כך מופיעה בעיתון הנחשב New Scientist, וזה מראה שיש אהדה גדלה והולכת בקרב הציבור המשכיל לאסור על שחיטה מסורתית.

אני מקווה שהמגמה הזו תמשיך ותתגבר, אבל אין מה לקוות שזה יפסיק את השחיטה הכשרה. ההלכה תמצא דרכים להתמודד, זה הכול. כבר עכשיו מוסלמים בניו-זילנד מהממים את החיות (באמצעות חשמל) לפני השחיטה - גם המוח היהודי יוכל להמציא פטנטים. אבל זה ייצור מצב משונה שבו היהודים יהיו חייבים ליישם חוקי מוסר חילוניים בשחיטה הדתית שלהם, מה שלדעתי יכרסם בתדמית של הדת כמקור המוסר ולכן בדת עצמה. כך שמעבר למניעת סבל מיותר מבעלי חיים, חוקים כאלו גם ישרתו לשכנע אנשים לעזוב את הדת.

NS גם מביא את הנימוקים הנגדיים של הדתיים, ואלו סותרות את עצמן. הנציג של הארגון בעד-שחיטה טוען כי השחיטה גורמת לאובדן הכרה מיידי, בעצם בתוך 2 שניות (מה שסותר את הנתון המדעי, שזה לוקח 10-30 שניות), ושאין שום כאב (למרות שיש פעילות עצבית שמראה שיש...), כך שהשחיטה היא הומנית. נימוקים עלובים שכאלו לא ישכנעו אף אחד, ומכיוון שהוא כבר הפסיד בוויכוח על הבסיס המוסרי - כלומר, שהשיפוט הוא על פי ההומאניות - הרי שאני לא רואה איך הוא ישכנע מישהו. אם השחיטה תמשיך להיות חוקית, זה יהיה מתוך רצון לאפשר שחיטה לא-הומאנית בשביל חופש דתי, לא בגלל נימוקי הבל כאלו.

לבסוף, אי אפשר בלי להזכיר בשר מלאכותי. אנו צפויים לראות בשר המיוצר באופן מלאכותי על המדפים בתוך מספר שנים - בתור מוצרי בשר מוכנים כגון נקניקיות בתחילה, אך בהמשך גם כבשר איכותי. מה יהיה יחס ההלכה לבשר שלא נשחט כלל, מאחר שלא היה חי מעולם? אני לא יודע. אני מקווה שהיא תדחה אותו כשיקוץ. אני צופה שבסופו של דבר כל הבשר יהיה בשר מלאכותי, הן מסיבות כלכליות והן מסיבות הומאניות, כך שדחייה שלו תהיה למעשה דחייה של בשר בכלל, או לפחות ייקור עצום במחיר הבשר. וגם זה יגבה מחיר מגודל הקהילה הדתית. אבל השתלטות הבשר המלאכותי על שוק הבשר עוד רחוקה - אולי מרחק מאה שנים. עוד חזון למועד.

3 תגובות:

  1. דרך ארצ קדמה לתורה

    הדת לא מתיימרת להיות מקור המוסר

    השבמחק
  2. רק חבל שהיא עומדת בניגוד למוסר.

    השבמחק
    תשובות
    1. ומי אתה שתחליט מהו מוסר?!
      כל אחד חושב שאצלו המוסר כל אחד מנסה להיות מוסרי מהמקום שלו אך אין זה כך אין דבר כזה מוסר אנושי יש רק אינטרס אגואיסטי שמתלבש יענו על האכפתיות!
      לדוגמא: היטלר הפך הרג יהודי לדבר המוסרי ביותר שיש ושכנע עם שלם שזה מה שצריך לעשות ליהודים וכמובן שרצה להמשיך אחר כך לכל העולם.. העם הגרמני לא היה טיפש היה יאקי היה חכם מתפתח "נאור" ותיראה לאן הגיעו עם ה"מוסריות" שלהם.
      וכל אדם יגיב לי שאסור לגנוב לא משנה מה אז למה כל כך סוגדים לרובין הוד שגנב מעשירים לעניים מה מוסרי פה?!
      מה שאני מנסה להגיד שהמושג מוסריות הוא מושג שאני לא חושב שאדם יכול להגיד מהו!
      אשמח לטעות ושתתקן אותי חג שמח :)

      מחק