יום שלישי, 27 באוקטובר 2009

אהבה בגלולה

החרדים לא אוהבים מדע, בייחוד לא מדע שמתעסק עם המוח (ה"נפש"). מצד שני, הם אוהבים מאוד שידוכים, ו(למעשה) נישואים כפויים. אני תוהה מה השילוב הזה יאמר על "גלולת אהבה" - גלולה שתגרום לזוג המשודך להתאהב זה בזה.

עוד אין כזה דבר, אבל האמת שנראה שהסיבה הראשית לכך היא אתית. כבר יש הבנה הולכת וגדלת של האהבה, כרגש אנושי, ולכן, ביולוגי. בעיקרון, ההתהבות קשורה בהפעלה של אמפטמינים (ממריצים) במוח, ואהבה ארוכת טווח יותר קשורה באנדרופינים (משככי-כאבים) והורמון ההקשרות, אוקסיצוטין. בפועל, צריך יותר מסתם הצפה של המוח בהורמונים - אבל כנראה שלא כל-כך הרבה יותר. כנראה שאנחנו לא רחוקים מהיום שבו נוכל לקחת גלולה כנגד התאהבות, או שיקוי אהבה, או לערב מעט היקשרות עם המרק... פרופסור ווד אומר "יום אחד, המחקר יוביל לגלולה שיוצרת תחושות של תשוקה, או אהבה".

זה יהיה רק חלק מהמהפכה הגדולה ביותר, אולי, שצפויה למין האנושי - עידן המוח. אנו חיים בעידן האטום, או אולי האינפורמציה, ואולי בעתיד בעידן הרובוטי או הביוטכנולוגי - אבל כל המהפכות הללו יהיו קטנות לעומת האפשרות לשלוט בהכרה באמת, באמצעים מדעיים, בדוקים, אמינים. וכאשר אנשים לא יצטרכו ללכת לדת כדי להרגיש טוב עם עצמם, ויוכלו לחדור דרך הרציונאליזציות שלהם ולראות את תהליכי החשיבה שלהם באמת, עם כל ההדחקות - העולם ייראה אחרת. זה שינוי הרבה יותר גדול מגישה זולה למידע, או אפילו רובוטים שיחליפו עבודת אנוש. זה שינוי במה זה להיות אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה