יום ראשון, 5 ביולי 2009

תחילת סוף הדת היהודית בישראל?

הרב יהושע שפירא יוצא כנגד מגמות בציבור הדתי-לאומי, והמגמות הן מעניינות מאוד. שפירא מלין שתנועות הכופרות בקדושת התנ"ך וקוראות למוסר הומניסטי חותרות תחת הדת.

בכינוס מדריכי תנועת הנוער החרדית-לאומית 'עזרא', שנערך לפני מספר שבועות, אמר שפירא: "יש לה (לציונות הדתית) ודאי הרבה התמודדויות, אבל בעיני ההתמודדות החריפה ביותר זה עם ניאו-רפורמה. למיטב שיפוטי, הולכת וצומחת בקרבנו תנועה רפורמית חדשה - זו דעתי - ויש לה הרבה מהמאפיינים של הרפורמה הראשונה".

לטענתו, קשה לשים לב לתהליך, כיון ש"עושים אותו עם כיפות, עושים אותו אנשים שחלקם מדקדקים במצוות יותר מאלה שנלחמים נגדם" - מה שלדבריו איפיין גם את "הרפורמה הראשונה". עם זאת הדגיש כי תרבות זו "מערערת מכיוונים שונים על האלוקיות של התורה ועל המשכיותה בתורה שבעל פה בימינו - שזו הסמכות הרבנים פסיקת הלכה למעשה".

...לא מדובר במשהו יוצא דופן משהו אלא ב"צעד נוסף במערכת ענקית שקורסת לנו מתחת ידיים".

שפירא טוען כי תופעות כאלה היו קיימות גם בעבר אך נתפסו כחולשה, בעוד כיום "זה נהפך יותר ויותר לאידיאולוגיה אנטי רבנית, ממסדים שלמים קמים בזה ופועלים ותופסים מקום מסביבנו, וחלקנו נמצאים בתוך זה לגמרי".

...בהקשר זה הזכיר את הפסיקה המתירה את קיומה של בני עקיבא כתנועת נוער מעורבת, את פעילות ארגון הנשים הדתיות 'קולך', את "כל ההיתרים להתחתן ולא להוליד, לא להתחתן ולהוליד", ואת ארגון הו"ד ו"כל החד מיניות שמדוברת כל כך הרבה".

הרב צודק בכך שגם את הרפורמה הראשונה הנהיגו מנהיגים שדקדקו במצוות ההלכה, אך במרוצת השנים ההשלכות של רעיונותיהם היו חילון גובר מחד וזניחת המצוות בקרב הרפורמים מאידך. אם אכן מתגבשת אידיאולוגיה אנטי-רבנית, נאו-רפורמה חדשה, סביר בהחלט שגם היא תלך באותה דרך.

בניגוד לציבור החרדי, הציבור הדתי-לאומי חשוף לתכנים חילוניים, ולפיכך להשפעה חילונית רבה. כרבע מבני הדת"לים עוזבים את הדת, והנה נראה שעוד חלק גדול עוזב את הדת הרבנית האורתודוקסית לטובת דת מוסרית יותר, הומנית יותר, חילונית יותר - דת שממנה תהיה קלה יותר הדרך לבניהם שלהם לעזוב את הדת לגמרי. ייתכן בהחלט שזהו חלק מתהליך גסיסת הציונות הדתית, למרות חוזקה ועוצמתה בימנו.

אפשר רק לקוות. אך גם אם כן, מדובר בתהליך שייקח דורות, לא בשינוי שיחול בדורנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה