יום ראשון, 31 במאי 2009

בין פשיזם לדמוקרטיה

שלוש הצעות חוק בעיתיות עולות על שולחן הכנסת, חלקן כבר מאושר טרומית.

על פי אלכס מילר (ישראל ביתנו), יש "להטיל "עונש חמור על אלו המנצלים את אופייה הדמוקרטי והנאור של מדינת ישראל - על מנת למוטטה מבפנים". כלומר, על פי הגיון ברזל זה, הדרך להגן על אופייה הנאור והדמוקרטי של ישראל הוא להפוך אותה ללא נאורה ודמוקרטית, "לאסור בחוק פעולות שיש בהן משום ציון יום העצמאות או הקמת המדינה כיום אבל". (זהו "חוק הנכבה" המפורסם.)

אני בז למי שלא מוצא בליבו לחגוג את ייסודה של ישראל בעודו חי בתוכה ונהנה משפעה, אבל אני מקבל שיש כאלו שלא יכולים להפריד בין האירוע הזה לבין האסון שבא על עמם בשלו, ומעל הכל אני אגן ומגן על זכותם לעשות מה שיירצו. אם הם רוצים להתאבל, שיתאבלו. לאסור בחוק להתאבל על משהו זה אבסורדי - לא רק שזה לא מוסרי, זה לא יעבוד. זה רק ירחיק ויעצים את השטנה והריחוק, רק יגדיל את ציון האבל.

יש כאן משחק של לאומנים מול לאומנים - ישראל ביתנו מעצימה את הלאומנות היהודית על ידי חקיקת חוקים ריקים מתוכן מעשי, ואלו מציתים את הלאומנות הערבית, שמלבה מחדש את הלאומנות היהודית... זהו מעגל של שטנה וצרות עין שיש לגודעו.

אבל בכך לא תמו מעלליה של הממשלה הימנית הקיצונית שלנו. גם זבולון אורלב רוצה לקבוע לאחרים מה יוכלו לומר ולחשוב. כך הוא קובע כי "
צביונה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית חייב להישמר, ולבל יישלל על ידי אף אדם". כי זבולון אורלב, ולא הציבור, הוא זה שמחליט על צביונה של מדינת ישראל, ואסור שאפילו חס וחלילה ישמע על אפשרות אחרת. על פי אורלב, "מי שיקרא לשלילת קיומה של המדינה, ועל פי תוכנו של הפרסום יש אפשרות סבירה שיביא לעשיית מעשה של שנאה, בוז או אי נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט - דינו יהיה מאסר לשנה". חוק זה כבר אושר בקריאה טרומית.

יש, כמובן, לאסור על כל קריאה למרידה - לאי ציות לחוק ולמשפט, ועוד יותר מכך לאלימות; אבל כבר יש חוקים כאלו, חוקים המאפשרים את שינוי חוקי והגדרות המניעה באמצעים דמוקרטיים ושוללים אמצעים לא דמוקרטיים. כך דמוקרטיה נאורה מגינה על עצמה. מותר גם מותר לקרוא לבוז למדינה, לשלול את זכותה להתקיים כמדינה, וכן הלאה - אין לאסור על שיח ציבורי, אלא רק על קידום רעיונות כאלו או אחרים בדרכים לא דמוקרטיות.

אולי חשדתם שבזה תמו מעלילהם של הפשיסטים הלאומניים. כלל וכלל לא. כך גם
ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) קובע כי אזרח יכול להיות רק מי ש"נאמן למדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית, לסמליה ולערכיה ולשרת את המדינה, ככל שיידרש בשירות צבאי או בשירות חלופי". מי שלא - לא יהיה אזרח.

לא רק למדינה דמוקרטית רוצה מר רותם לכבול את השלטון, אלא הוא אף דואג לסמלים החיצוניים שלו! וכמובן שאת "ערכיה" הוא לא מפרט - זה פתח לתאוקרטיה העתידית, אולי.

זוהי ההצעה החמורה ביותר, שכן היא חותרת תחת היות המדינה מדינה דמוקרטית. שלילת הזכות לבחור ולהיבחר - שלילת האזרחות - היא חמורה ביותר. לכן היא גם לא תתגשם.

אני דווקא בעד חיוב שירות צבאי לכל, אבל אין לכרוך נושא זה באזרחות. אני אפילו מוכן לשלול אזרחות ממי שלא מכבד את האזרחות שלו ושל אחרים - שפועל כנגד ביצוע (להבדיל מלהפגין נגד!) החלטות דמוקרטיות או בכדי למנוע את השיח הציבורי או קבלת החלטות דמוקרטית. מי שלא משחק את המשחק הדמוקרטי, יש אולי צדק בלסלק אותו מן המגרש. אבל זהו נשק יום הדיון, כלי שעל כל דמוקרטיה לשהתמש בו במשורה פן תהפוך את עצמה לשלטון מיעוט.

אם "דמוקרטית יהודית, ציונית, ודמוקרטית" משמעו שהמדינה היא דמוקרטיה רק-של-יהודים, הרי שהמדינה אינה דמוקרטית - היא יהדוקרטיה, לא דמוקרטיה.

לרקע כל זה, ברורה התשובה לשאלתו של נתניהו "מה הם רוצים, שהממשלה תיפול?" כותב צבי בראל,

"פתרון ל"תנועת החקיקה לייהוד המדינה" איננו בזעקות שבר על פגיעה במיעוטים או בגזענות. גם כאן יכולות טורקיה ומצרים לשמש דגם לחיקוי. כפי שהאיחוד האירופי מתנה את צירופה של טורקיה לאיחוד בחקיקה ליברלית, וכפי שארה"ב מתנה חלק מן הסיוע למצרים בשינוי הגישה לזכויות אזרח, יש לדרוש את מעורבותן גם בישראל."

אין מה "לדרוש", אלא להבין - להיות חלק מן העולם המערבי, פירושו לממש את הערכים שבו. ישראל, הנסמכת על תמיכת ארה"ב ואירופה, לא יכולה להרשות לעצמה להיות פשיסטית ויהודוקרטיה. המערב לא יקבל זאת, לא לאורך זמן, וכנראה במיוחד לא אובמה. ומכאן נגזרת התשובה - אובמה בסך הכל רוצה שישראל תתנהג על פי הערכים של מדינה מערבית. אם הממשלה תיפול או לא זה ממש לא מעניינו של נשיא ארה"ב - הוא דואג לאינטרסים של ארה"ב, הכוללים את עליונות האידיאולוגיות שלה, ולא ליציבות הממשל של מר נתניהו.

מציאות

עוד שתי מציאות מתוך מקומות אחרים:

1. מאמר טוב בבלוג החברים של ג'ורג', של יוסי גורביץ, על עמלק ביהדות. הוא קובל על קלות הדעת שבה מתקבלת ההשוואה של איראן לעמלק, ומביא ציטוטים לעומק הבושה שבהלכה ובדת היהודית על עמלק. ההשוואה של אויבנו לעמלק כדי לתת הכשר דתי/מוסרי להשמדתם היא דבר איום ונורא, ואם יש פגם כלשהו בניתוחו זה רק שהוא לא מדגיש זאת דיו.

2. מאמר טוב מאוד מאת דב רמון באתר חופש, על אורך חידוש הירח. רמון מראה טוב מאוד את ההבל שבטיעונים של המחזירים בתשובה על ה"ידע המדעי" של חז"ל, אבל הקדמת המערכת מעלה נקודה מעניינת בהרבה

אפשר היה לחשוב, שלנוכח מהפכת המידע של השנים האחרונות יפסיקו המחב"תים (מחזירים בתשובה) להפיץ שקרים והטעיות, מכיוון שכל אדם יכול לכאורה פשוט להיכנס לאינטרנט, למצוא את המידע הנכון והמדויק ולחשוף אותם. למרבה הצער, לא זה המצב. אנשים רבים העדיפו, ועדיין מעדיפים, לשמוע דברי חלקלקות המוגשים להם בכפית ולהשתכנע, במקום להקדיש זמן ומאמץ לחיפוש והבנת האמת, שיכולה להתגלות כפחות מובנת ונוחה לעיכול.

רק בזמן האחרון נדמה, לשמחתנו, שהרוח מתחילה לנשוב בכיוונים אחרים. יותר ויותר אנו רואים ברשת אנשים המשקיעים רבות בחשיפת שקרי המחב"תים עד היסוד ובגילוי האמת לציבור. מה שהתחיל כאוסף של מאמרים כלליים ולרוב תמציתיים, רובם באתר "חופש", הפך למצבור מכובד של הפרכות וגילויים מפורטים ומושקעים ביותר, אותם ניתן למצוא כיום בעיקר בפורומים השונים, והמחב"תים המתיימרים להתמודד איתם יוצאים בדרך כלל בשן ועין.

מדוע לא הולכים אנשים ומבררים לעצמם את הנתונים? מדוע הם מעדיפים לשמוע "דברי חלקלקות המוגשים להם בכפית"? זוהי רעה חולה של האנושות ושל הציבור בארץ. אני מקווה שיבוא היום שניפתר ממנה, ולו באופן חלקי.


מערכת חופש קובעת שיש "מצבור של הפרכות וגילויים מפורטים", אבל אני לא מודע למכלול זה ואני חושד שקשה למי שמתענייין, ולו קלות, ומריץ חיפוש גוגל להגיע אליו. איני יודע איך ניתן לשפר את זה, אבל אני חושב שריכוז מידע שכזה - אולי על גבי אתר חופש, אבל סביר להניח שעל ידי קישורים - יהיה אולי שימושי כדי לעזור לאשנים למצוא את האמת.

אני נתעתד להוסיף תוכן כזה לספריה הבהירה, ואולי הקישור הנ"ל יהיה הראשון שבדף זה.

יום רביעי, 27 במאי 2009

והארץ חשכה

ה"בהירות" אינה אתאיזם, היא יותר מזה. היא נאורות, השכלה ודעת ותבונה. רוב בני המעמד הבינוני בארץ נחשבים ל"חילוניים", אבל האמת היא שחשכה גדולה שורה על הארץ. גם אותו הציבור שלא מאמין בדת, או לא אדוק, דווקא מאמין באמונות טפלות לרוב וחמור מכך - אינו מאמין למדע. הדבר חמור במיוחד כשזה נוגע לחיסון ילדים, שכן כאן עולה הבורות ממש בבריאות ואף חיי אדם.

רוב אלו שמסרבים לחסן את ילדיהם, 70% מהם, הם בני המעמד הבינוני. מתוך 6,000 תינוקות בתל-אביב, 685 תינוקות לא חוסנו - כלומר כ-11%. לא מדובר בסירוב גורף של האוכלוסיה, אבל ישנה כאן תופעה מדאיגה שפשוט לא צריכה להיות קיימת. המקור הוא הפצה של פסאודו-מדע וזלזול במדע ורפואה "מערביים" ו"לא טבעיים". כך למשל אומרת ענת עמית אהרון, מציגת הסקר,
"יש הורים שמגיעים עם רשימה מהומאופט ומבקשים לפצך את החיסונים
הורים אלו מאמינים ל"הומאופט", כי זה פסאודו-מדעי אבל זה בלי כימיקלים לא-טבעיים מרושעים וזו בכלל חוכמה עתיקה וכן הלאה. הם כלל לא מושפעים מהעובדה שהומאופטיה היא הבל מדעי והופרכב פעמים רבות, או שההמלצות הרפואיות נעשות על ידי מדענים ואנשי מקצוע על בסיס מדעי. זהו הפן האפל של האנושות, ההפך מן הבהירות.

עוד על גיור

פוסט טוב מאוד בבלוג משגיח כשרות על המאבק המתמשך של החרדים נגד, חס וחלילה, השמת החלטת בג"ץ על הגיור הרפורמי. כך למשל,
ואין ספק שיש מקום להעריך את דאגתם הכנה של החרדים לאחדות העם ואת אהבת ישראל הכנה שלהם. ובכל זאת קשה לשכוח את ההתנצלות הנרגשת שפרסם בסוף שנת 2000 בטאונה של דגל התורה "יתד נאמן", בטאונם הרישמי של גדולי התורה הליטאים: "לצערנו השתרבבה לגיליון יום ו", התוודה העיתון, "מודעה שאין מקומה ביתד נאמן". הבעיה במודעה לא היתה תמונה של דוגמנית חשופה ואפילו לא דברי כפירה ונאצה חמורים כלפי ריבונו של עולם. "המודעה נשלחה על ידי גוף שרוצה ליצור פיוס בין חילוניים לדתיים", הסביר העיתון המזועזע מעצמו. "אנו מתנצלים בפני הקוראים על התקלה שיצאה מתחת ידינו". הוא גם התחייב: "ננקטו הצעדים הדרושים שהדבר לא יישנה שוב".

ומה כל כך מסוכן בפיוס? "עלינו להבהיר", כתב "יתד", "כי כל יהודי המאמין בי"ג עיקרים לא יוכל לרכוש ידידות ופיוס לעולם עם המתכחשים לאמונה בבורא עולם... לעולם לא נוכל לשכוח ולא להתפייס עם החילוניות אשר העבירה מאות אלפי ילדים מחינוך דתי לחינוך של שמד באמצעי מרמה ושחיתות." אין ספק, בעקבות ההתנצלות חלפה סכנת הפיוס, והחרדים יכולים לצאת מהמקלטים. אשר לנו החילונים, בפעם הבאה שמדברים איתנו על עם אחד ואהבת ישראל כדאי לזכור את המאמר ביתד. ולא להאמין לאף אחד שאומר לנו שיתד לא מייצג את החרדים. כי האמת היא שיתד מייצג. אלה שטוענים שהוא לא, באמת לא מייצגים.
אני לא מסכים עם הכותב (שחר אילן) רק בדבר אחד: שחר חוזר על כך ש"אין שום ספק ששופטי בג"ץ מתאימים וראויים הרבה יותר להחזיק בידיהם את מפתחות הכניסה לעם היהודי מאשר הרבנים החרדים החשוכים והקנאים שמתנים גיור בכך שתנהל אורח חיים זהה לשלהם". זה נכון, אבל לא מספיק. אין שום סיבה ששופטי בג"ץ, בית משפט של מדינת ישראל, יקבעו מי נכנס לעם ישראל. כמובן, שגם לחברי בג"ץ אין כל סמכות לקבוע מי שייך לעמנו ומי לא. לאף אחד אין, ולא צריכה להיות. על העם להמשיך ולהתפתח כפי שעמים מתפתחים, ללא שומרי סף ומחזיקי מפתח אלא על פי מסורת, תרבות, וחיי חברה. לא צריך למדינה להיות חלק בגיור כלל, ולא צריך גיור כלשהוא (או דת כלשהי) לקבוע מי הוא חלק מעם ישראל ומי לא.

יום ראשון, 24 במאי 2009

כדאי להכיר

דניאל בלס הוא מחזיר-בתשובה/אפולוגיסט פעיל באינטרנט, בעל אתר ופורום הכותב בשצף דברי הבל וטעויות פילוסופיות ומדעיות למכביר. מסתבר שנמצא מי שיהין לעבור על כתביו המרובים ולהזימם, בדמותו של עידו, בבלוג אתולוגיה. ישר כוח. אני לא בטוח אם מר בלס ראוי להתייחסות מפורטת שכזו, אבל אין ספק שיש ערך בהבהרת נקודות שמעלים אפולוגטים מכיוון שניתן ללמוד מטעויותיהם.

קישורים

1. רועי צנזה מבקר, בצדק, את הדיווחים על הצלחה בפסיכומטרי של הדתיים כשימוש לרעה בסטטיסטיקה.

הסקר הזה הופך מאד רלוונטי כשרואים את המחלוקת לגבי `הישיבות הקטנות`. אלו תיכונים תורניים, שאינם מחויבים ללמד ולו שמץ ממקצועות הליבה. משרד החינוך התנער מאחריותו כלפי תלמידי הישיבות הקטנות, ומסר את גורלם בידי האל, פשוטו כמשמעו. הדעה הרווחת בציבור החילוני היא שהחרדים המסיימים את לימודיהם בישיבות הקטנות, לא יוכלו להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בחברה. והנה מראה הסקר כי דווקא החרדים שבאותו קורס הוציאו ציון ממוצע גבוה יותר מכלל הארץ. הכיצד?

מה הטריק כאן? טוב, זה ברור. אם אתה מסתכל על מספיק ניסויים וסקרים, תוכל תמיד למצוא את האחד שמתאים בול למה שרצית להראות. ...

הבעיה השנייה והגדולה עם הסקר היא האנשים המשתתפים בו, מה שנקרא `המדגם`.

כל זה טוב ויפה, אבל יש עוד בעיה עם הסקר: הציבור, ובייחוד הדתי, שלא יודע מספיק מתמטיקה כדי לדעת את כל זה.

2. פרופסור יוני ינאי פרסם דעה הקוראת לשירות צבאי מלא לדתיים לאומיים,

עמותת חופש פונה לציבור זה כי תהיה לו התעוזה לנקוט בצעד הבא ולגרום לכך שחמישים אחוז משורותיו המשתמטים משירות ילכו במסלול דומה: הכוונה היא לנשים....

כצעד נוסף לתרומה שלמה לקיומו של עם ישראל יש לדאוג שהחיילים הדתיים יתרמו לעם ישראל את כל 36 חודשי השירות בדומה לחיילים החילוניים ואת הצורך בעיסוקים נוספים כמו לימוד התורה הם יגשימו לאחר האימונים ובחופשות קצרות שינתנו להם כמו לאחיהם החילוניים בעלי צרכים מיוחדים וכמו שעשו אבותינו במשך הדורות. דוגמא בולטת היא הרמב"ם: הרופא שעשה עבודה הלכתית ענקית לאחר שעות העבודה.

אין אנחנו כמובן מתעלמים מהבעיה הכאובה של החרדים ושאר משתמטים למיניהם אבל מצאנו לנכון להאיר בעיה בציבור הדתי ציוני החש שהוא נותן מעל ומעבר לתרומת החילונים אך עדיין צל גדול מאפיל על תרומתו.

ממש כך. אבל אם יותר לי גם בקשה - זה שאתם מרשתים בצבא, לא הופך אותו לצבא דתי, אז בבקשה תפסיקו כבר לכפות את הדת שלכם על הצבא שלי. אני משרת בצבא ההגנה לישראל, לא בצבא הקודש היהודי. תודה.

יום שישי, 22 במאי 2009

בין השיטין


1. אני גר בבית-הכרם, בירושלים. לאחרונה עלה קצת לכותרות המאבק שמתרחש כאן נגד הקמת עוד מקווה. אני חושש שהמאבק לא ממש איתן. איני רוצה לרפות את ידי המתנגדים, אבל הם לא ממש מצליחים לגייס את השכונה. אני חושב שזה נובע מאדישות - לחילוניים לא באמת אכפת אם יהיה עוד מקווה או לא. יהיה אכפת להם בעתיד, כאשר יתחילו להמיר את דת ילדיהם או לקרוא לנשים ללכת בלבוש צנוע וכן הלאה - אבל אז כבר יהיה מאוחר מדי. הבעיה היא שבעוד החרדים מאורגנים סביב מנהיגים מרחיקי ראות, החילוניים לא רואים ממטר. 
עוד מחשבה שעלתה בי לנוכח העניין הוא שאין לחילוניים מוסדות מקבילים. למה אם מותר לדתיים לדרוש מקווה לשכונה, לא צריך שיהיה גם קונסרווטוריום לחילוניים? צריך לעשות משהו בנושא, משהו יותר רציני מהמתנ"סים שאינם אלא חוגים פרטיים.
ולהלן, תמונות מההפגנה. אני מעריך כ-60 אנשים, למרות שההערכה הרשמית זה "מאות":
2. נראה שיש תוכנית סודית להרחבת סמכות בתי המשפט החרדיים. כך מאמר המערכת ב"הארץ"
עובדה היא, כי בשנים האחרונות גוברת תביעת המפלגות הדתיות ובתי הדין הרבניים עצמם להרחיב את סמכויות הדיינים. תחילה בתחום דיני האישות, שממילא נתון בידיהם, ואחר כך, כנובע מההרחבה בדיני האישות - בכל התחומים האזרחיים. עובדה חמורה מזאת היא ההד שהתביעה מוצאת בממשלה. 

...העימות בין מערכת המשפט, או במלים אחרות המדינה, ובין המערכת הדתית האורתודוקסית מחריף בתחומים נוספים ומשקף התערערות מטרידה של הסמכות הממלכתית ושל החוק בישראל. כך, למשל, בתחום הגיור הכיר בג"ץ בגיורי חו"ל של הזרמים שאינם אורתודוקסיים - הרפורמים והקונסרווטיווים - וחייב את המדינה לרשום אותם כגיורים לכל דבר. ואילו מערכת הגיור הרשמית - מינהל הגיור ובתי הדין הרבניים - עושה הכל כדי להכביד על המבקשים להתגייר ומערימה קשיים על מי שכבר התגיירו, ומשרד הפנים מעכב את הרישום. קשה להשתחרר מן הרושם, כי הממסד הרבני כבר השיג חלק ממטרתו וכי ניכרת פגיעה במערכת המשפט. 

טוב עשה נאמן, שהכחיש את הכוונה לנסח את החוק ואמר שהוא מתנגד לו. אפשר לקוות עתה, כי אכן יעמוד בפרץ ויגונן על המערכת הממלכתית שעליה הופקד