יום שבת, 14 באוגוסט 2010

גלגולו של שם


הבלוג ישראל חילונית לא מיועד להיות שופר לדעותיי האישיות דווקא, ואני שמח לארח כותבים אחרים. הפעם, אני נותן במה לליאור הלפרין. ליאור, בעבר תלמיד ישיבה, כותב קבוע באתר "חופש.

ברשומה זו ליאור מספר על שמות האל של הדת היהודית, החל מראשיתו כאיחוד של אלים מאזור מסופוטמיה והמזרח התיכון, וכלה בשמותיו הקבליים. (רשומה זו פורסמה לראשונה באתר "חופש".)


"לאלוהים יש 70 שמות", כך אומרים לנו המתעסקים בתורת הקבלה. 70 השמות הללו אמורים להיות סוד גנוז ושמור ואין "האדם הפשוט" רשאי לדעת אותם. הם גם יטענו בנמרצות שלשם האל יש כוח כמו-מגי לשנות את המציאות, כמו בסיפור הגולם מפראג, ושמות האל שמורים ונמסרים רק למקובלים כדי שלא יעשו בהם שימוש לרעה.

אומנם אנו רואים "קמעות קבלה" בשקל בכל דוכן נייד באילת עם שלל "שמות" האל עליהם – אלד, עלם, מהש, ההע ועוד שלל צירופים תמוהים של 3 אותיות – אבל לא עליהם ברצוני לדבר כאן, כי אם על השמות הרגילים: אלו שמופיעים בתנ"ך ובתפילה ובחיי היום יום, שכולנו מכירים כה טוב. מהו גלגולו של שם.


שמות האל ע"פ הקבלה


יהוה. רובנו מכירים את השם הזה ספציפית כ"שם המפורש", אותו הס מלהזכיר אחרת עברנו על "לא תישא את שם יהוה אלוהיך לשוא". זהו שמו של האל העברי כפי שהוא מופיע בתנ"ך עצמו, והחשש של האדם הדתי מלהעלות אותו על בדל שפתיו הוא כה גדול, עד שאפילו בזמן קריאת התורה לא אומרים "יהוה" אלא "אדוני". אבל הבסיס האטימולוגי לשמות הללו, יהוה ואדוני ואלוהים, כבר מוכרים לנו היטב מדתות אחרות שהתקיימו במקביל או בזמן קודם לדתם של בני ישראל:

יהוׁ– הוא ראש פנתאון האלים המדייני. מתואר כאלוהי השמים והארץ, בורא בני האדם וחיות המשק. מתואר לעתים כשצורתו היא צורת שור, ובמקומות מסוימים נקרא בשם המלא "יהוה" - בדיוק כמו האל העברי לעתיד לבוא.

אֵל – הוא ראש פנתאון האלים הכנעני. אבי כל האלים, אל השמים והנהרות, שליט הזמן ויוצר האדם. נקרא גם בשמות "אֵלו", "אֵלוהָ", "אֵל עליון" ו-"קָדוש". גם סמלו של האל אֵל הוא השור, ושם נוסף שלו הוא "שור-אל" (אולי מכאן "ישראל").

אַדון – אל חשוב בפנתיאון האלים הכנעני. אל האדמה, הצמחייה והיבולים. בכל שנה מת מחדש ויורד לשאול כשקמלים היבולים וחוזר לחיים עם תחילת הגשמים של השנה החדשה. מקביל בתפקידיו ותכונותיו לאל הבבלי תמוז ולאל היווני אדוניס.

אַנׂכי – הוא אחד משלוש האלים הראשיים במיתולוגיה המסופוטמית. אל השמים, החכמה והמגיה. המיתולוגיה המסופוטָמית היא המיתולוגיה המשותפת של השומרים, האשורים, האכדים והבבלים, וידוע לנו שהעם העברי הושפע מהם לא פחות משהושפע מהכנענים ומהמדיינים.


כשאני רואה את הדבר הזה לנגד עיני, אני לא יכול שלא לגחך לנוכח המשמעות הסמויה במשפט "אנוכי יהוה אלוהיך". פשוט מדובר כאן בהזכרת 3 שמות של 3 אלים שונים מ-3 מיתולוגיות: המסופוטמית, המדיינית והכנענית!

שמות האלוהים לא אומרים שום דבר נסתר, הם פשוט שמות שהוטמעו בדת העברית מתוך כל שאר הדתות שהיו סביבה ושהתערבבו בתוכה, בין אם בניסיון להפוך את האל העברי לעליון על האלוהויות האחרות ובין אם בניסיון לומר שמדובר באותו האל עצמו ומחיקת שאר הפנתאון בהדרגה.

בהקשר הזה, מומלץ בחום לקרוא את הספר 'מאין באנו- הצופן הגנטי של התנ"ך' של פרופ' ישראל קנוהל, שמציע מצב בו העברים הקדומים שאבו הן מהדת הכנענית והן מזו המדיינית, ובטרם הפכה הדת העברית למונותאיסטית היו בה שני אלים ראשיים. ובאותו הקשר, שיקרא את הספר גם כל מי שסקרן לגבי משמעותו האלילית של עגל הזהב.



אל – ראש פנתאון האלים הכנעני


פחד. זה דבר נוסף שגורם לאנשים לחשוש כל כך ולהקפיד כל כך שלא לומר את שמו של האל העברי. אני מאמין שלא חרדי אחד קיבל צמרמורת כשראה שכתבתי פה את השם "יהוה", ואולי גם כמה מהחילונים חשו כך. הרי אלוהים "עצמו" טרח לאיים עלינו בתוך עשרת הדברות, פעמיים, שלא נעז להוציא תחת שפתינו את שמו: "לאם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא: כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה, אֵת אֲשֶׁר-יִשָּׂא אֶת-שְׁמוֹ לַשָּׁוְא" (שמות כ' ו' ו-דברים ה' י'). במידה והמילים "לא ינקה" לא מדברות כאן על עבודות בית עם מגב וסחבה, אני די בטוח שזה אומר שהוא יתחשבן אישית עם מי שיעשה זאת. ואם תשאלו אותי, זה גורם לאנשים להתנהג בצורה הזויה.


במה דברים אמורים? ובכן, כבר דיברנו על כך ש"יהוה" הוא דבר חמור יותר להגיד מאשר "אדוני", ושגם כשקוראים בתורה בבית הכנסת הם אומרים אדוני למרות שכתוב בפירוש יהוה. בסידור, אגב, החליטו שגם כתיבת "השם המפורש" היא דבר רע, וקיצרו את זה ל-יי', ושוב- קוראים את זה אדוני. קשה לי לומר שקריאה בתורה או בסידור נחשבת לשאת את שמו לשוא, אבל מי אני שאתווכח?

תופעה מוזרה נוספת שנפוצה בקרה דתיים היא סימון מכפים או אפוטרופיסים במה שהם כותבים בכל פעם שנוצר אצלם שילוב בין האותיות י', ו' ו-ה'. למשל: המשפט "יהיה טוב" זוכה להפוך ל-"יה'יה' טוב" או "י-ה-י-ה טוב". תהרגו אותי עכשיו אם אני מוצא בזה תועלת או הגיון.

אז נכון שיש אנשים שאומרים לעצמם, "יהוה" הוא השם המפורש שאסור להגיד אותו, אבל "אדוני" הוא רק תיאור כבוד שאומר "האדון שלי", וזה מותר, ו"אלוהים" הוא פחות היותר המקצוע שלו, וגם זה מותר. אני מאחל לאותם אנשים לבריאות ולא מוצא צורך להתעכב עליהם.

הבעיה מתחילה כשאנשים מחליטים שגם תיאורי הכבוד והסטטוס הם מוקצים מחמת פחד, ומחליטים לשנות את המילים ללא כל ביסוס אטימולוגי לכך. לדידם, גם להגיד "אלוהים" זה יותר מידי והם משנים את זה ל"אלוקים" עם ק', ואומרים "קֵל" במקום "אֵל". ואם זה היה יותר מידי, כמובן שגם "אדוני" זה יותר מידי, והם הופכים את זה ל"אדושֶם". משם קצרה לנו הדרך לרדת לאמירות מופשטות כמו "השֶם", כלומר, The name. אסור להגיד את שמו, אז אומרים "השם"... קצת כמו וולדמורט מסדרת ספרי הארי פוטר, אם תשאלו אותי. יש את גרסת המקפידים של "הקדוש-ברוך-הוא" שמקבילה ל"זה-שאין-לנקוב-בשמו" ויש את המחפפים שאומרים "השם" שמקבילה ל"אתם-יודעים-מי".

אבל חכו רגע אחד - מה קורה כשאנשים מתחילים לחשוב שגם להגיד "השם" זה יותר מידי? מה קורה אם מעכשיו נוצרה אינפלציה בשם ונצטרך לרדת עוד ועוד בתיאורינו אותו מחשש שנעבור על נשיאת השם המפורש לשוא? מהשם זה הופך ל-ה', ומ-ה' ל-ד' ואני כבר כמעט ורואה מעבר לפינה את ה-ג' מגיע.

עד כמה אפשר??


האות ד', כמייצגת את שם האלוהים, על פשקוויל חרדי


אנו, האנשים המפוקחים, שיודעים שאלוהי היהדות הוא רק עוד אליל שוא בסדרה של אלים ואלות שלא היו ולא נבראו ואין הם אלא המצאה של המוח האנושי, אנו יכולים להשתחרר מהפחד הקמאי חסר הפשר הזה מפני שמו של אותו האליל, ולומר אותו בישירות כפי שהוא.
אין ממה לפחד ואין על מה להתנצל. שמו של האליל הזה הוא יהוה, תוארו של האליל הזה הוא אלוהים. לא אלוקים ולא השם ולא ד' – ושכל הדתיים יצטמררו בבעתה ככל שיראו לנכון.

בכל הנוגע למחנה הדתי בנושא הזה, נדמה לי שהדברים התדרדרו עד כדי איבוד הדעת ממש, ומרוב הקפדות על הקפדות גם המילים עצמן איבדו משמעות. רק ניתן לי להצטער על כך שאין הם מקפידים בדרך זו על דיברות נוספות מתוך העשר החקוקות באבן, כמו למשל איסור עשיית צלם ותמונה. למה אין הם שומרים באותה מידה את לא תעשה לך כל תמונה, כשתמונת מנחם מנדל שניאורסן מליובביץ' תלויה בראש כל גבעה נישאה ותחת כל עץ רענן, ובביתו של כל חסיד חב"ד, עד כדי "עבודה זרה" של ממש?

כנראה שלא חשבו על זה עד הסוף. בעתיד אני מצפה לראות גם "גלגולה של תמונה".


משיח בכל בית – ישוע מנצרת ומנחם מנדל מליובאביץ'.
איקונות משיחי שקר של דתות הבל







יום חמישי, 12 באוגוסט 2010

פטור דתי מספר 1542: הסתה לרצח

אחד מההישגים של ה"אתאיסטים החדשים" הוא העלאת חוסר הסובלנות כלפי זכויות היתר הנרחבות שמקבלת הדת בחברה. כמובן שבישראל זכויות יתר אלו מקבלות ממדים אסטרונומיים ממש, והעוול היה זועק לשמים אילו היה שם מישהו להקשיב. דוגמה קטנה היא הברסלבים שמרעישים בככר ציון. להם מרשים להרעיש בלי הגבלה, למרות שזה בלתי חוקי. רק בשבת שעברה הם נקטו באלימות כדי למנוע מנשים לרקוד ברחבה שהם רוקדים בה - להם מותר, לנשים אסור - והמשטרה, בתגובה... אמרה שצריך להבין שהם דתיים ואסור לגברים ונשים לרקוד ביחד אצליהם. ממש שלטון צדק.

אבל שיא השיאים הוא ללא ספק ההנחה שרבנים הם מעל החוק, וכל מה שהם אומרים במסגרת "דברי תורה" הוא מותר - אפילו הסתה לרצח. כזכור, הרב יצחק שפירא הוציא לאחרונה את הספר "תורת המלך", הדן בהלכות הריגת גוי, ובו היתרים ועידוד להרוג גויים. בספר תמכו הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף. לאחר שזומנו לחקירה בשל עידוד רצח, הודיעו שלא יגיעו לחקירה. למה? כי הם רבנים. חוקי ישראל לא חלים עליהם. כך אמר ח"כ מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי)
מדובר בחציית גבולות ורדיפה מהנוסח הקומוניסטי. איש לא מעז לחקור שייח'ים, אימאמים או פרופסורים שמאלנים מהאוניברסיטאות
באמת, אף אחד לא מעז לחקור שייחים, אימאמים, או פרופסורים. או שאולי כן, כן, וכן. כמובן, שלא עושים את זה מספיק. וזה בגלל שהם מ-פ-ח-ד-י-ם. אחרת, היה מזמן מבלה הרב עובדיה את שנותיו בכלא, עקב ההסתה לרצח, גזענות, המרדה נגד שלטון החוק והמדינה, ושאר התבטאויותיו הנוראיות. זה שלא חוקרים את כל מנהיגי הדת מספיק זו תקלה, לא זכות.

הנקודה החשובה היא שזה בכלל לא משנה אם זו "דעת תורה". לימודי "מוסר" שכאלו אסורים, ולא משנה מה מקורם. הדתיים צריכים להפנים שהעובדה שהדעות שלהם נובעות ממקור דתי לא הופכת את הדעה לראויה יותר להגנה, כבוד, או אפילו (במקרים קיצוניים, כגון הסתה לגזענות או רצח)  הבעה. זו עדיין רק דעה שלהם - והבעת דעות מסוימות, כגון הסתה לרצח או גזענות, אסורה, ובצדק.

יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

כסף מנצח אידיאלים

המדינה רועשת בעקבות החדשות שבני ישיבות יקבלו פטור משירות צבאי בגיל 22. טוב, לפחות השפויים במדינה נרעשים. אבל למה בעצם העבירו את החוק הזה, נגד בקשות הצבא? ולמה הצליחו לשמור עליו בסוד עד כה? ולמה תמכו בו החרדים?

אני חושב שהתשובה היא הלחץ הכלכלי הגובר. ככול שהציבור החרדי גדל יותר, כך נהפך לבלתי אפשרי לכלכל אותו. החרדים יודעים זאת, ולכן תומכים ביציאה לעבודה. לכך מצטרף לחץ מצד ארגון הOECD להגדיל את השוויון הכלכלי בין המגזרים בישראל, כלומר לחלץ את הערבים והחרדים מהעוני. ביבי, ברק, ושאר מנהיגינו יודעים שהכלכלה קריטית ובמצב קריטי, ולכן מסכימים לכך ואף רוצים בכך. כך נוצר מצב ששני הצדדים רוצים להקל על החרדים את היציאה לעבודה.

אני לא בטוח שהחוק ירע את המצב, בפועל. החרדים יוכלו, בגיל 22, לעשות שנת שירות-לאומי עלובה במקום שירות צבאי של שלוש שנים + מילואים. ואז יצאו לעבודה. יהיו הרבה שיבחרו לעשות כן, וכך יהיו החרדים פחות עניים, ייחלש מעמד הרבנים ותעלה כמות לימודי החול וההשכלה בציבור החרדי, כן הלאה.

צריך גם לזכור שלתת לחרדים רובים ואימון צבאי זה לאו דווקא דבר טוב. מעבר למחתרות וטרור, זה ידרדר גם את הצבא מוסרית הן בהפרדה המינית והדתית ושאר המנהגים הפסולים שהחרדים יביאו עמם לצבא והן, ויותר חמור, בהשחתת המוסר הצבאי בשל הגזענות, האדנות וחוסר המוסר הבסיסי שהם מביאים עמם. לכן, יש דווקא הגיון רב באי-גיוס חרדים.

אבל כל הדברים הטובים הללו יושגו כמובן במחיר איום של חוסר שוויון. אני עשיתי צבא שלוש שנים, עושה מילואים 30 יום בשנה ויותר, הייתי בלבנון במלחמה האחרונה שם וקרוב לוודאי שאהיה גם בחזית במלחמה הבאה - וחרדי, לא. למה שסטודנטים לא יקבלו פטור בגיל 22? יותר טוב - שרק סטודנטים יקבלו, ואת החרדים ישלחו לצבא. הסטודנטים תורמים למדינה הרבה יותר.

אני לא יכול לכן לומר שאני מתנגד לחוק הזה לחלוטין. כפשרה לא-אידיאלית, הוא דווקא יביא למצב שיותר טוב מהמצב הנוכחי. לפחות החרדים יצאו לעבוד, במקום להיות תקועים בישיבה כשחרב השירות הצבאי תלויה מעליהם כדי לשמור אותם בתלם. אני אפילו בעד פשוט ביטול הגיוס, בלי החובה לעבור שנת שירות לאומי, שלא באמת תתרום למדינה (מכיוון שלארגן שירות לאומי שמפיק יותר ממה שהוא עולה בקנה מידה גדול זה לא משהו קטן שאפשר לארגן בחצי חוק שעובר בהסתר) ורק תרחיק חלק מהחרדים מהעבודה.

אבל יש פתרון יותר טוב.

המצב הרצוי הוא כמובן שוויון. החוק קובע שכל תושב - אפילו לא צריך להיות אזרח! - צריך להתגייס, הצבא צריך לבחור לעצמו מי מתאים לשירות צבאי, והמדינה צריכה ליצור מצב שכל המגזרים יתאימו, כלומר לחנך את כולם למוסר הומני ולערכי הדמוקרטיה. מי שמסיבות אישיות לא מתאים, יוכל לעשות שירות לאומי במקום (הצבא לא צריך את כולם, גם כך יש יותר מדי חיילים), אך לא יזכה בהטבות מסוימות שיינתנו על שירות מילואים או ביחידה קרבית (כלומר, זמן וסיכון חיים, שאלו שלא משרתים בשירות לאומי לא נותנים בצורה שווה). זה הרצוי, וכול שוחרי החופש והשוויון מסכימים על כך. עכשיו, נותר רק להביא את החזון הזה לכדי מציאות. וכדי לעשות את זה, צריך להפר את השוויון הנצחי בין הימין לשמאל בנושאי חוץ\פלסטין, כול עוד יש עדיין רוב לגוש הפלורליסטי בכנסת. רק כך ניתן יהיה לעשות שינויים, בלי להצטרך ללשון המאזניים החרדית.

לגנוב בחזרה את הססמה שארגון פשיסטי משתמש בה לאחרונה - אם תרצו, אין זו אגדה.