יום רביעי, 8 ביוני 2011

הטעויות של אורבך: סוציולוגיה של המדע

כפי שהוסבר במבוא, אני דן במאמר של דורון אורבך, “האמת היהודית מול תגליות המדע המודרני". אחת מהבעיות שעמן הוא צריך להתמודד היא שהמדענים האחרים, נעבך, לא ממש מקבלים את הדעה שלו. איך יכול להיות שכל שאר המדענים, החל מהאתאיסטים הקומוניסטים וכלה בקתולים אדוקים, מאמינים בתורת האבולוציה, המפץ הגדול, ושאר "הבלים"? אורבך ממציא תירוצים.
התשובה היא שתורת האבולוציה מהווה לא יותר מאשר שוחד אינטלקטואלי, וצורך פסיכולוגי. תאור מיקרי של המציאות משחרר את האדם מכבלים מוסריים וממגבלות הנובעות מהאלטרנטיבה הדתית. שחרור זה מאוד מתאים לאורח החיים המודרני וההקלה האדירה בעול הקיום, עקב המהפכה המדעית/טכנולוגית.
פסיכולוגיה בגרוש, שכמובן ניתנת ללא שמץ של ראיה. די לתורות קונספירציה! אנשים לא מאמינים באבולוציה בגלל תסביכים נפשיים. הם מאמינים לאבולוציה בגלל שהראיות תומכות בה. כנ"ל לגבי הראיות לגאולוגיה, קוסמולוגיה מדעית, וכדומה. הרי הם יכלו להמציא אלף תורות אחרות כדי "להשתחרר מהכבלים" – למה דווקא תאוריות אלו מקובלות? ולמה הן מקובלות על המוני המדענים הדתיים, שמהווים אולי את רוב המדענים בעולם? האם גם פרנסיס קולינס, המדען הראשי של ארה"ב ונוצרי אוונגליסטי אדוק, תומך באבולוציה כנגד הבריאתנים כי הוא רוצה להשתחרר מהכבלים והמגבלות שמטילה הדת? הבל הבלים.

שחרור מהעול הנפשי הכרוך באמונה בעריצות האלוהית ומהעריצות הגשמית והעלובה אף יותר של הרבנים ושאר אלו המתיימרים לדבר בשם האל זה בהחלט יתרון. אבל אורבך עצמו גורס שבדת יש גם הרבה נחמה, הרבה תחושת משמעות, הרבה דברים שאנו רוצים. אז אולי מאמינים כל הדתיים בדת שלהם רק מסיבות אלו? אז זהו, שלא. הדתיים ככלל מאמינים בדת השגויה שלהם בגלל שלא חינכו אותם באופן רחב מספיק ובפרט לא לימדו אותם מספיק איך לחשוב ולא נתנו להם את הכלים והעידוד לקבוע בעצמם את דעותיהם. ולראיה, חברות שכן מעודדות פתיחות מחשבתית שכזו מובלות לכדי אתאיזם, גם אם הן לא התחילו כך (וראה את הרפורמים, למשל, שהתחילו בכלל כאורתודוקסים מבחינה הלכתית ויצרו בעיקר חילוניים). ולהפך – החברות שבהן האתאיזם אינו גואה ועולה הן בדיוק אותן החברות שבהן יש כפייה רעיונית וכיתתיות המדירה את השונה ובכך לא מאפשרת חופש לחפש את האמת (כגון, למשל, החברה החרדית). חלק מהדתיים מאמין לבטח מסיבות פסיכולוגיות, אבל ככלל האמונה היא פשוט מתוך שמרנות וסגירות מחשבתית, מתוך בורות ועצלנות אינטלקטואלית.

אורבך כנראה מרגיש שמשהו אינו כשורה בהסבר שלו, שכן הוא ממהר להוסיף ש
בהקשר הזה אני מוכרח לציין מהכרות אישית, שלא כל עולם המדע אמץ את תאורית 'החיים כמקרה'.ברחבי העולם יש אלפים רבים של מדענים, חלקם בכירים ביותר, שאין להם שום ספק בקיומו של כח עליון, כפועל יוצא מתפישת עולמם המדעית.
לא רק "אלפים רבים", אלא כנראה רוב ואם לא אז לא רחוק מכך. המדענים בעמם הם חיים, ומושפעים מהסביבה החברתית שלהם. מאחר שהם משכילים ונבונים יותר מהציבור ככלל, הם לעולם יותר אתאיסטים ממנו - אבל הם עדיין טבועים בתבנית נוף מולדתם. ככול שהרמה האינטלקטואלית עולה כך יורד מספר הדתיים, אבל שארית פליטה אכן נשארת גם ברמות הגבוהות ביותר. זה, מן הסתם, יהיה המצב עד היום שבו האמונה הדתית תהיה כה נדירה שהיא תהיה למעשה לא-קיימת בקרב המשכילים בחברה. זהו הטבע האנושי. איננו רציונליים לחלוטין.

אולם, חשוב לזכור שאנו לא עוסקים בקיום האל אלא בהתאמה שבין המדע לתורה. וקשה למצוא מדענים שמאמינים שהמדע תואם לתורה – בכך שתאוריית האבולוציה אינה נכונה וכן הלאה. ככול שעולה האינטלקט של האדם, ככול שהוא מדען בכיר ובעל הישגים גדולים יותר, כך נדיר יותר שלא יאמין באבולוציה. דווקא קיומם של כל אותם המדענים הדתיים שלא מאמינים בנכונות התורה מראה היטב שהתזה העיקרית של אורבך שגויה – התורה אינה מתאימה למדע. הרי הם היו שמחים להאמין שהמצב הפוך – אבל הם לא. הם לא כופרים באבולוציה וכדומה, בגלל שכמדענים טובים הם מודעים היטב לכך שאלו תאוריות מוצדקות היטב.

אורבך מנסה להסביר את נפוצות הדעות המדעיות על ידי הסבר סוציולוגי
...רב המדענים נמצאים במרוץ מטורף במשך רב הקריירה שלהם, תוך תחרות עצומה, ודרישה מתמדת מהם להעמיק חקור (עקב יכולת המחקר המשתכללת והולכת).מצב זה לא נותן ביד מדענים רבים זמן ואפשרויות להתבונן לצדדים ולהגיע למבט אינטגרלי כולל באשר למשמעות הקידמה המדעית, אלא מכריח אותם להצטמצם ולהעמיק מאוד בעבודתם.
זה נכון שההתמחות מקשה מאוד על לימודים שמחוץ לה. אבל, אורבך אינו המדען היחידי בעולם שהחליט להקדיש זמן מה ללימודים של נושאים אחרים. יש מדענים ואנשי רוח רבים שעושים כך. למעשה, חלק ניכר מאנשי הרוח מתמקד דווקא בזה – המבט הכללי הוא בדיוק ההתמחות של פילוסופים ואנשי הגות רבים. וכולם (טוב, רובם) מגיעים למסקנות ההפוכות מאלו של אורבך – הם מגיעים למסקנה שהתורה משקפת את הידע המדעי של זמנה, ואינה מתאימה לידע המדעי של זמננו. וזה לא בגלל שהם אתאיסטים – חלק גדול מהם דתיים ואף נוצריים או יהודיים. וזה לא בגלל תסביכים נפשיים. זה פשוט בגלל שהעדויות מעידות על כך.

2 תגובות:

  1. ההתבלבלות בין מדענים לבין המדע עצמו, היא טעות שחוזרת על עצמה שוב ושוב. גם אם 90% מהמדענים בעולם היו מאמינים, זה לא הנושא.
    וניסיון לטעון מכך, זאת טעות (הם לא הסמכות הרלוונטית - אלא פילוסופים). ובנוסף הם צריכים להוכיח מתאם, דבר שאין ביכולתם לעשות.
    דבר מעיק נוסף, הוא שהוא כל הזמןחוזר וטוען שאבולוציה עוסקת ב"מקריות" בלבד - דיי, כמה אפשר לשמוע את השטיות האלה, לא נשמע שהוא פתח ספר בנושא.

    השבמחק
  2. חבל שלא הבאת דוגמאות
    למשל
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A6%D7%91%D7%99_%D7%9E%D7%96%D7%90%22%D7%94

    השבמחק