יום שלישי, 14 ביוני 2011

הדת שלי ואמונותיי אינן העסק של המדינה

אתר "חופש", מפלגת אור, ו"אני ישראלי" יצאו בקמפיין משותף חדש, למען מחיקת סעיף ה"דת" מכל רשומות המדינה.



בכך הם מצטרפים לפעילות הברוכה של "ישראל חופשית", והקמפיין שלהם "דוחסים אותנו למסגרת אחת". אבל יש הבדל - ישראל חופשית דורשים חקיקת חוק חדש שיאפשר מסלול אזרחי לנישואים וגירושים, ואילו "חופש" דורשים שהמדינה לא תרשום את הדת כלל.


מבחינה עקרונית, "חופש" כמובן צודקים - אין למדינה שום זכות בכלל לדעת מהי הדת שלי. בוודאי שאין לה זכות לקבוע עבורי מה העדה הדתית שלי, או לקבוע שיש רק עדות מסוימות, אבל גם אין לה בכלל שום שימוש לגיטימי במידע הזה ולכן הוא לא צריך להיות בידיה. אולם, בפועל מדינות רוצות לדעת את הדברים האלו ורשומות מסוג זה קיימות למעשה בכל מדינה מערבית. אני חושב שמחיקת סעיף ה"דת" ממרשם האוכלוסין וממפקד האוכלוסין הוא הדבר הנכון, אבל אני בספק אם אפשר יהיה לשכנע בכך את הציבור.

מה שהופך את הרישום בישראל לבעייתי במיוחד זה שהוא לא סתם משמש לאיסוף מידע, אלא להגבלות חוקיות. בניגוד לחופש הדת ולחופש מדת, האזרחים מושמים בתוך מסגרת דתית תחת חוק. את המצב הזה באה ההצעה של "ישראל חופשית" לתקן. אני סבור שיש לה יותר סיכוי, אך כמובן שגם זה מאבק קשה.

אבל מה שהמעשה של קניוק גרם לי לתמוה, זה כמה עוד אנשים היו רוצים לשות את המעמד של דתם מ"יהודי" ל"חסר דת"? שיהיה ברור - צעד זה הוא סמלי והצהרתי בלבד בנקודה זו, שכן הרישום במשרד הפנים "לא קובע". מי שקובע אם אתה יהודי או (או מוסלמי, וכן הלאה) או לא זה בית הדין העדתי; אם לדעת הרבי אתה דתי, אתה כפוף לחוקי הדת היהודית בכל הנוגע לנישואים, גירושים, קבורה, וכן הלאה סמכויות שיצליחו בדתיים להשיג ברבות הימים. אבל, אם יהיו מספיק אנשים "חסרי דת" שיקבלו על שיוכם לעדה דתית מסוימת, סביר להניח שמגבלה זו לא תעמוד במבחן הציבורי או החוקי, והיא תקרוס. לכן, יש טעם רב בשינוי הרשום.

כמה יש? כמה אנשים היו רוצים לשנות את הרישום ל"חסר דת"? לאו-דווקא יהודים - גם מוסלמים (למשל) - כלומר אנשים הרשומים כמוסלמים אך היו מעדיפים להיות רשומים כחסרי דת.

אדגיש כי אין הכוונה לשינוי סעיף הלאום, אלא לשינוי סעיף הדת. ושאין הכוונה לכך שאינך חבר בדת יהודית (או המוסלמית, וכן הלאה) כשלהי, אלא שאינך רוצה להיות מנוי בין האנשים שהמדינה מחייבת לעמוד בפני בית דין דתי מסוים. זה לא חייב להיות בגלל שאתה באמת "חסר דת", אלא ש"חסר דת" יותר מתאים לך מהאפשרויות האחרות שהמדינה מתירה לרשום. אנשים כאלו יכולים אפילו לכלול חרדים שלא רוצים לקבל את בתי הדין של המדינה, או דתיים "נאורים" שמעדיפים שדתם תהיה מתוך בחירה ולא בכוח החוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה