יום שני, 17 באוגוסט 2009

עליבות התרבות החילונית: ככה לא עושים מדע

ההשכלה המדעית בארץ כל-כך נמוכה, אנשים לא מבינים איך לעשות מדע - כלומר איך לדעת דברים. זה משהו שכל ילד ביסודי אמור לדעת, אבל במקום זאת מכוני "מחקר" גדולים ובתי ספר שלמים מלמדים פסאודו-מדע חסר כל בסיס. זה מה שקורה גם בסמינר הקיבוצים, שפרסם "מחקר" חדש בו הוא "מראה" שטיפול חדש המבוסס רפואה סינית "עוזר" לטיפולי פוריות.

המחקר הוא על 31 זוגות, כש-12 מהם מטופלים ו-19 לא. לפחות רמון וולמן, עורך המחקר, יודע שיש צורך בקבוצת ביקורת. יפה. לא ברור אם הוא יודע שקבוצת הביקורת צריכה להיות רנדומלית. הוא כלל לא יודע שקבוצת הביקורת צריכה לקבל פלסבו. הוא כלל לא יודע שמי שנותן את התרופה או הפלסבו, אסור שידע מה תרופה ומה פלסבו. והוא לא יודע מספיק סטטיסטיקה ואינו בעל ידע רפואי מספיק כדי להבין שהמדגם קטן מידי ותקופת המבחן קצרה מדי מכדי שתהיה משמעות ססטיסטית לתוצאות; טוב, זו באמת דרישה מוגזמת, שעורך המחקר ב*רפואה סינית* יבין בסטיסטיקה.

אין בסיס תאורטי מדעי לרפואה סינית. אין כל עדות ישירה ליעילות של רפואה סינית מעבר לאפקט הפלסבו - למעשה, יש עדויות שדיקור סיני באופן לא מסורתי, על ידי אלקטרודות, יותר יעיל. אבל למה לתת לעובדות לקלקל את ה"ידע העתיק". לא, במקום זה נקים בי"ס שלם לרפואה משלימה - כלומר לכל הדברים שלא עברו מבחן מדעי והוכחו כבאמת מרפאים - ונקווה שהציבור יהיה מספיק טיפש כדי לשלם ולקנות את כל זה.

ומה שעצוב הוא, שרמון וולמן צודק - הציבור אכן מספיק טיפש.

2 תגובות:

  1. התופעה שהאדם מכנה "כח המשיכה" לא צריכה הייתה את האדם שימדוד אותה ויגדירה. היא מסתדרת טוב מאוד גם בלעדיו.. היא הייתה לפני ה"מדע" ותהיה אחריו.
    ניתן להסתכל על כל תופעה בצורה מתמטית, או כימית, או ביולוגית, או בעוד 1000 דרכים, חלקן נשכחו וחלקן טרם הומצאו. כולן צודקות וטועות באותה הרמה - ה--כ--ל תלוי קונטקסט.
    מי אתה, ידידי, ובקריאה זו אני מתכוון לכל מען דבעי, שתחליט, כמו שאר השוטים (אנחנו, כולנו) שהדרך שבה אתה שופט היא "נכונה", וה"הוכחה המדעית" היא ה"נכונה"?

    רמון וולמן הוא קודם כל בן-אדם.
    ובן אדם לא רע בכלל. הוא במקרה אדיב, נדיב, מלומד, ואינו נוטה לחרוץ דינים ולהעביר ביקורת, בין עם בצורה ישירה, או בלשון מפולפלת.

    אני מרגיש שהפוסט שלך עושה עוול.
    מקווה שלא הערתי בך תגובה לא נעימה בהתבטאות שלי, לא לכך כוונתי.

    שיהיו לך חיים מוצלחים ואמן שלא תצטרך לעולם את שירותו של מטפל, יפני,סיני, או איזה פסיכולוג קליני...:)

    השבמחק
  2. אנונימי יקר,

    יש להאמין למדע מכיוון שהמדע הוא האופן שאנו בודקים טענות מול המציאות. גם אתה - לא כתבת את מה שקראת בלי לראות את הראיות (מה שכתבתי) ולפרשן לאור שאר הנסיון (נסיון החיים שלך). המדע הממוסד הוא פשוט דרך לעשות את הבדיקה הזו באופן יותר מסודר, זהיר, ומודע.

    לכן, כאשר המדע אומר שהרפואה הסינית לא מתאימה בעקרון לשאר הנסיון ובפועל לא עובדת, זו לא סתם איזו דעה - זו הדעה שהנסיון מוביל אותנו אליה, ולהתעלם ממנה זה להתעלם מהנסיון האנושי שהיא מבוססת עליו. אני מדבר פה על חיים שלא ניצלו, בפועל. אנשים שמתו כי לא היתה רפואה מערבית, מדעית, אלא רפואה סינית. זה לא עניין של מה בכך.

    בוודאי שרמון וולמן הוא בן-אדם, ואני מאמין לך שהוא בן-אדם טוב. אבל נראה שהוא בן-אדם שלא מבין איך לעשות מדע טוב, כלומר איך לבדוק מה נכון בלי ליפול למלכודות השונות שהפסיכולוגיה האנושית מפילה את כולנו בהן - ועל כך ביקרתי אותו.

    כולי תקווה שיהיו לך חיים מוצלחים, ושלעולם לא תצטרך לשירותי הרפואה המודרניים שהמדע מעמיד לרשותינו, ועוד אני מקווה שאם חס וחלילה תצטרך לרפואה תפנה אל רפואה מבוססת-מדע, שתוכל לכן באמת לעזור לך.

    השבמחק