יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

אבל אף פעם לא הייתי בסיני!

הצלחת ההפגנה כנגד הכפייה הדתית פשוט לא מובנת בקרב החרדים. הם לא מצליחים אפילו להבין שההפגנה היתה נגד אלימות, לא נגד הדת - ומכאן הצלחתה, מכיוון שהיא פנתה לציבור רחב וגדול, ולא רק לחילונים האתאיסטיים. אבל האמת, אולי קשה להאשים אותם, כשהתקשורת שלהם משקרת להם ואומרת ש"רק מאות בודדות נענו לקריאה לבוא ולמחות על הכפיה החרדית" (בעוד שהגיעו אלפים) ב"הפגנה החילונית" (החברה מ"נאמני תורה ועבודה" וודאי יופתעו לשמוע שהם חילונים) של "ארגוני השמאל" (כמו צעירי הליכוד, למשל). גם התקשורת הפופולרית לא טובה הרבה יותר, למשל Ynet מפרסם ש"גם החילונים בירושלים יודעים להפגין", ורק מזכירים ש"חילונים וגם דתיים מתונים, תושבי ירושלים וגם מבקרים מערים אחרות" השתתפו בגוף הכתבה (ומי קורא לעומק?).

וכך עומד הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, ופשוט לא מבין על מה היתה ההפגנה.
"ההפגנה הזו תמוהה מאוד בעיניי. הרי אם היינו מפגינים נגד הקפאת הבנייה או באיזה עניין פוליטי הייתי מבין שיש צד שני. אבל כשאנחנו מוחים נגד חילול שבת ונגד זה שלא נותנים ליהודי יום מנוחה בשבוע - אני לא מבין איך יש מי שעומד בצד השני, אלא אם כן הוא לא יהודי בעצמו". לדבריו, "כולנו, גם אני וגם מי שהפגין הערב, עמדנו בהר סיני וקיבלנו את החיוב לשמור את השבת"
יש בהחלט צד שני לרעיון העוועוים ש"כבוד" הרב הוא זה שיחליט בשבילי שאני יהודי ולכן יום המנוחה שלי יהיה ביום שבת, בחוק. אבל הבעיה הבסיסית של הרב המסכן היא פשוט שהוא לא מבין על מה ההפגנה. האלימות החרדית מסיבה להם נזק עצום, בכך שהיא מפנה אפילו את הדתיים המתונים נגדם ועל ידי העלאת הנושאים (ועיוותים על ידי התקשורת) מנפחת את כוחם של החילונים ולכן מוסיפה לכוחם. למרות שההפגנה הזו לא היתה הפגנה חילונית, אחריה החילונים בירושלים יהיו גאים ותוקפנים יותר, יותר אנשים יצטרפו למאבקים חילוניים, וכדומה. האלימות החרדית מובילה להתחזקות החילונים.

אבל הדבר המוזר ביותר בדברי גולדקנופף הוא האמירה ההזויה שכולנו עמדנו בהר סיני וקיבלנו את החיוב לשמור את השבת. "כבוד" הרב איבד את היכולת לא רק להבדיל בין חושך לאור, אלא גם בין מציאות למשל. זה לא שזכרונו בגד בו והוא מאמין שהוא עמד בהר סיני; אני אטה לו חסד ואניח שהוא לא עד כדי כך משוגע. אלא שהוא איבד את היכולת להבדיל בין אמירות נכונות ללא נכונות, בין מטאפורה לאמת, בין משל למציאות, ובין דעתו שלו לבין המציאות. זוהי חלק מהתרעלה הדתית, המרחיקה את האדם מן המציאות - וגולדקנופף שתה את כוס התרעלת עד תומה.

סיפור מעמד הר סיני הוא אבן יסוד באמונה החרדית. בפרסום לקראת ההפגנה אמר לי חרדי אחד שלא ייתכן שהמציאו אותו - שש מאות אלף לא ישקרו, ואם ינסו לשקר הרי אבותיך לגידו לך "לא, לא היינו במעמד הר סיני". אני מאשים את משרד החינוך, שלא דאג להשכלה דתית נאותה לתלמידיו. בכך אני לא מתכוון לעוד שיעורי תנ"ך, אלא לשיעורים על איך התהווה התנ"ך - ודתות אחרות. כאשר אדם נחשף לאיך נוצרות ומשתנות דתות באמת, ה"טיעון מהר סיני" נראה מיד כנבוב וחסר כל הגיון. אין כל בעיה למסורת כלשהי להתפתח ולהשתנות עם פירושים שונים במהלך השנים והמאות -בין אם היא על הר סיני הוא שהיא על תחיית המתים בירושלים כשישו ביקר בה. הטקסט התנכ"י, על הסתירות שבו ועל כל מה שלא כתוב בו ושנטען שיש בו על פי פירושים מאוחרים יותר (כמו למשל המספר שש מאות אלף), מהווה בפני עצמו הוכחה ניצחת לכך שמדובר בעוד מיתוס, עוד דת שהתפתחה באופן רגיל לחלוטין, כמו שאר הדתות. לא שממש זקוקים להוכחה נוספת.

יום שלישי, 24 בנובמבר 2009

לוקחים בחזרה את ירושלים, בהליכה

במוצ"ש ייצא לפועל מה שהיה צריך לצאת שבת שעברה - צעדה של הציבור השפוי, כנגד הכפייה החרדית באינטל ובכלל. כפי שאומר אתר האירוע,
בעקבות ההפגנות האלימות של החרדים באינטל
בעבות ההפגנות האלימות של החרדים בקרתא
חילונים, דתיים ומסורתיים
אומרים די לנסיונות הכפיה החרדית
ומתאחדים להחזיר לעיר
את השפיות, את החופש, ואת הכבוד ההדדי
נפגשים למצעד שיתחיל בכיכר פריז,דרך המשביר לצרכן,בן יהודה ויסתיים בכיכר ציון בארוע גדול של חופש ופלורליזם לכולם בירושלים

היה אולי עדיף לצעוד ביום חמישי, לפני יום שבת, אבל זה מוקדם מדי. לא צועדים בשבת עצמה כדי לאפשר לציבור שומר-השבת לבוא - ואני חושב שהפעם, הוא יגיע. אני מקווה שנצליח להביא המון מכובד.

זו עדיין תגובה "עדינה". בהמשך, יש הפתעות יותר חריפות, שאני מקווה שנצליח להרים - לא כפורום הארגונים, אלא כמפלגת אור ועוד חילונים, דברים כגון צביעת השם יהוה על הכביש...

יום ראשון, 22 בנובמבר 2009

האמת, מאוכזב

השבוע היתה אמורה לצאת פעילות מסוימת לנוכח הפגנות החרדים, אבל בסוף היא לא ממש צלחה. חבל. נכשלנו בהרמת אירוע נגדי, וזה די מאכזב.

מצד שני, המשטרה עושה קצת יותר - אבל עוד לא מספיק. זה נחמד מאוד להתחיל לעצור חרדים פורעי חוק, אבל זה ש"שוטרים ניסו לעצור מפגינים נוספים, אך נתקלו בהתנגדות ובשימוש בכוח מצד החרדים, תוך משיכות וקללות" - זה מגוחך. המשטרה צריכה להיערך בכוחות ומשאבים שיספיקו כדי לעצור את מי שצריך לעצור. באמת שהיא מסוגלת. ואם לא - אז יאללה, תביאו צבא. אם הוא מסוגל לעזור למשטרה לפנות ישובים, הוא יכול גם לעזור לה לפנות חרדים למעצר.

נו, קצת מאוכזב. אבל אולי, רק אולי, שבת הבאה... ?

יום שני, 16 בנובמבר 2009

אני מאשים את המשטרה

טוב, התפרעות החרדים היא לא באמת באשמת המשטרה. אבל העובדה שהיא ממשיכה ללא הפרעה - כן. המתפרעים הרסו רכוש בשווי מליון שקל ויותר, פגעו בסגן ראש עיר, תקפו עיתונאים... וכמה מעצרים היו? כמה אישומים? אפס. ככה לא מרתיעים בריונות - ככה מעודדים אותה. איפה הסוסים? האלות? הזרנוקים? למה אפשר להשתמש בהם כנגד סטודנטים מפגינים, אבל לא נגד חרדים מפגינים? אם הם היו ערבים, כבר מזמן היו כמה בבית חוליפ ועשרות עצורים באשמת התגדות למעצר, הפרת סדר, תקיפת שוטר...

אני מבין את המשטרה - היא רוצה סדר, לא שלטון חוק. היא בטח שלא רוצה נפגעים, ויחס עוין (עוד יותר) מהאוכלוסיה החרדית בהמשך. אבל יש לה תפקיד לבצע, והיא נכשלת בו.

יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

אינטל ואי-שוויון כלכלי

ההפגנות האחרונות כנגד פתיחת מפעל אינטל בשבת הן רק נסיון שקוף של העדה החרדית ליצור צרות לראש העיר החילוני. אבל הם מראים לא רק את הכפייה הדתית ושלילת החופש, אלא גם עד כמה הדת גורמת לעוני. אפילו ההפגנות בפני עצמן, גם אם הן לא ישיגו מאומה, מרחיקות את הסקטור הכלכלי מירושלים, ותורמות בכך לעוני של כל העיר. מה שטוב, כמובן, לדת - אנשים עניים פונים יותר לשירותי דת ותמיכה כלכלית על ידי ארגונים דתיים, בייחוד כאשר מערכת הרווחה במדינה כושלת (כפי שהיא במדינתנו הקטנה).

אבל הדת תורמת לא רק לעוני ישירות, אלא גם לחוסר שוויון כלכלי (שככלל מלווה אותו). ניתוח שערך טום ריס השווה את חוסר השוויון החברתי ב-54 מדינות, תוך שליטה על משתנים אחרים כגון אחוז הזקנים באוכלוסייה, הגירה, שיטה פרלמנטרית (ייצוג יחסי נוטה לבחור שמאל כלכלי), ועוד. התוצאה - הגורם היחידי שבקורלציה עם חוסר שוויון היה הדת! גם כשהוא הגביל את הרשימה לשני-שליש המדינות העשירות יותר, הדת היתה אחד מארבעת הגורמים העיקריים (שהיו שוויום בחוזקם, וביחד הסבירו 80% מהשונות).

אי-שוויון כלכלי אינו בדיוק עוני, אבל הוא כן מתכון לעוני של רוב האוכלוסיה, לתחושת קיפוח, למתחים חברתיים, וכדומה. הדת עולה ופורחת כשיש אי-שוויון כלכלי. ומנגד, בכך שהיא מרחיקה את הסקטור היצרני, הדת לא רק גוררת ישירות לעוני, אלא גם מעמיקה את חוסר השוויון הכלכלי בין החרדים לחילונים במדינה, בין ישובים דתיים וישובים חילוניים, וכדומה. עוד מתכון למתח, עוד מתכון ל"שלנו" לעומת "שלהם", עוד מתכון לאסוף כמה נפשות טועות.

יום רביעי, 11 בנובמבר 2009

עדכון הספריה הבהירה: אפולוגטיקה

הספריה הבהירה עודכנה בעוד עמוד: עמוד השער של האפולוגטיקה. זה רק מאמר קצרצר ומסכם, אבל הוא יספיק לבינתיים. יש קישור להרחבה רק לטיעון הקוסמולוגי, אבל גם הקישור הזה מוביל רק לגרסת בוסר - שאולי בכלל עדיף להוריד מהאתר עד שתהיה בשלה. נראה.

העבודה נמשכת על המבוא לתורת המוסר. ברגע שהוא יושלם, הספריה תוכל למעשה להיפתח. במקביל אני עובד על הטיעון הקוסמולוגי. שני המאמרים האלו ייקחו די הרבה זמן. נו טוב.

יום שני, 9 בנובמבר 2009

קישורים

כמה קישורים:

1) ארה"ב נתנה ציון "לא מספיק" לחופש הדת בישראל - עקביא אלדר (הארץ) מספר על דו"ח שנתי של מחלקת המדינה של ארה"ב שמפרט את הבעיות בכפייה הדתית בישראל. הדו"ח מראה שישראל יותר קרובה למדינות ערביות למערביות בכל הקשור לחופש דתי. בקיצור - ישראל מקצה משאבים ותמיכה ממשלתית ביהדות אורתודקוסית, תוך כדי אי-שוויון בתמיכה בדתות אחרות (עד כדי תמיכה תקציבית כמעט רק ליהדות אורתודוקסית, ואי-מתן שוויון ציבורי כגון בגיור רפורמי) ואף נישול שלהם וחוסר כיבוד הזכויות שלהן (החל בנישול מסגדים וכלה באי-הגנה מפני פעילות עבריינית), וכמובן תוך כדי אפלייה מינית (שאיכשהו תמיד הולכת יד ביד עם אפלייה דתית). אבל כדאי לקרוא את הציטוטים מהדו"ח, שממחישים היטב את הבעיה.

2) סגן שר הבריאות כנגד הרופאים - פרופסור יעקב לביא מתרעם על סגן השר (כלומר השר בפועל, אבל חס וחלילה לא יתכנה כך כדי שלא יישב בממשלה ציונית) יעקב ליצמן, הטוען כי דום לב הוא מוות ומוות מוחי אינו מוות, כך שכל הרופאים המשתילים (הלוקחים לב פועם מבעל מוח מת) הם רוצחים. זוהי כמובן עמדת ההלכה, על פי החרדים, כך שאין מה להתפלא, אבל בהחלט יש לגנות. מה שמעניין הוא שהרבנות הראשית הוציאה פסק הלכה שדווקא מוות מוחי הוא הקובע, מה שמראה מבחינתי שני דברים: אחד, כמה ההלכה זה מה שרוצים שהיא, וזה מגוחך; ושניים, שלא לחינם הדתיים באמת לא מתייחסים לרבנות הראשית, מכיוון שהיא בוגדת במסורת ההלכה ובעקרונותיה, ומהווה למעשה מעין חצי-רפורמה, רק בלי שום קהל רפורמי שהולך אחריה (עם כבר רפורמים - עדיף רפורמים אמיתיים, כמו חדו"ש).