יום שלישי, 2 במרץ 2010

אני ישראלי

לארגון " אני ישראלי" יש דרישה טריוויאלית לכאורה - שבתעודת הזהות ירשמו אותם כבני הלאום "ישראלי", בדיוק כפי שאמריקאי הוא בעל לאום אמריקאי, צרפתי הוא מלאום צרפתי, וכן הלאה. הרי אם היתה מדינה אחרת בעולם שבה היו יהודים צריכים להירשם כיהודים וזה היה רשום להם בתעודת הזהות, היינו מזדעקים - אבל איכשהוא, בארץ זה בסדר.

זה פשוט לא מתפקידה של המדינה לדעת בכלל מה הזהות האתנית או הדתית של מי מאזרחיה - היא צריכה להיות עיוורת לכך, ואם היא מאפשרת זכויות וחובות קולקטיביות על פי קבוצות (כגון חופש ביום שבת או שישי), הרי שצריכה להיות לאזרח זכות לבחור את הקבוצה שלו באופן עצמאי, והיא בכלל לא צריכה להיות רשומה בתעודת הזהות שלו. אין זה מתפקידם של פקידי הממשלה למיין מיהו יהודי (מלבד, אולי, לחוק השבות); שישאירו את זה לנאצים.

אני לא חושב שישראל מוכנה לקבל את ההגיון הפשוט הזה. אבל יש הנאבקים עליו, ואני תומך במאבקם - על כן ארשה לעצמי להעתיק את ההודעה הבאה מאתרם, שכן אני מניח שישמחו לכל חשיפה:

ביום חמישי 4/3/2010 בשעה 11:30 ייפתח הדיון בערעור אנשי אני ישראלי לפני בית המשפט העליון. יישבו בדין שלושה שופטים בראשות כבוד נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש.

הערעור נסב סביב פסיקת בית המשפט המחוזי שקבע כי לא ניתן לדון בתביעה לרשום "לאום ישראלי" לאנשי "אני ישראלי" היות שהנושא "לא שפיט".

למרות פסיקה מפתיעה זו, השופט קבע באותו פסק הדין כי "לא קיים לאום ישראלי", במיוחד מפני שבתביעה זו, לדבריו, "חברו להם יחדיו בני דתות, תרבויות ולאומים שונים, יהודים, ערבים, דרוזים ועוד". אכן התובעים הם בני הארץ בני דתות ומוצאים אתניים שונים, שהמוצא והדת אינם מפריעים להם לראות עצמם שייכים ללאום המשותף של כולנו, הוא הלאום הישראלי.

לא הסכמנו לפסק דין זה , המעדיף כאילו לפטור את בית המשפט מדיון על תביעתנו להיות רשומים כבני הלאום הישראלי, אבל בה בעת קובע בלי דיון -- שהלאום הישראלי "לא קיים"...

קיומו של הלאום הישראלי הוא בעיה מרכזית לישראל ולאזרחיה. זוהי שאלת מפתח לחיינו ולחיי ילדינו בדור שלנו ובדורות הבאים. אנו תובעים בערעור להכיר בזכותנו להיחשב כבני הלאום הישראלי.


אנו מצפים לדיון ער ומעמיק בשאלה. כתבי עיתונות מן הארץ ומחו"ל מתעניינים בשאלה גורלית זו לעתידה של ישראל, וכולם מוזמנים להביא בכלי התקשורת את תוכן הדיון העתיד להישמע, גם לשוחח עם אנשים מן הקהל באולם.

ישראלים נכבדים,

אנו מבקשים את תמיכתכם בצעדינו: בואו למשפט! ציבור גדול של נוכחים בדיון בבית המשפט יעיד על חשיבות הנושא, ועל העניין שהוא מעורר בציבור הישראלי.

נתראה בבית המשפט העליון ביום חמישי ב-11:30.

3 תגובות:

  1. תאר לך שמקימי המדינה היו בוחרים לקרוא לה "יהודה" במקום "ישראל". דומה שהרבה בעיות היו נפתרות.

    מה היו רושמים בתעודת הזהות של הערבים "היהודים" אינני יודע, אבל נראה שכל הבילבול יהודי/ישראלי היה נפתר. אין עם או לאום "ישראלי". יש עם יהודי. יש אזרחות ישראלית. אפשר (ואפילו כדאי) למחוק את הסעיף "לאום" מתעודת הזהות בכלל, אבל אי אפשר לרשום בו "ישראלי".

    השבמחק
  2. שלום,

    קודם כל אני רוצה לציין שנחשפתי לבלוג שלך לא מזמן ואני ממש נהנה לקרוא אותו...

    בנושא, לצערי אסור בשום פנים שה"ארגון" הנ"ל יצליח.

    אני גם נגד קיטלוג של אנשים לפי הדת של הוריהם, אבל מה לעשות ששאר העולם עושה זאת עדיין, בגרמניה הנאצית גם אם היו מוצאים בשושלת שלך מקור יהודי היו רודפים אותך.

    זו הסיבה שבגללה יש לנו מדינה משלנו וזו הסיבה היחידה לדעתי שהמדינה הזאת חייבת להישאר שלנו.
    (שלנו - מי שנולד לאבא או אמא יהודים)

    בנוסף, נסיתי לחפש בגוגל מהם מקורות המימון של הארגון הנ"ל ולא הצלחתי למצוא,
    מסתבר שלא מעט ארגונים כאלה ממומנים ע"י ממשלות זרות וגופים חיצוניים שטובתנו לא נמצאת בראש מעיינם, אני לא טוען שזה המקרה פה, פשוט כדאי לנקוט משנה זהירות עם ארגונים כאלה.

    בעולם אוטופי הייתי שמח לתמוך בדרישתם.

    השבמחק
  3. יוחאי - לדתי הבלבול היה רק מחריף. בוודאי שיש לאום ישראלי, בדיוק כפי שיש לאום אמריקאי, או צרפתי. אין עם אמריקאי, או צרפתי - ויש עם יהודי. אבל לזה אין קשר ללאום האזרחי, ויש צורך להפריד בין שני המושגים הללו.

    אתאוס - זה נימוק טוב לחוק השבות, ולציונות - אבל לא להתנהגות לא-שוויונית של המדינה כלפי מי שכבר אזרחיה. מכיוון שהמדינה היא השלטון של כל האזרחים, היא צריכה להתנהג לכולם בשוויון, ולא יכולה לרשום מישהו לקבוצה לאומית-אתנית-דתית שרירותית. בכך היא עושה מעשה גזעני, לא הומני, ויוצרת בסיס שיאפשר לה להפעיל חוסר-שוויון ביתר קלות ויוצר תחושת אי-שוויון באוכלוסייה.

    השבמחק