יום שני, 30 במרץ 2009

ברור שהיו פשעי מלחמה בעזה

משפטן צבאי בכיר אמר פעם כי אי אפשר לנהל מלחמה ללא פשעי מלחמה. הוא צודק. ברור שהיו "פשעי מלחמה" בעזה - שיקולי דעת לא נכונים, התלהבות של ילדים, מעשים של גזענים או סתם של חוסר כבוד לאדם... אין שום סיכוי, כלל וכלל, שבכל מהלך המלחמה לא נעשו פשעים. אני מסופק אם נעשו פשעים חמורים - אך יש לבדוק ברצינות, להעניש בשצריך, ולהתייחס ברצינות לאכיפת הקוד האתי של צה"ל. שזה בדיוק לא מה שצה"ל עושה.

בצה"ל סגרו את החקירה על תלונות החיילים, בטענה כי שני המקרים שבהם דנו החיילים היו רק שמועות. אין לי מושג - אולי הם צודקים. אבל בין לבין עולה משהו אחר שמציק לי. הצהרות קיצוניות על כך שצה"ל הוא "הצבא המוסרי ביותר בעולם", עד אחרון החיילים, מצביעות על גישה דתית כמעט למציאות. ברור שקיצוניות שכזו לא נכונה, ושהגישה היא להצדיק אותה, לא לברר את האמת.

ומצד שני, אין - עדיין - הכרה של צה"ל בחשיבות של יחסי ציבור. צה"ל פטר את המקרים מהר, ולא בצורה ש"מצטלמת" טוב. הוא לא מצא מקרים אמיתיים אך שוליים - שכאמור, ברור שקרו - והעניש חיילים עליהם. הוא לא הרכיב תיקים לפושעי מלחמה עזתיים, ודרש את הסגרת אנשי חמאס שבחו"ל. הנצחון האמיתי הוא לעולם בזירה הפוליטית, לא הצבאית, וצה"ל פשוט גרוע בה - גרוע מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה