יום שני, 12 ביולי 2010

שינוי דת הוא תהליך רב דורי

הגעתי בדרך-לא-דרך לאתר של פורום פיו, ושם מצאתי את אחת ההמחשות היפות ביותר שראיתי לשינוי הדתי שעובר על אמריקה:


הגרף מראה את אחוז האנשים שמשויכים דתית (לקבוצה כלשהי), ואיך הוא משתנה עם השנים. אבל מה שחשוב זה שהוא לא מראה סתם ממוצעים עבור כלל האוכלוסייה, אלא מחלק אותה על פי דורות. זה מראה יפה שהירידה באחוז הלא-משויכים דתית לא נובעת מכך שאנשים מחכימים ככול שהם מתבגרים ונוטשים את הדת, ולהפך - אנשים גם לא נעשים דתיים יותר ככול שהם מתבגרים, בניגוד למיתוס.  מה שקורה הוא שבכל דור ודור יותר אנשים נוטשים את הדת הממוסדת כבר בגיל צעיר, ואחוזם באותו שנתון לא משתנה עם השנים. זה נובע מכך שבניהם של חסרי-הדת כמעט לעולם לא יאמצו את הדת, אך בכל דור מתווספים עוד מתי מעט אנשים שמאסו בדת הוריהם.

ניתן גם לראות מתוך הגרף שלמרות שקצב השינוי הוא די מהיר, זה תהליך שנמשך על פני הרבה דורות, לא זבנג וגמרנו.

גרפים כגון אלו תמיד חוזרים בכל החברות המערביות. אין נתונים מקבילים בישראל, אבל אני משער שהנתונים יהיו דומים בקרב הציבור היהודי, מלבד בתת-ציבור אחד - החרדים. ככול כת, החרדים מגינים היטב על הנוער שלהם, ולכן אם יהיה אפקט כזה הוא יהיה קטן. חרדים בוגרים יכולים יותר להגיע למקורות ידע חלופיים, אבל דעותיהם כבר קבועות ורק יחידי סגולה ישכילו לשנות אותן לנוכח המציאות. ורק יחידי סגולה מהם יצליחו גם לברוח מהכת שכולאת אותם בכלוב החברתי.

2 תגובות:

  1. מניסיון אישי (לא מייצג)
    רוב האנשים איתם גדלתי דווקא חזרו בתשובה.

    בנוסף, לגבי ארצות הברית, הנצרות שם התחזקה מאד בשנים האחרונות, נראה לי קצת מוזר הגרף הזה...

    גם בארץ, תנועות של החזרה בתשובה דיי מצליחות אתה לא חושב?

    השבמחק
  2. אני לא מכיר נתונים טובים על הארץ. אשמח להכיר :)

    כמובן שנסיון אישי לא מייצג דבר. אינני מאמין שיש חזרה בתשובה של מעל 50% (כלומר רוב) בציבור החילוני, זה לא נראה מציאותי כלל. לתנועות החזרה בתשובה יש אינטרס להציג את עצמן כמצליחות, אך אני כלל לא בטוח שיש שם הצלחה ארוכת טווח - ייתכן מאוד שהן מצליחות למדי, אבל אני לא מכיר נתונים אמינים על כך. מצד שני, אני כן יודע שיש גם חזרה בשאלה גדולה למדי (ללא ארגונים, ובשקט). שמעתי הערכות של קצב עזיבה של כ-25% בקרב הציבור הדתי-לאומי. בסך-הכל, באמת אין לי מושג מה הקצבים בישראל - אני יכול רק לשער שהמגמות יהיו דומות למערב אך באחוזים נמוכים יותר (מה שמתאים לשיעור עזיבה של כ-25% הנ"ל; בבריטניה השיעור כפול).

    על ארה"ב יש הרבה יותר מידע, והנצרות שם בפירוש נחלשת. היא עדיין דומיננטית, כמובן, ויש להניח שתישאר כך עוד דורות רבים. אבל היא נחלשת. מה שנראה כהתחזקות שלה הוא התחזקות של הפוליטיזציה של הנצרות, שנובעת כנראה דווקא מהיחלשות שלה - זו מעין מגננה כנגד הגל של חוסר-דתיות שגואה באמריקה.

    השבמחק