יום שני, 26 ביולי 2010

על גיור חילוני

גיור חילוני תופס כעת כותרות. קריאה לגיור חילוני יצאה ממפגש השדולה לשוויון ופלורליזם האחרון, וגם יאיר כספי כותב ב"הארץ" על הצורך בה. אני חושב שהפסקה החשובה ביותר היא זו שהוא מסיים בה:

מאחורי משבר הגיור התמידי, ששום קואליציה לא יכולה לפתור, מסתתרת מטלה גדולה יותר: כדי שנוכל להגדיר מי רשאי להצטרף אלינו, אנו צריכים למצוא תחילה מי אנחנו. מהו עיקר היהדות של העידן הישראלי. 
  הבעיה של החילונים בישראל היא שהם לא שלמים עם הרעיון של ישראל כמדינה חילונית, שבה יש מקום להרבה סוגי יהודים מדתות ותרבויות שונות (כמו גם ללא-יהודים, כמובן). גם יאיר כספי מחפש את "עיקר היהדות", כאילו שיש כזה למצוא. 

לדעתי זו סטייה מהעיקר. העיקר הוא להסדיר את ההגירה למדינת ישראל - מוסכם על הציונים כי אנו רוצים בהגירה של יהודים, ובעיקר מתן מקלט ובית ליהודים באשר הם יהודים. על חוק השבות להיות בנוי בהתאם, כדי לאפשר לכל מי שהוא יהודי במובן כלשהו שמאפשר לו לראות בישראל בית לבוא לביתו. זו יכולה להיות זהות גנטית, כמראה וכנגד חוקי נירנברג, וזו יכולה להיות זהות דתית, וזו יכולה להיות הזדהות תרבותית, או רדיפה דתית או אתנית, ועוד. אין צורך לחפש זהות אחת, אפילו לא זהות חילונית אחת.

אינני מאמין ב"עיקר" היהדות שנראה שיאיר כספי מצדד בו. אינני בקיא מספיק בהיסטוריה של עם ישראל, למשל - האם זה אומר שאינני יהודי? הבל הבלים. למה שפלוני אלמוני לא יהיה יהודי בגלל שהוא לא בקיא בה?

יאיר כספי מעלה את ארה"ב כדוגמה לדרישה להוסיף לימודי אזרחות. אבל יש כאן, שוב, בלבול. בארה"ב המדינה רוצה שמי שיהגר אליה יהיה אזרח נאמן ומועיל, והיא בונה את חוקי ההגירה בהתאם. אם אנו בישראל רוצים שכל יהודי יוכל להגר אלינו, מה לידיעתו באזרחות לעניין? האם הוא פחות יהודי אם הוא לא מכיר את כתבי ז'בוטינסקי? הבל הבלים.

אין מניעה לקיים מסלול ללא-יהודים, שדורש בקיאות היסטורית, חוקית, וכדומה. אני אפילו בעד זה. אין מניעה מקיום מסלול גיור-חילוני שיאפשר גיור ושבות על פי התרבות החילונית בארץ. אני אפילו בעד זה. אבל יש לשים לב ולהפריד בין הגיור ובין שייכות לעם היהודי. לא כולם חייבים לעבור גיור, מסוג כזה או אחר. יש בהחלט לאפשר התאזרחות על בסיס חוק השבות גם למי שהוא יהודי בדרכים אחרות, בלי לדרוש גיור נוסף.

כמובן, לא ניתן לדבר על גיור בלי להזכיר את המאמר של השופט חיים כהן בנושא. כבוד השופט דוגל בשיטה שכל מי שרואה עצמו כיהודי, הריהו יהודי.

(דרך דברים בבלוגו)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה