יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

אתאיזם באמריקה

ארה"ב היא המדינה הפטרונית שלנו, ובכלל מרכז התרבות העולמי, כך שיש סקרים רבים ומידע על הסטיסטיקות שלה. למרבה הצער אין סטטיסטיקות דומות על ישראל, אז נסתפק כרגע בדיבורים על רחוק.

ארה"ב היתה תמיד מדינה דתית מאוד. אבל לפי סקר אריס 2008, היא כבר לא כל-כך. אחוז הלא-דתיים בארה"ב עומד עתה (טוב, ב-2008) על 15%; הוא היה 8.2% ב1990 ו-14.1% ב2001. זו עלייה של 138% מ1990 (כלומר 3.4% מדי שנה, בממוצע), העלייה הגדולה ביותר בין כל הקבוצות הדתיות (ובהרבה). אחוז המצהירים על עצמם כאתאיסטים עלה מ0.4% ב-2001 ל0.7% ב2008; זה אולי נראה מעט, אבל זה 719,000 יותר אתאיסטים, ועלייה של 8.3% בשנה! אבל יש בעצם הרבה יותר אתאיסטים בארה"ב. כ-2.3% מהאמריקאים (כ5.3 מליון) מאמינים שאין אלוהים (בעוד רק 0.7%, 1.6 מליון, גם מצהירים שהם אתאיסטים).

הלא-דתיים היא גם קבוצה צעירה, עם 70% מתחת לגיל 50 ורק 7% מעל גיל 70, כך שכנראה שמגמת העלייה תתמשך בעתיד הקרוב. המוסלמים, אגב, גם הם צעירים (87% מתחת לגיל 50, ורק 1% מעל 70), בעוד היהודים זקנים (49% מתחת לגיל 50, 18% מעל גיל 70). ודרך אגב, הדת היהודית יורדת בהתמדה, מ3.1 מליון ל2.7 מליון בין 1990 ל2008, בעיקר בשל מעבר יהודים לקבוצת הלא-דתיים.

ארה"ב עדיין דתית, כמובן. כ-70% מאמינים שקיים אל אישי, למשל. אבל כ-30% חיים ללא דת - לא טקסים דתיים כגון ברית מילה, וללא חתונה או לוויה דתית. בקרב אותם 15% לא-דתיים, מידע נוסף מראה של-40% לא היה טקס דתי מכונן בילדותם (כגון ברית מילה, הטבלה, או בר מצווה), 55% נישאו שלא בטקס דתי, ו-66% לא מצפים להיקבר בהלוויה דתית.

אחוז הלא-דתיים והלא מאמינים עולה. למעשה, קבוצת הלא-מאמינים גדלה בכל מדינה ומדינה בארה"ב, הישג שאין לאף קבוצה דתית, וכן גדלה הכי הרבה (כמעט הכפילה את כוחה מ-1990). זה לא יהפוך את ארה"ב למדינה לא-דתית בקרוב. תחזית על בסיס המגמות הנוכחיות מדברת על כ-25% לא-דתיים תוך 20 שנה (כמובן שהמגמות הנוכחיות לא יימשכו, אבל לא ברור לאיזה כיוון ואיך). אבל בכל זאת, מדינה שפעם היתה נוצרית כמעט לחלוטין מאבדת לאט לאט את האמונה בדת ושבה לחיק הרציונאליות, ויש יופי בכך.

אם למישהו יש מידע דומה על ישראל, זה יכול להיות מעניין. בינתיים, כל מה שנותר לי הוא להתרפק על חלום של ארה"ב חילונית.

5 תגובות:

  1. זה לא ישרוד הרבה זמן. פשוט כי דתיים מתרבים הרבה יותר מהר. גם אם על כל 10 ילדים יצאו אחד או שניים אתאיסטים- זה עדיין לא מותיר יותר מדי תקווה.

    האבסורד הוא שחשיבה ביקורתית וסקרנות מדעית נתנו לעולם את האנטיביוטיקה, אותה מנצלים הדוסים באשר הם כדי להתרבות כמו ארנבות. בארץ, בארה"ב באירופה וביתר העולם- הם עתידים לבסוף להוות רוב מוחץ, ולהחזיר את תיאוקרטיית ימי הביניים- והפעם עם פצצות אטום.

    ואם זה לא מספיק, אז עצם קצב הגידול הפסיכוטי של האנושות (בגלל מצוות פרו ורבו) יחריף את ההתחממות הגלובאלית בדורות הבאים- מה שכנראה יהרוג את כולנו סופית.

    השבמחק
  2. יוני - בישראל, בהחלט ייתכן שאתה צודק. אבל יכול להיות שיחזרו בשאלה, אם לא בדורנו אז בעתיד (לכולנו היה סבא רב...). אפשר להיות אופטימיים, ובטווח המיידי זה לא ממש משנה את הצורך בלפעול כדי להפוך את ימנו אנו לטובים ביותר שאנו יכולים.

    בארה"ה קצב הגידול נמוך יותר מאצלנו, וקצב החילון גבוה יותר, כך שלמעשה הקהילה מתקטנת. עם קצת שינויים, זה יכול להיות המצב גם פה. קצה החזרה בשאלה בציבור הדתי-לאומי עומד על כ-25%, ובציבור החרדי אין אף אחד יודע אך כנראה שהוא גדול גם הוא (אם כי הוא פחות מקצב היציאה מהחברה החרדית, שזה יותר קשה). אם נצליח לעלות את זה למעל 50%, בחישוב רב-דורי, הרי שכל מה שהם יעשו זה להוליד עוד חילונים...

    השבמחק
  3. אני אדם אתאיסט זה למעלה מעשור.
    אני השלכתי את הדת לכל הרוחות קצת לפני כן, וגיליתי להפתעתי עם השנים
    שלהיות אתאיסט במדינה כמו שלנו זה לא פשוט כלל ועיקר...
    הניתוח השכלי הפשוט ביותר שבסך הכל שולל את הדתות מכח חוסר ההגיון הבסיסי אשר עליהם מושתתות הדתות בדבר קיומו של אלוהים נסתר כזה או אחר, אינו מתקבל בברכה גם בקרב ציבור חילוני גמור לדאבוני הרב.
    במצב שכזה ולאור נסיונותי הרבים לצלוח בשלווה את העולם הזה החלטתי לחפש מקום ואנשים שלפחות יהיה ניתן לשוחח איתם. כל זאת על מנת לגלות ואף להרגיש שלמרות הכל השפיות קרי =שלילת ערכי דת ואלוהות, יש לה עוד מספר לא קטן של מוחות אנאליטיים. מאד אשמח לדעת כיצד איך והיכן ניתן ליצור אם וכאשר מקום בו מתקבצים/ות אנשים כמוני הסולדים מהדתות כולן ולועגים לכל אשר מחפש אמונה.
    לפי תפיסת עולמי הדתות הרסו את העולם בכך שהמציאו את האלוהים, וגרמו לכל כך הרבה אנשים להתעסק בשאלה על קיומו ובשעבוד יומיומי קבוע בעבודת אל כהגדרתם!
    מקוממת אותי ההבנה שאנשים כמוני אינם יכולים פשוט לדבר כמעט, ומושתקים במחי יד על דעותיהם מכוח אותה הכפיה הדתית המעכלת כאש בשדה קוצים את כל חלשי השכל ורפי ההגיון הבסיסי הרציונלי, עד אשר גורמת להם להאמין או לבצע סט של קשקושים וברבורים שלפי מיטב הבנתם כי רבה נמסרה מחכמי הדורות והתקבלה בבסיסה מאותו אלוהים מופרך.
    מאד אשמח אם כאן בדרך כזו או אחרת אמצא את מבוקשי.

    שלכם אתאיסט גמור ומושבע
    אני

    השבמחק
  4. אתאיסט מושבע:

    אתה מעלה בעיה חמורה, שאין לי תשובה טובה אליה. יש מספר מקומות באינטרנט, למשל
    http://atheism-israel.org/forum/
    או
    http://www.facebook.com/topic.php?uid=20521790282&topic=10598#/group.php?gid=20521790282

    יש גם אתרים דומים באנגלית, כמובן.

    אני חייב להודות כי לא מצאתי במקומות אלו שיח מעניין במיוחד.

    אבל זה לא "מקום בו מתקבצים/ות אנשים כמוני", לא ממש. אני לא חושב שאתאיזם זה משהו מגובש מספיק כדי למשוך אנשים לעשות את זה. בניגוד לדתיים, היכולים להתקבץ יחדיו כדי ללמוד תורה ולהתפלל מכיוון שזה נושא אחד שכולם מתעניינים בו וחושבים שהוא מאוד חשוב מוסרית - עד כדי כך שינטשו את משפחותיהם כדי להתפלל או ללמוד תורה. לנו אין נושא מגבש כזה, ולא יהיה.

    אני חושב שהכי קרוב שניתן למצוא להתכנסות אנשים בפועל זה אגודות אזרחיות הפועלות למען ערכים הומניים ואתאיסטים - למשל, אני חבר ב"חופש" ובמפלגת "אור", ואלו בהחלט ארגונים שפגישותיהם יענו למה שאתה מבקש (אבל - הפגישות נדירות ביותר).

    לעת עתה, כל מה שאני יכול לעשות זה לספק קישורים ואת מעט הבמה שאני יכול לאתרים שמקדמים אתאיזם. קריאת בלוגים (כמו שלי), ראיית ערוצים ביו-טיוב, וכדומה יכולים לספק לפחות את ההרגשה ש"להרגיש שלמרות הכל השפיות קרי =שלילת ערכי דת ואלוהות, יש לה עוד מספר לא קטן של מוחות אנאליטיים", גם בישראל.

    השבמחק