יום רביעי, 9 בספטמבר 2009

על חרמות וחרמים

חרם צרכני אינו דבר של מה בכך. מדובר בפרנסה של אנשים, במחייתם. מה אשם בונה רהיטים בדנמרק שעיתון בארץ שלו הצויע מתחת לידו איזה מאמר אנטישמי? למה לגזול ממנו את פרנסתו, כפי שעצומה זו מבקשת? לכן, אני נגד חרם באופן כללי, ונגד ענישה קולקטיבית בכלל.

אולם, כפי שמעיר אריה, חרם ממוקד הוא סיפור אחר. אריה מדבר על החרם הנורווגי כנגד אלביט,
אבל החרם הנורווגי הוא נקודתי, וזה היופי שבו, אף כי רוב הישראלים לא יבינו זאת: הוא איננו מחרים כל מוצר ישראלי, הוא איננו מנתק קשרים עם ישראל. ממשלת נורווגיה תמשיך להיות בקשר עם ישראל, מתוך הכרה שישראל איננה כולה רעה. אבל הגדר באופן מאוד ספציפי וברור היא רעה, והם יוצאים נגדה בפעולה ישירה. אין זה "הכיבוש הוא רע, ולכן אני לא מוכן להיות בקשר עם אקדמאים ישראלים או לקנות מוצרים ישראלים", אלא "הגדר היא רעה, ולכן אני לא מוכן להרוויח מחברה שחלק מהרווחים שלה באו מהגדר". זה כל הסיפור. כספי ציבור נורווגים היו מושקעים באלביט, אני מניח שהם נשאו תשואה יפה, והם אינם מוכנים ליהנות יותר מפירותיה. ודאי שיש בזה גם פגיעה באלביט, שלהבא תצטרך לשקול אם התקשרות חוזית כלשהי עם משרד הבטחון שווה את הנזק התדמיתי והברחת משקיעים אם לאו
כל זה נכון. כמובן שגם כאן יש פגיעה בחפים מפשע - זה לא ממש אשמתו של עובד הנקיון באלביט שהחברה תומכת בגדר ההפרדה - אבל אי אפשר בלי נזק קולקטיבי. גם סביר להניח, מתוך מבנה החברה, שמי שייפגע יהיו דווקא יותר הפרויקטים הקשורים במשהו לענף הבטחוני, אם כי ייתכן שהנזק הכלכלי יפוזר על כלל החברה. בכל אופן, מדובר בנשק שהוא הן ממוקד יחסית והן מוצדק בפגיעתו מכיוון שהוא מונע עשיית רע (בהנחה שבניית הגדר היא רוע - זה נראה לי קצת מוגזם, אבל לפחות מבחינת המחרימים המאמינים בכך, החרם הוא מוצדק).

לכן, אני קורא לחרם. או ליתר דיוק, מצטרך לחרם, על העדה החרדית. בד"ץ העדה החרדית מכשיר מוצרים רבים, והוא ועסקניו מקבלים כסף רב- חלק ניכר מהכנסותיהם - על כך. במקביל, הבד"ץ הוא גוף אנטי-ציוני אשר פועל כנגד מרות המדינה, חוקיה, וסמכותה. הוא גם הגוף העומד מאחורי ההפגנות האלימות בירושלים, ונסיונות הכפייה הדתית בה. למה להמשיך לממן את הבריונות החרדית מכיסנו? יש להחרים את המוצרים הנושאים את חותם העדה, עד שתשוב לדרך הישר - תדחה את האלימות ואת הכפייה הדתית, ותכבד את רצון הכלל ומכאן את החוקים הנקבעים דמוקרטית.

על העצומה כנגד מוצרים שבדים חתומים כ-13.2 אלף איש. על העצומה להחרים את בד"ץ העדה החרדית חתומים, כרגע, 54. החרם על איקאה ישן הרבה יותר, אבל אם החרם על הבד"ץ יגיע ל13.2 אלף חתימות אהיה מופתע ביותר. אבל זו לא הנקודה - הנקודה אינה להפיל את הבד"ץ כלכלית, אלא להפסיק לתמוך בו, אתה עצמך באופן אישי. אל תיתן לכסף שלך לשמש לתמיכה בכפייה דתית ובאלימות בירושלים. לכן, הפסק לקנות מוצרים בהכשר זה - יש מספיק הכשרים אחרים, או מוצרים ללא כשרות. עדיף גם שתחתום על העצומה, למען יראו אחרים ואולי, רק אולי, יצטרפו - כל שקל שנגרע מקופתם, הוא לטובה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה