יום שני, 27 ביולי 2009

למה אנשים הגונים?

האם אנשים הגונים בגלל שהמצפון שלהם קורא להם להיות הגונים כנגד רצונם האנוכי, או בגלל שהם פשוט הגונים מטבעם ולא חשים משיכה לרמות? מחקר חדש של כרין ופקסטון בPNAS מצביע על כך שייתכן שדווקא האפשרות האחרונה היא הנכונה.

קודם כל, אנשים הם לא הגונים. במחקר התקשו אנשים לספר לחוקרים כמה הם הצליחו לנחש מראש מה תהיה תוצאות של הטלות מטבע (החוקרים התיימרו לחקור תופעות על-טבעיות). קבוצה של 14 נבחנים הצהירה על שיעור הצלחה של מעל 69%, ו-84% בממוצע; לעומת זאת, 14 אחרים הצהירו על כ-52%, כך שהם דיווחו בהגינות על ממצאיהם. כלומר, כחצי מהנבחנים שיקרו.

מה שמעניין הוא שהם עשו את אותם מבדקים תחת fMRI. השקרנים הראו פעילות מוגברת בחלקים במוח הקשורים לשליטה עצמית, וההוגנים לא. כלומר, קול המצפון - כנראה - עבד אצל השקרנים, אבל לא ממש הצליח, ואילו אצל האנשים ההגונים הוא פשוט לא עבד כי לא היה צורך לעבוד.

אי אפשר להסיק מכך יותר מדי, אבל בכל זאת - זה מרמז שלמצפון יש כוח חלש יחסית, לפחות בטווח קצר ובתנאים כאלו. בגדול, אדם טוב הוא אדם בעל דחפים טובים, ולא בעל מצפון חזק. אבל ההשפעה של המצפון בטווח הארוך ולגבי רמאויות קשות יותר אולי משמעותית יותר.

(דרך DLPFC)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה