יום שני, 3 במאי 2010

פוסט חשוב

לא, לא שלי - של עידו. בבלוג שלו "אתולוגיקה" (מומלץ), עידו כותב על הצורך לפעול לבניית חברה טובה יותר, לא להריסת החברה החרדית\דתית הרעה.
...לצערי רוב האנשים סובייקטיביים מאד בקריאה שלהם. כתוצאה מכך המאמרים הללו נתפסים כניסיון להרוס, ולא כניסיון לבנות חברה אחרת. אם רק נוכל לשנות את התפיסה של הציבור החילוני לגבינו, אני מאמין שנוכל להגביר את התמיכה במטרה החילונית הכללית. האינטרסים של הציבור החילוני יכנסו לראש סדר היום הציבורי מהר יותר אם מחנה מאוחד יקדם אותם. לכן עלינו לנסות לקרב למחנה האתאיסטי את החילונים שיוצאים נגד הסגנון האתאיסטי שלנו.
עידו [בתרגום חופשי] מסיק שעלינו לכתוב בסגנון חיובי יותר, להפסיק לרדת על הדת ויותר לשבח את היתרונות שבמדע והדעת. אבל אני סבור שבאופן כללי יותר, המסקנה החשובה היא שיש לפעול למען העמקת הנאורות ושיפור החברה שלנו, ולא כל-כך כנגד הדת.

הסתבר לי שקראו לי "מחזיר בשאלה". זה מגוחך - אני בספק אם הצלחתי להחזיר אפילו אדם אחד בשאלה, או שאצליח. אני לא מנסה. זו לא מטרת הבלוג הזה, ולא מטרת הספריה הבהירה. המטרה היא לספק במה שתאפשר העמקה של הבהירות - bright, השקפת העולם הנטורליסטית - וחיזוק פומבי לה, לאלה המחזיקים בה או עומדים על הגדר. בארץ שבה הדת שולטת, כמו ישראל, אני דווקא כן סבור שחלק מזה הוא "ירידה" על הדת, ובכך אישוש הלגיטימציה החברתית (וכמובן העובדתית) של הבהירות. אבל הבסיס צריך להיות פנייה לציבור "שלנו", ושיפור החברה "שלנו". לא מתוך מגדריות, אלא מתוך רצון לבנות את עצמנו וארצנו.

עידו מזכיר גם מאמר (דרך גלבוע פלבניק) שעוסק באיסלאמיזציה, וטוען למעשה שהאסלאמיזיטיים תמכו בדת מכיוון שאנשי הדת היו קרובים אליהם, בעוד האינטלקואלים הליברליים היו מרוחקים, מנוכרים, ולא עשו כלום לקידום העם (בתי חולים, מוסדות צדקה, וכדומה). יש הרבה אמת בכך - כך פועלת ש"ס, וכך פועל החמאס (טוב, פעל - בעזה הוא כבר הממשלה, ובשטחי הרשות סגרו לו את הפעילות ההומניטרית).

נ.ב. אם כבר מדברים על קהילה בהירה, עידו גם הכיר לי אתר "שפינוזה" של קהילת הספקנים בישראל, ואת סדרת הפודקסטים "ספק סביר" - שניהם מומלצים מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה