יום רביעי, 28 באפריל 2010

למה הוקינג טועה: על חייזרים ופרדוקס פרמי


הבלוגיה המדעית-אתאיסטית רוחשת בעקבות דבריו של סטפן הוקינג, שחייזרים קיימים כמעט לבטח אבל כדאי לנו מאוד להסתתר מהם. ההגיון של הוקינג פשוט - הידע המדעי על כדור הארץ והיקום מחד ועל האבולוציה וחיים מאידך מראה שצריכות להיות ביקום הרבה מאוד סביבות מתאימות לחיים (כגון כוכבי לכת דומים לכדור הארץ). הן נדירות, אולי, אבל היקום גדול מאוד - כך שסך-הכל יש הרבה. מצד שני, האבולוציה התחילה פה בעצם מיד כשהיתה יכולה - כך שיש לשער שהאביוגנזה (יצירת החיים) קלה ומהירה יחסית, ולכן החיים יתחילו ויתפתחו אבולוציונית לפחות ברוב הסביבות הללו. וזה אומר הרבה חיים, וחלק מהם יתפתחו לחיים תבוניים, ולכן כמעט בטוח שיש חיים תבוניים.

עד כאן אני מסכים עם הוקינג. עכשיו מגיעה השאלה אם אנחנו צריכים להיזהר או לא, וכאן השאלה יותר קשה.

הוקינג אומר שכל גזע שיצליח לפתח חלליות ולהגיע עד אלינו יהיה הרבה יותר מפותח טכנולוגית ומדעית מאיתנו, וזה בהחלט נכון - האנושות עדיין רחוקה מהיכולת לסייר בחלל ולהגיע לכוכבי לכת אחרים (אם כי לא מאוד רחוקה - אם נרצה לפתח כיוון זה). התבוננות באיך מפגשים עם תרבויות בעלי פער טכנולוגי נגמרו לא מעודדת - כדאי לכן שנסתתר, פן גורלנו יהיה כגורל האינדיאנים לאחר גילוי אמריקה.

יש לי כמה בעיות עם הטיעון הזה. אני חושב שהבעיה החמורה ביותר היא שהוקינג לא לוקח ברצינות את פרדוקס פרמי.

פרדוקס פרמי הוא הרעיון שאם חייזרים מפותחים טכנולוגית כאלו קיימים, הרי שהיינו כבר צריכים לראות סימנים לכך - אותות רדיו שלהם, לכל הפחות, אולי צי של ספינות שכורה את האסטרואידים, משהו. למעשה, כל תרבות מפותחת שכזו צריכה להיות מסוגלת ליישב את הגלקסיה בזמן קטן יחסית, אולי מאות אלפי שנים "בודדות". מכיוון שהיקום הוא בן מיליארדי שנים, לא סביר שנמצא את עצמנו בדיוק במצב "בין הזמנים" - סביר שהגענו לעולם לפני ההתפשטות הזו, או אחריה, אבל להגיע בדיוק באותו שבריר הזמן שתרבות זו מתפשטת ביקום נראה לא סביר. נראה אם כך שאין תרבות כזו. אך כאמור זה סותר את הטיעון המדעי הקודם, שקבע שכמעט בטוח שיש חיים אינטילגנטיים אחרים ביקום. סתירה זו היא הפרדוקס.

לי נראה שיש שני פתרונות סבירים לפרדוקס פרמי. הראשון הוא שאנו פשוט לפני - עוד לא התפתחה אף תרבות כזו. אם אנחנו נצליח לעשות זאת, אנו נהיה הראשונים. זה סביר ביותר, שכן ככול הנראה אנחנו הפרי של "הדור הראשון" של חיים ביקום, וחיים אינטיליגנטיים הם התפתחות נדירה ביותר (יש חיים על פני כדור הארץ כבר מיליארדי שנים, ורק אולי כמה עשרות שנים קיימת בו תרבות טכנולוגית כזו שיכולה להשאיר סימנים שניתנים לקליטה על ידי חייזרים). מישהו צריך להיות הראשון, ויתכן שזה אנחנו - למעשה, פרדוקס פרמי הוא עדות שלפחות יש לנו הזדמנות להיות הראשונים.

הפתרון השני הוא שתרבויות טכנולוגיות נוטות להשמיד את עצמן לפני שהן מגיעות להשפעה ניכרת על סביבתן, כגון שיגור אותות רדיו שיאפשרו לנו לראות אותן. לכן אין להם סימנים. אולי אנחנו לא התרבות הטכנולוגית הראשונה, אבל אנחנו גם כנראה לא נצליח להיות התרבות הבין-כוכבית הראשונה - סביר להניח שנשמיד את עצמנו לפני כן, על ידי נשק אטומי, זיהום סביבתי, וכדומה, או שפשוט נושמד באסון טבע.

בהינתן ששילוב כלשהו של תשובות אלו הוא הפתרון של פרדוקס פרמי, המשוואה פתאום נראית אחרת. זה נראה בלתי סביר לחלוטין שאי פעם תגיע אלינו תרבות טכנולוגית מתקדמת יותר. לכן, אין שום טעם להסתתר - הוקינג טועה.

אגב, פתרון זה של הפרדוקס גם מבשר רעות לפרויקט סתי, כלומר לחיפוש אחר אינטילגנציה חייזרית על ידי האזנה לאותות רדיו. על פי הפתרון שאני מציע הסיכוי שנמצא אותות כאלו הוא קלוש, מכיוון שאנו צתריכים להיות התרבות הראשונה שעושה זאת. אך אם נמצא סימנים כאלו לחייזרים זה כבר מפחיד, כי אז זה אומר שהפתרון לא יכול להיות שאנחנו ראשונים ולפיכך הסיבה שאיננו מוצפים באותות כאלו יכולה להיות רק שתרבויות כאלו - כולל התרבות שלנו - נוטות להשמיד את עצמן! (טוב, לא "רק" - אלה שיקולים הסתברותיים, אז יש כאן רק הסתברות גבוהה.)

נ.ב. בעיה נוספת עם הטיעון הוא שהוא לא לוקח בחשבון את האינטרסים הכלכליים של החייזרים. סבירלהניח שהם מעוניינים במשאבי הטבע, שקל יותר לאסוף מאסטרואידים, ולכן לא יטרידו כוכבי לכת, לפחות בשלב הראשון. לכן, אם ניתקל במשהו זה יהיה במכונות וון-ניומן שמפרקות את רצועת האסטרואידים ושולחות חומר במהירות יחסותית למערכות הבית של החייזרים או בונות מערכים תעשייתיים במערכת שלנו. אני לא מאמין שחייזרים יירצו בהתפשטות ביולוגית-פיזית - סביר יותר שהם עברו כבר לפורמט דיגיטלי - אבל אם כן, היכולת שלנו להסתיר את העובדה שיש לנו כוכב לכת בעל תנאים מתאימים לחיים, או שיש עליו חיים, היא למעשה אפסית. כך שגם באפשרות האפסית שחייזרים מתקדמים טכנולוגית אכן יגיעו לכאן, ואכן יבואו במגע עם כדור הארץ - אין שום טעם להסתתר.

(לא, לא קשור לחילוניות.)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה