יום שלישי, 6 באוקטובר 2009

האסלאם והלאומנות הערבית

המהומות האחרונות בירושלים היו לא של יהודים, אלא של מוסלמים - הזועמים על פלישה להר הבית המקודש. כך אמר השייח ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, היום:
"אם יאלצו אותנו לבחור בין ויתור על זכותנו באל-אקצה לבין הכלא - אנחנו מקבלים בברכה את הכלא"

אבל זהו שקר, בשני מובנים. ראשית, סלאח לא מוטרד כלל מזכותו האל-אקצה; מה שמפריע לו הן דווקא זכויות היהודים שם, וזכויות האנשים האחרים שם בכלל. אף אחד לא מפריע לו לבוא להר ולהתפלל, זו לא הבעיה. הבעיה היא שאנשים אחרים באים לקודש הקודשים שלו, ומפריעים לו ברוב חוצפתם, בשל עצם נוכחותם. הבעיה היא חוסר סובלנות וקנאות דתית מצדו.

אבל המובן השני אולי יותר חשוב - זה שקר בגלל שהמהומות לא באמת על רקע דתי, אלא על רקע לאומני. הפלסטינאים הם אלו שמלבים את האש כדי לשמר את ירושלים בידיהם, על ידי הפצת שמועות על נסיונות יהודיים להשתלט על אל-אקצה או לחלל אותו. והפלסטינאים בירושלים הם אלו שמתפרעים בגלל שזה נותן להם פורקו כנגד משטר עוין וכובש.

אידיאלית, הפתרון הנכון היה להלאים את אל-אקצה ולהפכו למוזיאון, כפי שעשו בטורקיה להגיה סופיה, וכן לשתף את הפלסטינאים הירושלמים באמת בעיר ובמדינה - שלא ינקו להם את השכונה רק לכבוד הצעדה של היהודים. אידיאלית. בעולם האמיתי, תמשיך הדת ללבות את השנאה, הגזענות, והלאומנות - עד שייקום דבר.

עוד דבר אחד חורה לי - הפורום בעד ירושלים חופשית פעל כנגד מהומות החרדים, ופעל כנגד אלימות החרדים, ופעל למען חופש החילונים. הוא לא פועל כנגד מהומות המוסלמים, וכנגד אלימות המוסלמים, ובעד חופש כל האנשים להגיע לאן שהם רוצים כדי להתפלל או לכל צורך אחר. חלק מזה פשוט בגלל שנראה שהמשטרה כבר עושה את זה, וממש לא חסרות לה צרות; אבל חלק מזה זה גם בגלל שזה "משהו אחר", משהו לאומי ולא דתי, והפורום מתעניין רק בכפייה דתית חרדית, לא בכפייה דתית מוסלמית. וחבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה