יום ראשון, 7 ביוני 2009

על חניון ספרא וחוק טל

לצערי, ל יכולתי לבוא להפגנה כנגד חניון ספרא, אבל יש לי (כמובן) כמה הערות על המצב.

ראשית: המהומה היא פרי ייצור החרדים, ותו לא. כך יהודה משי זהב אומר בעצמו, "העדה החרדית פתחה במערכה ולא יכולה להפסיק עד שלא יהיה שינוי. גם ליתר הציבור החרדי, מאוד נוח עכשיו להפוך את ברקת לאנטי-דתי, הקרקע בשלה לכך." המאבק נגד פתיחת החניון אינו בגלל שהדבר הזה פוגע בחרדים, אלא משום שזה כלי ניגוח כנגד ברקת וכנגד דו-קיום בירושלים.

שנית: פתיחת החניון לא תהיה "ניצחון" חילוני, היא לא תהיה אקט חילוני כלל. כך ניר ברקת, "
המודל לפתיחת החניון הוא אותו מודל כמו בתי חולים ומלונות בירושלים - של פתיחה ללא תשלום עם גוי של שבת." זוהי פעולה דתית, לא חילונית. המאבק כאן הוא לכל היותר כנגד פירוש מתירני של הדת. אני מייחל ליום שבו לא תהיה אפלייה בעבודה, וגם יהודי יוכל לעבוד בחניון הנ"ל בשבת.

ומשהו לא קשור: חוק טל
באמת, אין הרבה מה לומר על החוק הגרוע הזה, אבל לרגל הארכתו יש פרסומים על ההתנגדות לו ומצאתי שדברי השופטת איילה פרוקצ'יה ראויים ליתר תשומת לב:
במהלך הדיון הביעה השופטת איילה פרוקצ'יה תמיהה, כיצד מתיישבת כוונת המדינה לחנך את הציבור החרדי להתגייס לצבא ולשירות האזרחי באמצעות חוק טל - כאשר במקביל, היא פטרה את בחורי הישיבות הקטנות מלימוד נושאי הליבה. "כל הבסיס של חוק טל הוא חינוכי ערכי, אולם לא מזמן חוקק חוק בניגוד לפסיקת בית המשפט, המאפשר לתמוך כספית בישיבות - אך לא לחייב אותן ללמוד את לימודי הליבה. איך זה משתלב עם חוק טל? עם יציאה לשוק האזרחי?".
אכן כך - החינוך, הוא תחילת הכול.

אגב, עו"ד ליכט טען מטעם המדינה ש"
"הצבא לא צריך עכשיו 50 אלף חרדים שלא רוצים לשרת." טעות. ראשית, ברגע שיגייסו אותם ייקטן המספר, ותוך שנים מעטות יגיע להיות קטן בהרבה. שנית, מדיניות הגיוס של הצבא נקבעת לא רק על פי צרכי הצבא אלא גם על פי צרכי המדינה. הצבא גם לא צריך, ביננו, חוק גיוס כללי.

עדיף למדינה שישבו שלוש שנים בכלא, ועוד חודש בכל שנה במקום מילואים - ושישוחררו לעבודה בחיים האזרחיים, במקום ללכוד אותם בישיבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה