יום ראשון, 7 בנובמבר 2010

מסיון חילוני?

פעמים מספר כבר שאלו אותי מהו הפתרון שאני מציע לאיום הדמוגרפי החרדי. ובהחלט מדובר באיום. כמובן שאין דבר רע בפני עצמו בריבוי חרדים, אם כי יש להצטער על כך שאנשים כה רבים יחיו בעוני, דיכוי ובורות ולא יתרמו תרומה של ממש לאנושות. אולם, הבעיה העיקרית היא שהכמות הגדלה שלהם הופכת אותם ממטרד שולי לאיום מהותי על המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה פלורליסטית וחופשית (ואולי - לקיומה בכלל), ולשגשוג התרבותי והכלכלי של החילונים בה. אז מה הפתרון?

אינני יודע. ברור מה הפתרון הרצוי - הפתרון הרצוי הוא שישטוף גל של יציאה בשאלה את החברה החרדית, ויהפוך אותה - על ערכיה המוסריים הבזויים  - לתופעה קטנה, שאולי אז ניתן יהיה לטפל בה כפי שמטפלים בכתות אחרות (במידה לא מרשימה של הצלחה, יש לציין) ברחבי העולם.


יש עמותות העוזרות ליוצאים בשאלה. לצאת מהעולם החרדי, ללא כלים להשתלב בעולם החילוני וללא תמיכה חברתית - זה דבר לא קל.  יש את עמותת "הלל" שמעמידה לשירותם קו פתוח, חונך אישי או משפחה תומכת, מקיימת פעילויות חברתיות משותפות, מספקת שיעורים פרטיים ומלגות לימוד, תמיכה נפשית, וכדומה. יש את עמותת "דרור" שגם היא מצמידה משפחה, מספקת מלגות לימוד, עוזרת בהכוונה מקצועית, ועוד, אך גם עוסקת במאבקים משפטיים וציבוריים כדי ליצור תשתית ציבורית שתעזור ליוצאים בשאלה (ועל ההבדלים, ושמץ מהמאבקים, ראה כאן). יש את קרן עומר שמעניקה מיני-הלוואות ליוצאים בשאלה. ייתכן שיש ארגונים נוספים, שאיני מודע אליהם - אשמח לקבל מידע נוסף. כל הארגונים הללו עוזרים לאלו אשר כבר מצאו, בדרך-לא-דרך, שהם רוצים לצאת בשאלה. ברור לכן כי על-אף כי מפעלם מבורך, הוא לא יביא לגאולה.


יש עד היום רק ארגון אחד הפועל באופן אקטיבי ליציאה בשאלה. עמותת "דעת אמת" פועלת בעיקר על ידי פרסום סתירות בדברי התורה או בין התורה למדע, וכך מנסה לשכנע את החרדים שהדת היא יצירה אנושית. אינני יודע כמה דרך זו היא מוצלחת. מטבע הדברים היכולת של העמותה לספק חומר עמוק ומקיף על הסוגיות מוגבלת, והיכולת והרצון של הנמענים לשקול אותו ברצינות ולעומק מוגבלים גם הם.


לאחרונה יש ניסיון להקים תנועה חדשה, "תלהיב" (יש בלוג ופייסבוק), שמנסה לספק תוכנית פעולה רחבה יותר להחזרה בשאלה. הקמת מסיון חילוני של ממש, הפועל במספר דרכים וכמה רבדים - החל מניסיונות החזרה בשאלה מגוונים יותר, הפונים לקהלים שונים בתוך החברה החרדית, וכלה בחקיקה ויצירת מוסדות ממשלתיים.

כפי שמציין שמעון גודר, מקים תלהיב, כבר הייתה תנועה גדולה של יציאה בשאלה לפני כמעט מאה שנה. זה אפשרי, תחת שילוב המקרים הנכון. האם נצליח ליצור שינוי כזה בכוונה? האם נצליח לעשות את זה בזמן? כרגע גודר בעיקר מחפש רעיונות איך להצליח לגרום לשינוי הזה. אני חשוב שזה בהחלט דבר שיש לחשוב עליו. אני לא בטוח, מצד שני, שלי יש ממש מה לתרום בעניין. לפחות אוכל לעשות דבר אחד - להציע לכל מי שיכול לתרום שיקפוץ לאתר של גודר וידבר על זה.


אני לא בטוח שחילון החברה החרדית הוא יעד אפשרי בטווחי הזמן הנחוצים. אני לא בטוח שחילון מכוון יצליח, או שניסיון לחילון על ידי חילוניים יצלח - סביר יותר בעיני שהוא יצליח רק אם הוא יגיע מחרדים לשעבר. אני לא בטוח שחילונים בכלל יוכלו להקים מסיון שכזה ללא הרמת תנועה רחבה יותר, שהמסיון יהיה רק חלק ממנה. אבל זה בהחלט כיוון לחשוב עליו.

תגובה 1:

  1. אני לא מאמינה... הגזמתם
    הרי אתם אלו שאומרים ש"החופשיות" ובלה בלה בלה
    שהחרדים יעשו מה שהם רוצים
    מי שרוצה לחזור בשאלה שיחזור
    ומי שרוצה להיות חרדי שהיה
    חבל, ישראל היא מדינה של יהודים לפחות שישאר בה קומץ של מסורת

    השבמחק