יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

זנות האוניברסיטאות


בימים אפלים אלו, כשאנו תחת איומים החותרים תחת החופש האקדמי לומר את האמת מצד גורמים אידאולוגיים, היית אולי מצפה שהאוניברסיטאות יתאמצו כפליים לשמור על האמת המדעית והאקדמית, ויתנגדו לאותן תנועות חברתיות המנסות לטשטש את הגבול בין המדע ללא-מדע וחותרות תחת המדע. אבל האמת היא פשוטה הרבה יותר – האוניברסיטאות הן זונות. הן ילכו לאיפה שנותנים להן כסף ואפשרות לחקור, ויסבלו בשקט – לכל היותר בגיחוך קל – מעטה אנטי-מדעי ואנטי-אקדמי. כך מקריבות האוניברסיטאות את קידום הנאורות – כלומר, השיח האקדמי ברמה הציבורית – על מזבח התקציב.

על מה אני מדבר? על הכנס שבו אני נמצא כעת. הכנס המדעי הזה, העוסק בהיבטים מסוימים במכניקת הקוונטים, ממוקם בעיר צפת. ראש העיר בא לבקר אותנו אישית, דיבר על "חזון של העיר כבירת התרבות והרוחניות הבינלאומית; כלומר, יש כאן ניסיון לשוות מעמד שווה ל"רוחניות", קבלה, ומיסטיקה, ולדברים שאנו עוסקים בהם – מכניקת הקוונטים. כאשר הוא דיבר על תרופות מיסטיות שרקח האר"י, הוא אמר במפורש שהוא עוסק במה שאנחנו עוסקים בו, במדע. ואם לא די במעטפת הפרסומית הזו, הרי שגם הכנס עצמו מתכנס ב"מלון ספא כנען", מלון שמתגאה ומקדם פסבדו-מדע כגון שיאצו, רפלקסולוגיה, רפואה סינית והודית "עתיקה", ארומותרפיה, ועוד. כך, מספקות האוניברסיטאות (שמשלמות על הכנס) כסף לאותם המוסדות עצמם שמקדמים את הניו-אייג' וחותרים תחת אושיות הידע האקדמי והמדע.

כל אוניברסיטה שמכבדת את עצמה הייתה מתאמצת להרחיק עצמה מהבלים פסבדו-מדעיים שכאלו, ופועלת כנגדם – לא משתפת פעולה עמם ובטח שלא מממנת אותם! אבל אין בישראל אוניברסיטה שמכבדת את עצמה. יש רק אוניברסיטאות שלא רואות בעצמן קהילה מחנכת, שלא מכבדות את ערכי הנאורות שעליהם הן בנויות - גם כמובן רק אוניברסיטאות פושטות רגל. כך יוצא שהן משפילות את עצמן בפני האמונות הטפלות ההמוניות בלי דעת. כל מה שצריך זה קצת סבסוד – והמדענים יחייכו בנימוס גם אם שר המדע ינחה אותם בדיאלקטיקה מרקסיאנית. מה לא עושים בשביל קצת כסף.

ואח"כ מתפלאים שאין כבוד לאוניברסיטאות ואין עוצר בפני הפשיזם.

ועל הזלזול בארכאולוגיה כבר דיברנו? לא מזמן גילו בצפת ממצא ארכאולוגי ייחודי, כפר מתקופת הברונזה, באתר שבו מתכננים לבנות את המכון הרפואי החדש, בפיקוח אוניברסיטת בר-אילן. ראש העיר הבטיח לנו שאין מה לדאוג - הכפר יכוסה והבנייה תימשך. ישראל חילונית קוראת לכל הציבור לשלוח אימייל לנשיא אוניברסיטת בר-אילן, ולדרוש שהיא לא תיתן יד לדריכה על האוצרות הארכאולוגיים של ארץ ישראל. יש לשמר את הכפר הייחודי (כפי שהכתבה הנ"ל מבטיחה), לא לכסות אותו או חס וחלילה לבנות דרכו ולהרוס אותו

2 תגובות:

  1. זה נשמע מאד רע. מאד. אני ספקן לפני שאני אתאיסט. אני מתנגד לרפואה אלטרנטיבית באותה חריפות שאני מתנגד לדת. מה שנעשה במקרה הזה נשמע גרוע. אני תוהה אם המצב זהה באוניברסיטאות בחו"ל.

    השבמחק
  2. אני מניח שזה שונה מאוניברסיטה לאוניברסיטה, אבל שיש רק מעט אוניברסטאות שיהיו בעלות מודעות עצמית גבוהה מחד ומספיק תקציב מאידך כדי לנהוג בצורה אחראית.

    ועם כל כמה שזה מרגיז אותי, לפחות בטווח הקצר הייתי אומר שזה רק רע, לא רע מאוד - זה לא פוגע באובייקטיביות המחקר. עדיין. רק באובייקטיביות הציבור, שכמובן מביאה לפגיעה באובייקטיביות המחקר בסדר שני...

    והקטע עם הארכאולוגיה מרתיח אותי בה-במידה. בסופו של דבר לאף אחד לא יהיה אכפת אם המרכז הרפואי יוקם קצת יותר מאוחר או ביוקר או במיקום קצת שונה. האובדן של הממצאים הארכיאולוגיים, לעומת זאת, הוא חסר תחליף. לא מדובר כאן בסתם "עוד קבר מתקופת בית שני", זהו ממצא ייחודי.

    השבמחק