יום שני, 13 באפריל 2009

רפואה אלטרנטיבית

יש שם לרפואה אלטרנטיבית שנבדקה ונמצא שהיא עובדת - רפואה. אך משום מ אנשים רבים חושבים שאם משהו הוא "טבעי" הרי שהוא טוב. כאילו אין כלל בעולם רעלים, מחלות, וכיוצה בזה צרות "טבעיות". מה יותר טבעי

הרפואה המודרנית חוקה מלהיות שיא המדע הטהור מחקרים רבים אינם מבוצעים כהלכה, ורופאים רבים אינם פועלים כשורה - בין אם משום לחץ או חוסר מקצועיות ובין אם משום שהם עצמם נופלים למחשבה עלובה ולא מדעית ממש כמו כל שאר בני האדם. אך לפחות היא מנסה להיות מדעית, ועליונותה על פני מיני תרופות טבעיות ומסורות קסם עתיקות היא אדירה.

אבל היא לא שוללת אותן על הסף. היא בודקת. כך, למשל, בדק רופא גלולות הרזייה סיניות, ומצא - למרבה הפלא - שהן אכן פועלות. אלא שהן פועלות על ידי כך שהן מכילות חומר פעיל הנקרא סיבוטרמין, חומר המעורר פעילות מטאבולית. למעשה, הן מכילות פי שניים מהכמות המומלצת היומית של חומר זה, מה שגרם להרעלה של 17 מטופלים שלו - הרעלה שגרמה לסימפטומים הכוללים האות, בחילה, קושי בשינה, חום, ובשני מקרים אף פסיכוזה בשל שילוב החומר עם תרופות אחרות.

לא ברור כלל שאכן מדובר ב"חוכמה סינית עתיקה", אולי מדובר בקבוצת עלים חסרי השפעה של ממש שמעורבבים עם חומר סינטטי. אך זו לא הנקודה. אילו היתה זו גלות הרזייה אמיתית, הרי שהיתה מבוקרת וכן היו המשתמשים מוזהרים מפני ההשלכות הרעות של השימוש בחומרים מעוררים כדי להרזות - זו כלל לא בריא, ולא מאפשר למשתמש לשמור על משקל תקין לאחר גמר הטיפול.

רק בגלל שמסורת כלשהוא אומרת שמשהו עובד, לא אומר שהיא נכונה. יש לבדוק הכל. זהו הבסיס של רפואה מודרנית, ומדע מודרני ככלל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה