יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

נתונים, רבותי, נתונים!


כבר שנים שאני מקטר שאין נתונים טובים על האתאיזם והדתיות בישראל, אז כנראה שמישהו שם למעלה (בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שמע אותי, כי בסקר החברתי האחרון (2009) הכניסו "נושא מיוחד" של דת. אז יש נתונים! היאח, הידד! טוב, זה עדיין לא ממש נתונים טובים, אבל זה לפחות נתונים - אז בואו נראה מה הם אומרים.

אבי "הידען" בליזובסקי בוכה על כ-100,000 האנשים שהלכו למשק הישראלי, נעלמו במחשכי הכת החרדית. החישוב מבוסס על כמות החוזרים בתשובה שגדלו בבית חילוני או מסורתי לא-דתי. אבל האמת, אני מאוכזב. בליזובסקי מסתפק בהקאת ההודעה לעיתונות שמספקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בלי אפילו לספק הפנייה למקור, והניתוח שלו מסתכם באמור לעיל. אני מצפה לקבל תת-רמה מ-Ynet (אם כי חוסר ההבנה בסטטיסטיקה ובחשיבה ביקורתית של ידידיה מאיר באמת מרשים). מבליזובסקי, אני מצפה ליותר. והלמ"ס דווקא בסדר פה - כל הנתונים זמינים ברשת באתר שלה וכל מה שצריך לעשות זה להריץ כמה שאילתות ואפשר להעמיק יותר. טוב, אז בואו נראה - מי הם החוזרים בתשובה האלו?


ובכן, כפי שניתן לראות יש אמנם כ-90,000 חילונים ומסורתיים לא דתיים שחזרו בתשובה, אבל רק כ-28,000 מהם נהפכו לחרדים. השאר מפוזרים בין שאר שאר דרגות הדתיות - כולל כ-12,000 שבכלל נשארו בציבור הלא-דתי. כך שאפשר להירגע - המשק לא נפגע אנושות.

אם נתמקד בציבור שלנו, החילוני, הרי שאפשר לראות שסה"כ כל החוזרים בתשובה שאכן יצאו מהציבור הלא-דתי מונים כ-48,000 איש; לא ניתן להעריך כמה מהם עשו זאת בשל תעשיית ההחזרה בתשובה, אבל רק כ-27,000 איש שגדלו בבית חילוני וחזרו בתשובה אמרו שהתחזקו בדתם בגלל "לימוד" (מצטער, זה מטבלה אחרת - תסמכו עלי). אני חושב שזהו מדד טוב להשפעתה האמתית של מכונת ההחזרה בתשובה המשומנת היטב: כ27,000 נפש. זו, אולי, הכמות שהמחזירים בתשובה הצליחו לשכנע מתוך הציבור החילוני העצום (כ-1.5 מליון) - כ-2%. 

יש משהו מוזר בשורה של החילונים בטבלה - יש כ-2,000 איש שחזרו בתשובה אבל הם חילונים. אני מניח שהם מתכוונים שהם חזרו פעם בתשובה (בשל משבר אישי או בן\בת הזוג, אגב - לא "לימוד"), ומאז חזרו בשאלה. זה מעלה את הפיל שבחדר- מה עם החוזרים בשאלה? הסוקרים לא שאלו על כך. אבל עצם הסוגיה מצביעה על כך שאיננו מעוניינים בחוזרים בתשובה דווקא - מה שמעניין הוא המעבר בין קבוצות האוכלוסייה, בין דרגות האמונה. אז בואו נעזוב את החוזרים בתשובה המבולבלים, ונעבור לשינויים בדת באוכלוסייה הכללית היהודית.


קצת קשה לראות מתוך זה מה קורה, אבל החרדים והחילונים הם הקצוות היציבים, כלומר כמעט כל מי שמתחיל חרדי או חילוני נשאר כך (אחוז היציאה מהקבוצה עומד על 13% ו-17%). שאר הקבוצות הרבה פחות יציבות. כל קבוצה זולגת בעיקר לזו שפחות דתית ממנה בדרגה אחת: החרדים זולגים בעיקר (8%) לדתיים, הדתיים בעיקר (40%) למסורתיים, המסורתיים הדתיים בעיקר (32%) למסורתיים הלא-דתיים, והמסורתיים הלא-דתיים בעיקר (31%) לחילוניים. החילוניים זולגים בלאו-ברירה בעיקר למסורתיים הלא-דתיים (11%). סה"כ כ-473,000 אנשים עברו לדרגת אמונה גבוהה יותר ואילו 881,000 איש עברו לדרגת רציונאליות גובהה יותר. הציבור החילוני גדל כתוצאה מהמרות הדת בכ-130,000 נפשות, המסורתי הלא-דתי ב- 214,000 (גידול הנובע מכך שהוא מקבל הן מהציבור הדתי והן מהמסורתי-דתי), ואילו החרדי בכ-72,000 נפשות. הציבור הדתי והמסורתי-דתי נשחקו קשות (איבדו כ-200,000 כל אחד).

בקיצור - השינוי בדת בהחלט היה לכיוון של פחות דתיות בחברה, עם "זרימה" לכיוון החילוניות. חשוב להבין שלא מדובר כאן במגמה עכשווית או אפילו מגמה מסוימת בעבר - זוהי תמונה של רגע בחיי האומה, ההבדלים בין האמונה הדתית בבית ילדותם לבין אמונתם העכשווית של כלל הבוגרים בישראל בשנת 2009. 

לא הכל וורוד בסקר - הכותרות בעיתונות מדברות למשל על כך שיש יותר ש"במהלך חייהם" מרגישים שהפכו ליותר דתיים מאשר כאלו שאמונתם נחלשה. אני לא רואה בזה אינדיקטור טוב - "התחזקות" היא תחושה סובייקטיבית של אדם דתי, יכול להיות בהחלט שהוא ירגיש שהוא "התחזק" אבל מדדים אובייקטיביים כגון דרגת אמונה, עשיית מצוות, וכן הלאה לא ישתנו. אני גם לא מרוצה כלל מרמת השימור של הדת בקרב החילוניים - היא צריכה להיות גבוהה יותר, לרדת לכיוון ה-10% זליגה. זה השיעור בחברה חילונית שמקבלת חינוך נאות.

יש עוד דבר בסקר שראוי להזכיר - כל הנתונים הנ"ל לא כוללים אתאיסטים. הסוקרים משתמשים בטריק סטטיסטי כדי להפחית את מספרם - שואלים קודם כל באיזה דת אתה, "יהודי, מוסלמי...". רק אם אתה עונה "אף אחת", שואלים "אה, אז אתה אתאיסט או שאתה מאמין בדת אחרת?". התוצאה היא שרוב החילונים יענו שהם בדת היהודית ולא דתיים - פרדוקס שנשמע הגיוני רק לישראלים. אותו מיעוט (כ-107,000) שמצליחים לחשוב ללא סתירה ולענות שהם לא מאמינים בשום דת, הם אלו הנחשבים בסקר לאתאיסטים - ומוקצים מפאת מיאוס. הסקר לא שואל אותם הלאה כמעט כלום, אז אנחנו לא יודעים מה הייתה הדת בבית הוריהם למשל. כך מצליח הסקר להעלות את מספר היהודים, ולהעמיד כנגד החרדים (שבסה"כ מונים פי שלוש מאלו שלא התבלבלו) ציבור "חילוני" דתי-יחסית ולכן יותר שומר מצוות, עם זליגה גבוהה יותר, וכן הלאה. אה, נפלאות הסטטיסטיקה.

ניתן להעמיק בסקר הזה עוד הרבה, ובהרבה נושאים מלבד הדת - אבל דיינו.

18 תגובות:

  1. אכן, מלאכה מעמיקה יותר.
    עודד

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. רגע, שמתי לב שקראתי את הטבלה הפוך...

    לאדם הממוצע היו הורים שמידת דתיותם 2.34, ומידת דתיותו היא 2.20 בלבד. יופי לנו.

    מצד שני, המגזר החרדי "הרוויח" מהשינויים האלה. ל-233,000 היו הורים חרדיים, אבל כיום יש 305,000 שמגדירים עצמם חרדים.

    השבמחק
  4. אבל גם המגזר החילוני הרוויח, ויותר, והמגזר המסורתי לא-דתי עוד יותר (ואם המ"מגמות" ימשכו, רבים מבניהם של המסורתיים לא-דתיים הללו יהפכו לחילונים).

    יש הקצנה מסוימת בחברה, כששני הקצוות גדלים, אבל בסה"כ האוכלוסייה זרמה יותר (כפי שניים) לכיוון החילוניות.

    יחד עם זה, הנתונים הללו מתייחסים רק לשינויים באמונה באוכלוסייה הבוגרת שכבר קיימת (היום). המספר הכולל של החרדים באוכלוסייה בפועל יעלה בהרבה יותר בגלל הריבוי הטבעי הגבוה שלהם.

    השבמחק
  5. "חוזרים בשאלה"? אתה מתכוון בוודאי ל"חוזרים בתשובה"..
    יצאת חומוס..

    השבמחק
  6. ועל כך נאמר - אופס.

    תודה The other one, תוקן.

    השבמחק
  7. לקחתי לתשומת ליבי את הערותיך.

    עם זאת המאמר נכתב בסערת רגשות מול כל הכותרות שהסקר קיבל באינטרנט "ישראל מתחזקת". אם תשאל אותי אפילו חוזר בתשובה אחד זה יותר מדי. ואני עדיין עומד על דעתי שצריך לפעול להחזרה בשאלה, בפרט כאשר אנו מרגישים את ה"התחזקות" בצורת הצקות אצלי בבית - ברמת אביב שהם בחרו בה כי היא איזשהו סמל החילוניות (בגלל סידרה אדיוטית בטלוויזיה לפני 15 שנה).
     
    כפי שכתבת בעצמך, עורכי הסקר עשו כל מיני טריקים כדי לגמד את החילונים, ועדיין למרות ההרגעות שלך המסתמכות על הנתונים הגולמיים, שיש גם מספיק בכיוון ההפוך, לדעתי זה לא מספיק.

    השבמחק
  8. אבי - אני כמובן מסכים שצריך לעשות למחננו, כלומר לאמת, ושחבל על כל חוזר בתשובה. אין ביננו וויכוח.

    אני מצטער אם הביקורת שלי היתה גסה מדי, אבל זה באמת מתוך הערכה אליך ולמפעלך.

    השבמחק
  9. אין בעיה, נלמד לפעם הבאה. אם תשים לב מרבית התגובות היו של אנשים שראו פגיעה אישית בזה שאני מתנגד לחזרה בתשובה.

    השבמחק
  10. יאיר, עבודה יפה!! מאוד!!
    תמיד הייתי נעזר רק בהודעות הלמס לעיתונות, איך שגיליתי(בזכותך) את מחולל הלוחות... חרשתי עליו שעות על שעות, ומצאתי לא מעט דברים מרתקים..!

    בהערת אגב... החב"דניק שמציק לאבי וממרר את חיי התושבים שם... קרוב משפחה שלי... כן,כן.. אני מגיע מבית דתי מאוד.

    השבמחק
  11. ועוד דבר.. הצרה שנקראת "חזרה בתשובה" היא האיום הקטנטן שלנו. לראות את הזינוק המטאורי של הציבור החרדי מבחינה מספרית... אלוהים ישמור.

    השבמחק
  12. כמה דברים
    א. כל הכבוד, עבודה מעולה
    ב. אני חושב שכל ההגדרה פה בעייתית בגלל שאדם מגדיר איך הוא וכך גם חילוניים אבל... נכנסים בקטגוריית הזאת (3% מהחילונים מקפידים במידה רבה מאוד על שמירת המסורת היהודית), כך שגם אם אנשים מתחילים להגדיר את עצמם הגדרה יותר רציונלית,
    עדיין זה לא ממש אומר.
    ג. היו מעט מאוד (אם בכלל) חרדים שאמרו שהם מקיימים מצוות במידה מועטה אם בכלל, כנראה שיש פחות אנוסים ממה שחושבים. גם לא שאלו אותם בגלל התחשבות איזה מצוות הם מקיימים מה שהיה עוזר להבהיר את המצב.

    השבמחק
  13. אייל - באשר ל-ג', אני מאוד לא הייתי סומך על סקר בקרב החרדים בנוגע למידת קיום מצוות או אמונה. בתור אנוס, האם אתה היית סומך על אדם אנונימי בטלפון ונותן לו תשובה כנה? אני סבור שלא ניתן לאסוף נתונים אמינים על דברים כאלו. וכמו שציינת, הסקר גם לא באמת בנוי לשאול על זה.

    השבמחק
  14. אני לא יודע איך הסקר הוצג כך שאיני יכול לשפוט את זה.
    אבל אני מאוד אשמח אם תתייחס לב', אני ארחיב את הטיעון:
    אתה כתבת:
    "לא הכל וורוד בסקר - הכותרות בעיתונות מדברות למשל על כך שיש יותר ש"במהלך חייהם" מרגישים שהפכו ליותר דתיים מאשר כאלו שאמונתם נחלשה. אני לא רואה בזה אינדיקטור טוב - "התחזקות" היא תחושה סובייקטיבית של אדם דתי, יכול להיות בהחלט שהוא ירגיש שהוא "התחזק" אבל מדדים אובייקטיביים כגון דרגת אמונה, עשיית מצוות, וכן הלאה לא ישתנו"

    הסקר רק שואל איך אדם מגדיר את עצמו ולכן זה שוב עניין סובייקטיבי מכיוון שההגדרה עצמה בעייתית בגלל שיש הרבה דתיים שמגדירים את עצמם חילוניים.
    לכן אני חושב שדווקא השאלה האם אדם מרגיש שהוא "התחזק" או "התרצנל" (הצעה טובה יותר תתקבל בברכה) היא השאלה המהותית פה

    השבמחק
  15. אייל - לא הגבתי לב' כי לא היה לי מה להוסיף, אני בעצם מסכים עמך. המדד הוא לא טוב - זו אחת מהסיבות שאני אומר שהנתונים לא טובים. יעד עם זאת, אני חושב שהקטגוריות גורמות לאדם להתייחס לעצמו או ביתו באופן כללי יותר ויותר מוגדר (מה זה "חילוני" זה משהו מוגדר היטב יחסית למידת הדתיות של מישהו ש"התחזק") - אז אני חושב שדווקא זה הנתון היותר מעניין. זה יותר מהותי מכיוון שהאדם בוחן את עצמו באופן כללי יותר וביחס לאמת מידה אובייקטיבית יותר, ומכיוון שהצבת המסגרת הספציפית של בית הוריו בגיל 15 מאפשרת לנו להבין את השינוי על פני הדורות (לעומת "התחזקות" או "החלשות" "במהלך חייו", שלא מאפשרת לנו בדיקה רב-דורית שכזו).

    השבמחק
  16. חחחחח אני לא יודע אם זה ראוי לתגובה.

    אולי תעשו ועידת חירום "אתאיסטית":
    חברה תזעיקו את המוסד אנחנו בסכנת חיים ישראל "מתחרדת",חחחחח.
    עזוב בצד את איראן,חמס וכו' הם כלום.
    איזה טיפוסים,באמת אני כבר לא יכל אפילו לנחש מי יושב
    מאחורי המסך,קריפי.
    אי אפשר לסמוך על סקרים לחלוטין בנושא כזה מופשט כי לא לקחתם בחשבון
    את אלה ש"דתיים בלב" או "אתאיסטים כלפי חוץ" אבל מאמינים בלב או שזה לא ממש חשוב לכם אבל בכל זאת זה מאמר מוזר.

    השבמחק
  17. מה שהכי מצחיק זה שיאיר שכ"כ ירד על יכולת הניתוח של ידידיה הפך את הטבלה והזליגה היא הפוכה 880 אלף עלו הרמת האמונה ו 440 אלף נהיו רציונאלים (אבל זה מסתדר טוב אם זה שהם מיעוט איכותי) , פשוט תלחצו על הקישור של הלמ"ס , ומי שממש לא מאמין שיריץ שוב את השאילתות

    השבמחק