יום שני, 6 בספטמבר 2010

אתאיזם ואינטליגנציה

יש מתאם סטטיסטי ברור בין אתאיזם לאינטליגנציה - אנשים נבונים יותר נוטים להיות אתאיסטים. זה נכון גם ברמה הלאומית - מדינות עם IQ גבוה יותר הן אלו שבהן האתאיזם גבוה יותר. מחקר השוואה בינלאומית אחד [1], למשל, מצא קורלציה של 0.6 במובהקות סטטיסטית גבוהה.

 

אתאיזם ואינטליגנציה בהשוואה בינלאומית; נתונים מ[1]. הנקודה האדומה מציינת את ישראל (עם IQ של 95 ו-15% אתאיסטים חזקים). הנקודה הירוקה התחתונה מייצגת את ארה"ב, והגבוהה יותר את בריטניה. הנתונים נכונים לשנים 2004-7 לערך; מאז עלו שיעורי האתאיזם.  כפי שניתן לראות ניתן לחלק את הנתונים לשתי קבוצות: אינטליגנציה לאומית נמוכה משמעה אחוזי אתאיזם נמוכים, ואילו באינטליגנציה גבוהה הפיזור גדול יותר אך המגמה היא של גדילת האתאיזם עם האינטליגנציה.


אבל רגע - נראה שהנתונים מראים שיש שתי קבוצות, הטיפשים הדתיים והנבונים האתאיסטים. האם זה כך גם באוכלוסיה בתוך כל מדינה? ובכן, נראה שכן. כך למשל מחקר [2] מצא שאם מחלקים את האוכלוסייה (הפעם המחקר הוא על סטודנטים באוניברסיטה) לארבע רבעים, אז ברבעון האינטליגנציה התחתון יש הרבה מאמינים, ובעליון מידת האמונה והדתיות דועכת.

 
מידת הכיתתיות ("הדת שלי היא הדת היחידה נכונה") לעומת אינטליגנציה, על פי מחקר [2]. רק הרבע התחתון באינטליגנציה הוא כיתתי, והרבעון האינטליגנטי ביותר הוא ההכי פחות כיתתי. כאן מדובר רק בהחלשות הדת, ולא באתאיזם מלא, שכן המחקר הוא בסביבה דתית (ארה"ב).


מה קורה כאן? ובכן, השערה מעניינת שנתקלתי בה לאחרונה היא שהסיבה העיקרית למתאם בין תבונה לאתאיזם היא היכולת לחשיבה מופשטת*. במאמרו [אנגלית] בעיתון Skeptic מצביע ג'יימס צ'ייני על תשובה שפותרת בעת ובעונה אחת גם את הקישור המוזר וגם את תופעת פלין המיסתורית.

תופעת פלין היא העובדה שתוצאות מבחני האינטליגנציה (IQ) במערב עולים מדי דור, ובאופן מהיר למדי. על פי מגמות אלו, אבותינו לפני כמה מאות שנים היו טיפשים על סף הפיגור. אבל ברור שזה לא היה המצב. נראה שהאינטליגנציה העולה מצביעה על מגמה אחרת.

יש הסברים רבים לתופעת פלין - ואף אחד מהם לא מוכח כהלכה. צ'ייני מזכיר הסבר אחד, שמעניין כי הוא גם אולי מסביר את עליית האתאיזם. ההסבר נעוץ בעובדה שהעלייה בתבונה ניכרת בעיקר במבחנים שבודקים יכולות מחשבה מופשטת והשערתית. צ'ייני מעלה את ההשערה שסוג מחשבה זה נהיה מקובל יותר ושימושי יותר בחברה, שמחנכת אליו יותר ויותר (למשל, היום מערכות החינוך מנסות ללמד את עקרונות המדע והשיטה המדעית, ואילו פעם נטו יותר ללמד עובדות מדעיות). מבחני התבונה מעריכים את סוג התבונה הזה יותר מאשר יכולת שינון או מעשיות, למשל, ולכן נראה שעולה האינטליגנציה. מצד שני, עליית סוג מחשבה זה גם תורם לספקנות ודחיית הדת, ולכן עולה גם שיעור האתאיזם.

זה קו מחשבה מעניין, אבל לא ברור שתופעת פלין אכן נובעת מסיבה זו, ודי ברור שעליית האתאיזם נובעת מסיבות מורכבות יותר. ייתכן בהחלט שעליית סוג מחשבה זה מהווה גורם סיבתי חשוב בתהליך עליית האתאיזם במערב - אך זהו וודאי לא הגורם היחיד.



* יש לציין שהחוקרים במאמר [2] מוצאים שההתאמה אינה באמת לתבונה כמו שהיא ליכולת עיבוד מידע מהירה [ECT], אותה הם מקשרים למהירות עצבית. האם הצלחה במבחני ECT נמצאת בהתאמה גבוהה ליכולת מחשבה מופשטת והשערתית? ייתכן מאוד. בכל אופן נראה לי לא סביר בעליל שמהירות עצבית היא באמת הגורם המשמעותי כאן. אני יכול לקבל את ההשערה שחשיבה השערתית [כלומר היכולת ליצור ולשקול השערות], במיוחד, עלולה להיות הרסנית לדת - אבל לא נראה לי שמהירות מחשבה בפני עצמה תיטה להפוך אדם לאתאיסט.

[1] Average intelligence predicts atheism rates across 137 nations, R Lynn, J Harvey, H Nyborg - Intelligence, 2009
[2] The Wonderlic Personnel Test and elementary cognitive tasks as predictors of religious sectarianism, scriptural acceptance and religious questioning, Sharon Bertsch and Bryan J. Pesta, Intelligence 37(3), May-June 2009. Thanks to Epiphenom.

10 תגובות:

  1. נחמד מאוד...הרבה יותר אינטלגנטי מהרגיל, וגם מצליח להצביע על קשר של סיבתיות גם אם לא מספק.

    השבמחק
  2. נחמד,
    רק שאם אני לא טועה,
    המתאם בין השכלה לבין אמונה גבוה עוד יותר מהתאם בין IQ לבין אמונה

    השבמחק
  3. אנונימי: למיטב הבנתי, המתאם בין השכלה ל(חוסר) אמונה נפרד מהמתאם לIQ. כלומר, גם כשמנטרלים את ההשכלה, עדיין יש מתאם חיובי בין IQ לחוסר אמונה. אבל כן, השכלה בהחלט הורסת אמונה - בייחוד השכלה הומנית, השכלה מדעית פחות.

    השבמחק
  4. ההתרשמות שלי היא לא ממש מבוססת ומדובר במחקרים שרפרפתי עליהם.
    ובקשר להשכלה המדעית,
    היא הורסת פחות אמונה אבל מעניין מה ההשפעה שלה על מאמיני הבריאתנות ביחס להשכלה הומנית.

    השבמחק
  5. ניתן לראות בברור כיצד התאיזם מתקשר עם אינטילגנציה. מי שלא רואה את זה פשוט מתכחש לעובדות. איני אומר שאתאיסט יהיה כנראה חכם. לגמרה להפך, אני טוען שאדם חכם כנראה יהיה בסופו של דבר אתאיסט.

    מספר האתאיסטים גדול במיוחד במדינות דמוקרטיות ברחבי אירופה, בהם

    ראשית,ניתן לראות בתפוצה של אתאיזם בעולם דפוס מעניין שמוכיח את הטענה. באפריקה שמדרום לסהרה יש בערך אחוז 1 של אתאיסטים. במדינות מפותחות יותר כמו שוודיה(64%) , דנמרק(48%) , צרפת(44%) וגרמניה(42%). לעומת זאת ,השכיחות של אתאיזם במדינות שמדרום לסהרה היא מתחת ל1%. (ארה"ב היא דתית יותר מאשר מדינות מפותחות אחרות רק אחת מכל שמונה אנשים אינו מאמין באלוהים).

    בשאלה מדוע מספר האתאיסטים גדול יותר במדינות המפותחות עוסקים אנתרופולוגים במשך יותר מ-80 שנה. האנתרופולוג ג'יימס פרייזר הציע הדת היא דרך של הטבע לבסס שליטה בחיינו. דעה הנתמכת על ידי הנתונים המראים כי מדינות משכילות יותר יש רמות גבוהות יותר של אי אמונה.

    אתאיסטים נוטים להיות אנשים משכילים , אשר גרים בערים הדמוקרטיות של אירופה. וכך פורח אתאיזם במקומות בהם רוב האנשים חשים בטוחים מבחינה כלכלית, אבל למה?

    נראה שאנשים פונים לדעת מתוך קשיים ואי ודאות בחייהם. בחברה דמוקרטית, יש פחות פחד וחוסר ודאות לגבי העתיד, כי רשויות הרווחה מספקות רשת ביטחון.אנשים פגיעים פחות מהכוחות העוינים של הטבע ומרגישים שליטה על חייהם ופחות זקוקים לדת שתגן עליהם.

    השבמחק
  6. אני אוסיף ואגיד שרוב האתאיסטים המפורסמים היו גם שמאליים (כתבו ביד שמאל) שמבחינה מדעית אדם שכותב ביד שמאל מפעיל את הצד השמאלי של מוחו שאחראי על יצירתיות,חשיבה מופשטת,אוזן מוזיקלית, ראייה מרחבית, אינליגנציה ריגשית - קיצר הצד ההומני.

    הנה רשימה של כמה אנשים מפורסמים אתאיסטים:

    אלברט אינשטיין, הבן אדם הכי חכם בעולם. - היה שמאלי יש חשש גדול כי היה אתאיסט אך כל השאר למטה הם אתאיסטים, בדוק.

    וורן באפט, וודי אלן, אולי שני הבמאים הכי טובים.
    בייל גייטס - איש המחשבים המצליח בהיסטוריה.- שמאלי
    אנג'לינה ג'ולי - השחקנית הכי מצליחה בעולם. - שמאלית
    לאנס ארמסטורנג- רוכב האופניים המצליח בכל הזמנים.- שמאלי
    נפוליאון - אחד הכובשים הגדולים בהיסטוריה. - שמאלי
    ואך גוך, דה וינצ'י, בין הציירים המפורסמיםבעולם.- דו וינצי היה שמאלי
    תומס אדיסון - בן אדם גאון אשר המציא את הנורה.
    ג'ון לנון - נחשב לאחד המוזיקאים המצליחים בכל הזמנים.
    סטיבן הוקינג - בן אדם גאון.
    גנדי - מנהיג ענק ומוערך.
    בטהובן - אגדה בעולם המוזיקה.- שמאלי
    גליאו גלילי- פילוסוף גאוני.
    צ'רלי צ'פלין - אגדה בעולם הסרטים. - שמאלי


    כפי שאתם רואים כמחצית האתאיסטים המפורסמים היו גם שמאליים וכידוע שמאליים מהווים נכון להיום כ-20 אחוז מהאוכלוסייה.

    נכתב ע"י אתאיסט שמאלי בכבודו ובעצמו.

    השבמחק
  7. מה זה משנה שמפורסמים הם אתאיסטים ?

    תקח ספר בביולוגיה ותראה בתכלס שאתה קוף ואם נסתכל יותר עמוק אז אתה תולעת וסבא רבא רבא שלך זה אמבה

    רוב הדתיים טמבלים עצלנים שלא יפתחו ספר בביולוגיה לראות על מה מדובר ואיך כל התהליך הזה קרה

    יותר נוח להקשיב למשהו שנכתב לפני כמה אלפי שנים, כשאנשים לא ידעו כלום והמציאו תאוריות כדי להגיף פחד, לתת תקווה, לתפוס את השלטון וכו...

    למרות שמיליארדי שנים כבר יש פה חיים,
    עצוב לראות את זה היום כל המלחמות בגלל הדתות המפגרות האלה

    השבמחק
  8. יש פרסומת שמכסה את הפסקה האחרונה ואין כפתור לסגור אותה. למה בעצם?

    השבמחק
  9. ואו. מאוד בוגר.
    פשוט התעלמת מכל מה שכתבתי לך.
    אתה יודע כמה זמן אני עובד על החרא הזה?
    ואתה פשווט מתעלם.
    בוגר.
    דווקא מתאים למישהו שלומד תזונה במכללה.

    אי אפשר להפריך שום טיעון לגבי הטבעונות/ צמחונות.

    פגרים? לא הגזמת?
    אפילו לא טיפה, חיות מתות זה פגר.

    אלוהים כתב בתורה,שחור על גבי לבן, שאפשר לאכול בעלי חיים (צפציפים).
    אם אלוהים מרשה לך לאכול בשר, מי אתה שתגיד לו שאתה לא צריך??

    אלוהים כתב בתורה...
    הטיעון האהוב אלי.
    תסביר לי בבקשה, אם הוא כתב בתורה שמותר, למה הוא ברא אותנו אוכלי צמחים? אתה יודע למה הוא בכלל הרשה את זה? אני יודע. אני למדתי תנ״ך
    למה אלוהים קיבל את המתנה של הבל ולא את המתנה של קיין? הבל הביא לו פירות ירקות וכל טוב. וקיין הביא לאלוהים פגרים של חיות, קורבן.
    למה הוא קיבל את הפירות והירקות ולא את החיות המתות? לא יודע, אולי הוא לא רוצה שנהרוג חיות בשביל להודות לו על כל מה שהוא ברא לנו.

    צריך לאכול הכל מהכל במידה.
    ואין תחליף לשום דבר מהחי.

    וגם לא צריך להיות תחליף, כל דבר מהחיי הוא זבל.

    אין דבר כזה חלבון מלא מהצומח, צריך לעשות מניפולציות בשביל לקבל חלבון מלא, שגם ככה הערך הבייולגי שלו לא יעבור את ה40%.
    אין תחליף לביצה, ולכל הויטמינים שיש בה.

    ואללה? מה זה סויה??
    אם אין תחליף לביצה אז איך פיל, היונק היבשתי הגדול ביותר על כדור הארץ, מסתדר מצויין בלי לאכול מחזור של תרנגולת (ביצים)
    איזה ויטמינים יש בביצה, בוא תסביר לי בדיוק?
    מה יש במחזור של תרנגולת שאין בצמחים?

    ועשה טובה, אם אתה לא מאמין באלוהים, אין לי למה להתווכח איתך.

    אני מאמין באלוהים, אבל זה בכלל לא קשור.

    ואני בספק אם למדת תזונה או פיזיולוגיה.
    כי אם היית טיפה מבין בזה, ולא נגרר אחרי השקר הזה שנקרא "טבעונות/ צמחונות", היית מבין שאתה גורם לעצמך נזק מתמשך.

    אני גורם לעצמי נזק מתמשך, צודק! אני ושאר ה5% ישראלים.
    אני במיוחד, יש לי מחלה גנטית של ניוון שרירים ומאז שאני מפסיק לאכול את הזבל הזה המצב רק משתפר מיום ליום (sma type 3)

    מחסור בb12, ולא משנה כמה כדורים תיקח.
    מחסור בברזל. כי רק בבשר יש ברזל איכותי ובריכוז גבוה.

    הבדיקות דם שלי יוצאות מן הכלל (אמר רופא לא טבעוני)
    מחסור בבי 12 אין לי בכלל, וכמות הברזל שלי בדם מצויינת.
    בכל הירקות יש ברזל דרך אגב אם לא ידעת.

    בקיצור, רד מזה.

    לרדת ממה?

    השבמחק
  10. משה לילוף, צר לי אך טעית. קין הוא זה שהביא פירות ומנחתו לא התקבלה. הבל הביא ממבחר צאנו. ג וַיְהִי, מִקֵּץ יָמִים; וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה, מִנְחָה--לַיהוָה. ד וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ, וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יְהוָה, אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ. ה וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ, לֹא שָׁעָה;

    באשר לטיעונים אחרים שעלו בדיון - אציין כי לא ברור לי הקשר בין מבחני איי קיו ואינטילגנציה. אדם אשר מצליח במבחן אחד יכול להיכשל באחר. על אף שבתיאוריה לאדם בעל איי קיו גבוה יש כביכול יותר סיכויי הצלחה בחברה המערבית, בפועל יש מגוון שלם של תכונות שהוא עלול לכשול בהן - אינטילגנציה רגשית, ביטחון עצמי, מיקוד ומטרה ועוד היד נטויה. אינני מזלזל במבחני איי קיו למיניהם אך הנטייה של אנשים רבים להקצות משמעות עליונה למבחנים אלא רחוקה מלהיות נכונה.

    השבמחק