יום שני, 29 במרץ 2010

פסח 2010

עבודה שנפלה עלי מונעת ממני לחגוג את הפסח עם משפחתי השנה. אבל מדי שנה קשה לי יותר לחגוג את המיתוס מלא-הדם של פסח. העקרון טוב - יציאה מעבדות לחירות וכל זה. אבל הפרטים, הפרטים... בכל אופן, אחת מהבעיות העיקריות היא ההגדה הזוועתית, מלאת יהוה ודם, אז הנה לקט של קישורים להגדות אלטרנטיוויות שהעליתי בחכתי:


ולא אסיים בלי אפנייה למאמרו של דר' יחיאל שורק, באתר "הידען", שמספר מעט על הרקע הפוליטי להמצאת חג הפסח - שאיפותיהם הפוליטיות של המלך חזקיהו וצאצאו יאשיהו, שביקשו למרוד באימפריות ולרכז את העוצמה והלהט הדתי לשם כך.  מן הנאמר:

המלך חזקיהו שאף לאחד בין שתי הממלכות, יהודה וישראל, ולפרוק תוך כדי כך את מוסרות השיעבוד האשורי, כשהוא, חזקיהו, מנצח על המלאכה, ואיזוהי הדרך הבדוקה והטובה, כמעט בחזקת אמצאה "גינס'ית" – לרתום את הדת והפולחן לטובת המבצע. ...
מעשה שהיה כך היה: המלך יאשיהו ביקש לקדם את מימוש הרפורמה של אבי-סבו, חזקיהו, וקודם כל ציווה לערוך בדק בית במקדש. בדק הבית הצריך הוצאות והללו נלקחו מקופת התרומות, מה"סייף" הקראמי, ותוך כדי כך נחשף באותה קופה ספר מקודש, "ספר הברית" כלשון המקרא, הוא כנראה ספר דברים ואפילו חלקים נוספים מויקרא. לאור הכתוב בספר ביצע יאשיהו את הרפורמה היהוויסטית, ממש בדומה ואף בהעמקה וביסודיות כחזקיהו בשעתו ו … "ויצו המלך את כל העם לאמור: עשו פסח ליהוה אליהכם ככתוב על ספר הברית הזה" (מל"ב כג, 21), והשיא בפסוק הבא: "כי לא נעשה כפסח הזה מימי השופטים אשר שפטו את ישראל וכל ימי מלכי ישראל ומלכי יהוה" (שם 22).  ... 
הנה לכם מקורו הפיזי של חג הפסח והתקשרותו למהלכים פוליטיים וצבאיים על ידי שני המלכים, חזקיהו ויאשיהו. הסמליות בין נשמת אפו של החג לבין מהלכי השניים הינה ברורה – היציאה מעבדות לחירות, ובוודאי ששני המלכים ראו לנגד עיניהם את התממשות הרעיון בעצם חייהם ומעמדם, ואולי יותר מכל יאשיהו, שכמו ביקש לנקום בעוד פרעה אחד, שהרי מהלכו הצבאי היה חסר סיכוי לחלוטין. הוא הסתמך, כך דומה, על התקדשות המרכז בירושלים וחגיגת הפסח ביוזמתו ובמעמדו. בנסיבות אלה נטה כנראה להאמין כי אלוהים נמצא בצד שלו ובוודאי שפרעה וחילו עתידים לטבוע בעוד "ים סוף".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה